  • 1. Data: 2006-03-16 21:57:32
    Temat: Nieuczciwy (?) administrator wspolnoty [troche dlugie i bardzo nudne]
    Od: "ra9om1ak" <r...@o...pl>

    Witam

    Po raz kolejny mam problem z zarzadca, czy tam adminem wspolnoty
    mieszkaniowej. Ow Pan wslawil sie tym, iz zmienia sobie przepisy prawa
    budowlanego i prawo o wlasnosci lokali w sposob dla siebie wygodny. Ot,
    domorosly ustawodawca.
    W czym rzecz. Jest blok, wspolnota, 9 rodzin. W lutym rozliczono oplaty za
    wode. Dla porownania - 6 osobowa rodzina zuzyla ok. 220 m3 w roku, 2 osobowa
    ok. 90. Jak sie okazalo, jest rozbieznosc pomiedzy glownym licznikiem, a
    tymi w mieszkaniach. Nie byloby w tym nic dziwnego, gdyby nie wynioslo
    to...60 (!) m3. 2,3, 5 - max, to rozumiem. Czyli po przeliczeniu wychodzi,
    tak jakby jedna osoba miala przez caly rok wode gratis. W styczniu, pare dni
    przed rozliczeniem wody zmieniono glowny licznik - czemu, na czyj wniosek,
    jeszcze tego nie wiem. Nadwyzke 60 m3 wody rozpisano procentowo na rodziny i
    po sprawie. Sasiad sobie policzyl, zreszta slusznie, ze jego dwuosobowa
    rodzina, majaca nadwyzke ok. 10 m3, musialby zuzywac "po cichu" prawie trzy
    10-litrowe wiadra dzien w dzien przez caly rok. Jest to niemozliwe przy
    teoretycznie cieknacym kranie, malej powodzi i nie wiem czego tam jeszcze.
    Do tego, taka sytuacja ma miejsce 1 rok i co dziwne, 7 rodzin ma liczniki w
    domu...a od zeszlego roku 2 osoby ma w piwnicy, bo "nie chcialy zrywac
    kafelkow w domu" - czy jest w tym cos dziwnego, oprocz tego, ze nie wiadomo,
    ile zuzyje wody faktycznie, a ile pojdzie na "rozbieznosc licznikow" ? :/
    Do czego zmierzam. Czy mozna w jakis sposob dojsc do prawdy, posilkujac sie
    przepisami prawa:
    1. przy zmianie licznikow - ile musi byc osob przy zmianie, czy podpisuja
    jakis protokol ze stanem licznika, czy robi to sam monter, a moze dodatkowo
    jest przy tym zarzadca budynku (nawiasem mowiac osoba z licznikiem w
    piwnicy), paru lokatorow, na czyj wniosek, czy moze ot tak sobie mozna
    dokonac takiej zmiany ?
    2. stary licznik jest niszczony ? czy nie mozna jakos dojsc, ile wody
    faktycznie "wykrecil" ?

    Nie jestem z Policji, ale jakos mi to smierdzi. Zmiana licznika na
    nowy...nikt w bloku o tym _niby_ nie wie, za pare dni rachunek zajeb**** za
    wode dla kazdego, 2 liczniki w piwnicy, ktore ida na wspolne rozliczenie...a
    admin wali rachunki dla nas, az milo :/ 60m3 wody..."ucieklo" :/

    Czy ktos zna jakies przepisy to regulujace, albo z praktyki cos wie - moze
    byl w podobnej sytuacji ? :/

    Pozdrawiam serdecznie i dziekuje z gory, milego wieczoru.

    --
    .: ra9om1ak :.
    radomiak[MALPA]o2.pl

  • 2. Data: 2006-03-16 22:04:10
    Od: "Krzysztof" <o...@w...pl>

    Liczniki maja swoja "waznosc". Jak pamietam 5 lat.Po tym czasie nalezy go
    zalegalizowac lub wymienic (regeneracja przed legalizacja jest droga ). Moze
    tylko to bylo powodem wymiany licznika?

    K.

  • 3. Data: 2006-03-16 23:42:14
    Od: "ra9om1ak" <r...@o...pl>

    Użytkownik "Krzysztof" <o...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Liczniki maja swoja "waznosc". Jak pamietam 5 lat.Po tym czasie nalezy go
    > zalegalizowac lub wymienic (regeneracja przed legalizacja jest droga ).
    > Moze tylko to bylo powodem wymiany licznika?

    5 dni przed takimi horrendalnymi rachunkami 1 raz w zyciu ?

  • 4. Data: 2006-03-17 08:05:19
    Od: "JarekM" <jarekm_jasien(_wytnij_to_)@o2.pl>

    wymiana licznika nie będącego własnościa
    wspólnoty wogóle nie znajduje się w zakresie
    działania zarządcy a jeżeli by nawet był własnościa owej
    wspólnoty - ten licznik - to i tak taka wymiana
    nie byłaby przekroczeniem zwykłego zarządu
    czyli byłaby w gestii zarządcy

    liczniki są na przyłączach
    wymieniane przez przedsiębiorstwo sieciowe
    zas ich wiarygodnośc jest zwykle duża
    bo z natury rzeczy przedsiębiorstwo
    dba o ich sprawnośc czyli o to aby liczyły
    rzeczywiste zużycie

    niestety nie mozna tego powiedzieć o licznikach
    mieszkaniowych które tak faktycznie sa tylko
    podzielnikami w tym przypadku

    jak powstaje niedobór to trzeba go rozliczyć
    w zgodzie z rozsądkiem czyli na wspólnotę
    a tutaj to juz jest pewne pole do popisu
    bo nie musi to być proporcjonalnie
    chociaz jest to sposób najprostszy i
    najbardziej oczywisty

    doświadczony zarządca poda ci kilka sposobów
    oszukiwania liczników mieszkaniowych
    których zawstosowanie praktyczne może prowadzić
    do rozharmonizowania zużycia wody w lokalach
    i w efekcie do takich awantur jak u ciebie

    moim zdaniem może być tak, że
    ktos po po prostu w waszej wspólnocie
    oszukuje sąsiadów na zużyciu wody

    jest rozp min infr z 14.01.2002 w spr określenia
    przeciętnych norm zuzycia wody,
    jeżeli normy tam określone sa w drastycznej rozbiezności
    w stosunku do zuzycia w poszczególnych lokalach
    to wskazuje z dużym prawdopodobieństwem na
    oszustwa lokatorskie,
    jeżeli zas suma zuzycia z tego rozporządzenia
    jest drastycznie różna od odczytów z licznika
    głównego - tego wymienionego - to wskazuje to na
    wadliwe działanie licznika na przyłączu

    poza tym sprawy rozliczeń wody nie są nigdzie unormowane
    w przepisach i podlegają umowom z przedsiębiortwami sieciowymi
    oraz zdrowemu rozsądkowi a także postanowieniom
    wspólnoty w randze uchwał

    mądrala

  • 5. Data: 2006-03-17 12:56:01
    Od: "zbisa" <z...@z...ita.pwr.wroc.pl>

    > W czym rzecz. Jest blok, wspolnota, 9 rodzin.

    a Wspólnota działa? a ma Zarząd?
    Od tego roku nalezy przyjąć regulaminy opłat i rozliczeń za media - wtedy
    nie będzie problemów
    po drugie - a o magnesach neodymowych słyszałes?

    --
    serdeczności! zbisa