  • 1. Data: 2016-05-29 18:21:57
    Temat: Zakaz fotografowania - jak to teraz wygląda?
    Od: maripoza <m...@d...com>

    Zakaz fotografowania - jak to teraz wygląda?

    Byłem na spacerze, robilem zdjęcia to tu to tam, doszedłem pod galerię
    handlową a tam jakiś piknik czy festyn. Zaczalem zrobic zdjecia - WTEM -
    podjechal do mnie ochroniarz, i zapytal,czy robie zdjecia z polecenia
    Dyrektora Galerii, bo jak nie - to dyrektor wprowadzil ZAKAZ
    FOTOGRAFOWANIA obiektu oraz wydarzeń przed obiektem i że mam sie zwijac.

    Poniewaz byl w miare mily a mnie z kolei nie zalezalo na zadnych
    zdjeciach z tej imprezy - to sie zwinalem.

    Ale wedle prawa to mi cos swita, ze Dyrektor chyba chce miec kiedys
    jakies problemy.

    Zle mi swita?
    --
    Maripoza

  • 2. Data: 2016-05-29 19:01:55
    Temat: Re: Zakaz fotografowania - jak to teraz wygląda?
    Od: "Stokrotka" <o...@g...pl>

> [...]
    > z tej imprezy - to sie zwinalem.
    >
    > Ale wedle prawa to mi cos swita, ze Dyrektor chyba chce miec kiedys jakies

    Jak to był prywatny teren tej galeri to dyrektor pewnie miał prawo wydać
    taki zakaz.
    W komunie znaki zakaz fotografowania były bardzo powszednie, np. na każdej
    kolejowej stacji.
    To nie było takie głupie, bo np utrudniało inwigilacje ludzi (np. kto gdzie,
    o kturej jeździ, z kim rozmawia),
    nie tylko idzie o terroryzm.

    --
    (tekst bez: ó, ch, rz i -ii)

  • 3. Data: 2016-05-29 19:15:16
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 29-05-16 o 18:21, maripoza pisze:

    > Ale wedle prawa to mi cos swita, ze Dyrektor chyba chce miec kiedys
    > jakies problemy.

    Nie tyle dyrektor, bo on sobie do woli może zakazy wprowadzać, co
    ochroniarz, albowiem jego uprawnienia określa art. 36 Ustawy o ochronie
    osób i mienia.

    Art. 36. 1. Pracownik ochrony przy wykonywaniu zadań ochrony osób i
    mienia ma prawo do:
    1) ustalania uprawnień do przebywania na obszarach lub w obiektach
    chronionych oraz legitymowania osób w celu ustalenia ich tożsamości;

    | ale zapewne nie był to obszar z ograniczonym dostępem

    2) wezwania osób do opuszczenia obszaru lub obiektu w przypadku
    stwierdzenia braku uprawnień do przebywania na terenie chronionego
    obszaru lub obiektu albo stwierdzenia zakłócania porządku;

    | Robienie zdjęć z reguły nie stanowi zakłócenia porządku, chyba, że
    jakoś strasznie uciążliwie to robiłeś.

    3) ujęcia w granicach obszarów lub obiektów chronionych lub poza ich
    granicami osób stwarzających w sposób oczywisty bezpośrednie zagrożenie
    życia lub zdrowia ludzkiego, a także chronionego mienia, w celu
    niezwłocznego oddania tych osób Policji;

    | ani tyle :-)

    4) użycia lub wykorzystania środków przymusu bezpośredniego, o których
    mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 lit. a, b i d, pkt 2 lit. a, pkt 7, 9, pkt
    12 lit. a i pkt 13 ustawy z dnia 24 maja 2013 r. o środkach przymusu
    bezpośredniego i broni palnej (Dz. U. poz. 628 i 1165 oraz z 2014 r.
    poz. 24):
    a) w granicach chronionych obiektów i obszarów - w przypadkach, o
    których mowa w art. 11 pkt 2, 5, 8, 10 i 13 tej ustawy,
    b) poza granicami obiektów i obszarów chronionych - w przypadku, o
    którym mowa w art. 11 pkt 9 tej ustawy;
    5) użycia lub wykorzystania broni palnej:
    a) w granicach chronionych obiektów i obszarów - w przypadkach, o
    których mowa w art. 45 pkt 1 lit. a-c i pkt 2 oraz art. 47 pkt 3 i 6
    ustawy z dnia 24 maja 2013 r. o środkach przymusu bezpośredniego i broni
    palnej, z wyłączeniem przypadków przeciwdziałania czynnościom
    zmierzającym bezpośrednio do zamachów, o których mowa w art. 45 pkt 1
    lit. a-c tej ustawy,
    b) poza granicami obiektów i obszarów chronionych - w przypadkach, o
    których mowa w art. 45 pkt 1 lit. e oraz art. 47 pkt 3 i 6 ustawy z dnia
    24 maja 2013 r. o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej.

    > Zle mi swita?

    Z reguły wystarcza wyjaśnienie "ochroniarzowi", że Twoja wolność (w
    szczególności prawo do fotografowania tego, co widzisz" stanowi twoje
    dobro osobiste, a on przekraczając swoje uprawnienia popełnia
    przestępstwo z art. 50 cytowanej ustawy. Nie zdarzyło mi się, by ktoś
    zaryzykował telefon na Policję w celu wezwania na miejsce patrolu i
    wylegitymowania sprawcy :-)

  • 4. Data: 2016-05-29 19:18:11
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 29-05-16 o 19:01, Stokrotka pisze:

> [...]
    > To nie było takie głupie, bo np utrudniało inwigilacje ludzi (np. kto
    > gdzie, o kturej jeździ, z kim rozmawia),

    Ale potem wprowadzono Ustawę o ochronie informacji niejawnych, która po
    upływie 6 miesięcy uchyliła te wszystkie zakazy. To było w 1999 roku,
    więc już dość dawno.

  • 5. Data: 2016-05-29 19:23:17
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Ale potem wprowadzono Ustawę o ochronie informacji niejawnych, która po
    > upływie 6 miesięcy uchyliła te wszystkie zakazy. To było w 1999 roku,
    > więc już dość dawno.

    Jeszcze poprawka. Nie tyle sama ustawa, co ustawa uchylała
    rozporządzenie, na podstawie którego te zakazy były wprowadzane.

  • 6. Data: 2016-05-29 19:51:15
    Od: JaceK <JaceK@wu_pe.pe_el>

    On 29.05.2016 18:21, maripoza wrote:
> [...]
    > Dyrektora Galerii, bo jak nie - to dyrektor wprowadzil ZAKAZ
    > FOTOGRAFOWANIA obiektu oraz wydarzeń przed obiektem i że mam sie zwijac.

    Rejestrować możesz wszystko w czym bierzesz udział. Schody zaczynają
    się, gdy chcesz te materiały opublikować.

    JaceK

  • 7. Data: 2016-05-30 13:24:20
    Od: maripoza <m...@d...com>

    Robert Tomasik wrote:

    > Nie tyle dyrektor, bo on sobie do woli może zakazy wprowadzać, co
    > ochroniarz, albowiem jego uprawnienia określa art. 36 Ustawy o ochronie
    > osób i mienia.

    Niby tak, ale z mojego punktu widzenia "ochroniarz robi, co mu dyrektor
    rozkaze, czy inny jego przelozony.

> [...]
    > 1) ustalania uprawnień do przebywania na obszarach lub w obiektach
    > chronionych oraz legitymowania osób w celu ustalenia ich tożsamości;

    Nie byl, to plac przed galerią, przechodzą tamtędy "wszyscy" - nawet co
    co nie idą do galerii.

> [...]
    > stwierdzenia braku uprawnień do przebywania na terenie chronionego
    > obszaru lub obiektu albo stwierdzenia zakłócania porządku;

    Nie, robilem panoramę z kilku zdjęć do złożenia w programie. Z dystansu,
    bez wciskania się w oczy ludzi, któ(C)zy tam przebywali.

> [...]
    > życia lub zdrowia ludzkiego, a także chronionego mienia, w celu
    > niezwłocznego oddania tych osób Policji;

    :D

> [...]
    > przestępstwo z art. 50 cytowanej ustawy. Nie zdarzyło mi się, by ktoś
    > zaryzykował telefon na Policję w celu wezwania na miejsce patrolu i

    chyba sobie to wydrukuję :)

    --
    Maripoza

  • 8. Data: 2016-05-30 13:25:31
    Od: maripoza <m...@d...com>

    JaceK wrote:

    > Rejestrować możesz wszystko w czym bierzesz udział. Schody zaczynają
    > się, gdy chcesz te materiały opublikować.

    To to wiem, jak jest z publikacją, ale robię na użytek własny
    ( i znajomych na FB ;)

    --
    Maripoza

  • 9. Data: 2016-05-30 20:20:53
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 30-05-16 o 13:24, maripoza pisze:

    > Niby tak, ale z mojego punktu widzenia "ochroniarz robi, co mu dyrektor
    > rozkaze, czy inny jego przelozony.

    To nie wojsko, gdzie można powołać się na rozkaz. Jeśli dyrektor
    faktycznie wydał takie polecenie i da się to dowieść (wpis w książce
    służby), to ma zarzut za podżeganie.

> [...]
    >
    > Nie, robilem panoramę z kilku zdjęć do złożenia w programie. Z dystansu,
    > bez wciskania się w oczy ludzi, któ(C)zy tam przebywali.

    Nie zapamiętasz?

  • 10. Data: 2016-05-30 20:22:02
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 30-05-16 o 13:25, maripoza pisze:

    > To to wiem, jak jest z publikacją, ale robię na użytek własny
    > ( i znajomych na FB ;)

    Jak to panorama placu przed galerią, to możesz nawet publikować.