  • 1. Data: 2016-06-01 11:53:26
    Temat: Nieruchomość w spadku
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    Witam

    Odziedziczono nieruchomość. Na działce mały domek + coś w rodzaju
    garażu. Spadkobiercy znaleźli ostatni kwitek odnośnie podatków do
    zapłaty, gdzie figuruje to "coś w rodzaju garażu" o powierzchni 40m2.
    Tymczasem pobieżne tylko pomiary wykazują, że budynek ma z 60m2. Po
    małym śledztwie wyszło, że w latach 90-tych spadkodawca zrobił sobie
    "małą przebudowę", tylko chyba nic nikomu nie zgłaszając. Da się to
    jakoś bezboleśnie doprowadzić do ładu prawnego? Jakie kary, mandaty,
    wyroki można za coś takiego dostać, bo wygląda mi na samowolkę, a to w
    tym kraju przecież niedopuszczalne :->

    Maciek

  • 2. Data: 2016-06-01 14:05:22
    Temat: Re: Nieruchomość w spadku
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 01.06.2016 o 11:53, Maciek pisze:
> [...]
    > jakoś bezboleśnie doprowadzić do ładu prawnego? Jakie kary, mandaty,
    > wyroki można za coś takiego dostać, bo wygląda mi na samowolkę, a to w

    Taki kwitek prawie nic nie znaczy a opiera się o deklarację właściciela.
    Szanowny przodek zgłosił w gminie 40m2, żeby płacić mniejszy podatek.
    Zresztą chodzi o powierzchnię pomieszczeń a nie obrys budynku.
    Ich wysokość też jest ważna w obliczeniach.
    A ty zgłoś w gminie 60m2 bo widać, że będziesz szczęśliwszy.
    W powiecie w US też powinieneś zgłosić na specjalnym formularzu co
    odziedziczyłeś w ciągu pół roku aby ew. nie płacić podatku od spadku.
    Na koniec ci powiem, że komunikacji między gminą, US a Inspektoratem
    budowlanym w takich sprawach praktycznie nie ma żadnej.

  • 3. Data: 2016-06-02 08:14:31
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2016-06-01 o 14:05, t-1 pisze:
    > Taki kwitek prawie nic nie znaczy a opiera się o deklarację właściciela.
    > Szanowny przodek zgłosił w gminie 40m2, żeby płacić mniejszy podatek.
    Nie do końca. Urząd ileś lat temu (chyba w latach 80-tych) robił jakieś
    pomiary, zachowały się z tego okresu rysunki i na tej podstawie było to
    40m2. Gdyby w tym kraju płacono podatki od deklaracji użytkowników
    nieruchomości, to idę o zakład, że wszyscy mieszkaliby w altankach
    ogrodowych (przynajmniej na papierze) ;-)

    > Zresztą chodzi o powierzchnię pomieszczeń a nie obrys budynku.
    > Ich wysokość też jest ważna w obliczeniach.
    Wysokość jest ok, a powierzchnia jest mierzona wewnątrz, czyli jest to
    niejako powierzchnia użytkowa.

    > A ty zgłoś w gminie 60m2 bo widać, że będziesz szczęśliwszy.
    Podatki i opłaty będzie wnosić emerytka, więc im mniej tym lepiej.
    Jednak nowa właścicielka liczy się z możliwością sprzedaży i co w tym
    przypadku? Kolejny właściciel zgłosi większy metraż, dowalą karę
    wcześniejszym? Jak dużą?

    > W powiecie w US też powinieneś zgłosić na specjalnym formularzu co
    > odziedziczyłeś w ciągu pół roku aby ew. nie płacić podatku od spadku.
    Akurat w tym przypadku nie jest to takie proste.

    Maciek

  • 4. Data: 2016-06-03 06:08:34
    Od: ddddddddd <d...@f...pl>

    W dniu 02.06.2016 o 08:14, Maciek pisze:
> [...]
    > Jednak nowa właścicielka liczy się z możliwością sprzedaży i co w tym
    > przypadku? Kolejny właściciel zgłosi większy metraż, dowalą karę

    musieliby wszcząć jakieś postępowanie. Masz prawo przebudować sobie
    pomieszczenia (?), np. z pokoju robisz skład drewna, przy okazji
    obniżając sufit do 2,19m. Jak obniżysz sufit, to z nowymi pomiarami
    idziesz zgłosić do urzędu. Działa to na oświadczenie.
    Ja w garażu w mieście obniżyłem tak sufit i automagicznie podatek spadł
    o połowę (wjazd i tak miał mniej niż 2,2m wysokości)

    Łukasz

  • 5. Data: 2016-06-03 08:11:18
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2016-06-03 o 06:08, ddddddddd pisze:
    > musieliby wszcząć jakieś postępowanie. Masz prawo przebudować sobie
    > pomieszczenia (?),
    Czy na pewno? Bez choćby zgłoszenia? Czy 20-30 lat temu też obowiązywały
    takie przepisy

    > np. z pokoju robisz skład drewna,
    To jest tylko zmiana przeznaczenia.

> [...]
    > Ja w garażu w mieście obniżyłem tak sufit i automagicznie podatek spadł
    > o połowę (wjazd i tak miał mniej niż 2,2m wysokości)
    A nie potrzebowałeś jakiegoś pozwolenia na budowę/rozbudowę/przebudowę?

    Maciek

  • 6. Data: 2016-06-03 10:18:25
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Ciekawe, ponieważ warunki techniczne wymagają dla garażu wysokości 220 cm.
    I co rozumiesz przez "z nowymi pomiarami"?
    Czy te "nowe pomiary" znalazły swoje odzwierciedlenie w gminnej ewidencji gruntów i
    budynków (katastrze)?

    -----

  • 7. Data: 2016-06-04 17:35:30
    Od: ddddddddd <d...@f...pl>

    W dniu 03.06.2016 o 10:18, ąćęłńóśźż pisze:
> [...]
    > I co rozumiesz przez "z nowymi pomiarami"?
    > Czy te "nowe pomiary" znalazły swoje odzwierciedlenie w gminnej ewidencji gruntów i

    nie znalazły nigdzie odzwierciedlenia - dla celów obliczenia podatku
    masz we własnym zakresie wykonać pomiar i się opodatkować.
    Nie wiem jakie są warunki techniczne - dla mnie może się to nie nazywać
    garaż - bo i tak tam nie parkuję- ale jak dotąd nikt o nic nie pytał

    Łukasz

  • 8. Data: 2016-06-04 17:36:28
    Od: ddddddddd <d...@f...pl>

    W dniu 03.06.2016 o 08:11, Maciek pisze:
    > Czy na pewno? Bez choćby zgłoszenia? Czy 20-30 lat temu też obowiązywały
    > takie przepisy

    > To jest tylko zmiana przeznaczenia.

    > A nie potrzebowałeś jakiegoś pozwolenia na budowę/rozbudowę/przebudowę?

    nie wiem czy zmiana wysokości (czyli powieszenie płyt gk na suficie)
    wymaga czegoś takiego- niech się ktoś mądrzejszy wypowie

    Łukasz