  • 1. Data: 2016-07-17 12:41:50
    Temat: Niezapłacona faktura - przerwanie przedawnienia
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    Witam

    Mam klienta, któremu jakiś czas temu wystawiłem fakturę. Nie zapłacił,
    odzyskałem VAT (ulga na złe długi) i dalej czekam. Obawiam się jednak,
    że pewnego pięknego dnia miną 2 lata od terminu płatności i zobowiązanie
    się przedawni. Jak przerwać bieg przedawnienia? Z pewnych względów nie
    chciałbym wchodzić na drogę sądową, uzyskiwać nakaz zapłaty i angażować
    komornika. Kontakt z człowiekiem jest, nie ukrywa się, po prostu wpadł w
    (chwilowe jak sądzę) tarapaty finansowe. Co mu podsunąć do podpisania:
    - weksel?
    - jakieś pismo z harmonogramem spłaty długu?
    - jakieś inne opcje?

    Maciek

  • 2. Data: 2016-07-17 12:59:59
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Przez czynność przed sądem.
    Złóż do sądu zawezwanie XXX do przedsądowej próby ugodowej, koszt wpisu sądowego 40
    zł (plus ewentualna stawka dla radcy/adwokata) i przerywa bieg przedawnienia (IMHO).
    To jest coś jak pozew, tyle że postępowanie nieprocesowe, nie ma w nim powoda i
    pozwanego, a są uczestnicy.

    -----

  • 3. Data: 2016-07-17 15:32:12
    Od: m <m...@g...com>

    On 17.07.2016 12:41, Maciek wrote:
> [...]
    > - weksel?
    > - jakieś pismo z harmonogramem spłaty długu?

    Ja bym mu podsunął do podpisania weksel. Ustalcie datę która wam obu
    będzie odpowiadać i taką daj datę wykupu weksla.

    W ten sposób faktura będzie opłacona, będzie niezapłacony weksel.

    p. m.

  • 4. Data: 2016-07-17 17:51:43
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 7/17/2016 5:41 AM, Maciek wrote:
> [...]
    > - weksel?
    > - jakieś pismo z harmonogramem spłaty długu?

    Niech ci zapłaci wekslem.
    Co za róznica czy dług masz z faktury czy z weksla. A termin biegnie od
    początku.
    Uwentualnie udziel mu pożyczki na zapłatę faktury.

  • 5. Data: 2016-07-17 17:59:09
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2016-07-17 o 17:51, witek pisze:

    > Niech ci zapłaci wekslem.
    > Co za róznica czy dług masz z faktury czy z weksla. A termin biegnie od
    > początku.
    > Uwentualnie udziel mu pożyczki na zapłatę faktury.

    Tylko niech pamięta o zapłacie tego, co uzyskał na uldze na złe długi
    (bo dług już będzie spłacony).

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2016-07-17 22:51:29
    Od: Maciek <m...@n...pl>

> [...]
    > początku.
    > Uwentualnie udziel mu pożyczki na zapłatę faktury.
    W sumie różnica jedynie taka, że przy wekslu pewnie będę musiał
    odprowadzić jednak podatek VAT, który "zwrócono" mi przy skorzystaniu z
    ulgi na złe długi. To taniej chyba będzie uzyskać nakaz przez e-sąd i
    dalej czekać na zapłatę nie angażując po prostu komornika.

    Maciek

  • 7. Data: 2016-07-18 09:16:40
    Od: m <m...@g...com>

    On 17.07.2016 22:51, Maciek wrote:
> [...]
    > ulgi na złe długi. To taniej chyba będzie uzyskać nakaz przez e-sąd i
    > dalej czekać na zapłatę nie angażując po prostu komornika.

    Strzelam - czy oświadczenie o uznaniu długu nie przerywa biegu
    przedawnienia? Jeżeli przerywa - to by Cię nie narażało na utratę ulgi
    na "złe długi".

    p. m.

  • 8. Data: 2016-07-18 12:30:43
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Albo na sprzeciw.

    -----

  • 9. Data: 2016-07-19 10:28:06
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2016-07-18 o 12:30, ąćęłńóśźż pisze:
    > Albo na sprzeciw.
    Jest ryzyko jest zabawa ;-)

    Maciek

  • 10. Data: 2016-07-19 10:31:16
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2016-07-18 o 09:16, m pisze:
    > Strzelam - czy oświadczenie o uznaniu długu nie przerywa biegu
    > przedawnienia? Jeżeli przerywa - to by Cię nie narażało na utratę ulgi
    > na "złe długi".
    Coś takiego by mnie pewnie najbardziej urządzało, pod warunkiem, że
    oświadczenie rzeczywiście przerywa bieg przedawnienia. Zakładam, że to
    po prostu pisemko w rodzaju: ja taki i taki uznaję dług z faktury nr i
    zobowiązuję się spłacić go do dnia ... Zapewne jednak takie oświadczenie
    też się przedawnia. Znów 2 lata od dnia "zobowiązania się do zapłaty"?

    Maciek