  • 1. Data: 2004-08-23 09:01:06
    Temat: Nalot policji - co dalej
    Od: "slawek" <s...@n...poczta.onet.pl>

    Witam,
    kilka dni temu Policja zrobiła u mnie w domu nalot. Był dzielnicowy, 2 z
    kryminalnej i specjalista informatyk z PG. Znaleźli u mnie 3 filmy (divx),
    ktore zabrali (nie miałeż żadnych nielegalnych programów czy windowsa). Czy
    coś mi za to grozi?

    Czy cos mi grozi też za to, że miałem/mam internet z dialogu, który dziele
    między kilku sąsiadów, na co zrzucamy się wszyscy razem (nie zarabiam na
    tym) a drobna nadwyzka (kilka złotych) przeznaczona jest na sprzęt, bo nie
    zrzucaliśmy się na serwer - po prostu postawiłem swój?
    W umowie z dialogiem (dialnet) nie ma nic o zakazie dzielenie łacza.

    pozdrawiam,
    Slawek

  • 2. Data: 2004-08-23 09:15:32
    Temat: Re: Nalot policji - co dalej
    Od: KrzysiekPP <k...@o...pl>

> [...]
    > ktore zabrali (nie miałeż żadnych nielegalnych programów czy windowsa). Czy

    Raczej nic ... ale co bylo na nakazie ? Z jakiego paragrafu jestes
    podejrzany ? Przeciez ot tak sobie do domu nie weszli ?

  • 3. Data: 2004-08-23 09:51:17
    Od: "slawek" <s...@n...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "KrzysiekPP" <k...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Raczej nic ... ale co bylo na nakazie ? Z jakiego paragrafu jestes
    > podejrzany ? Przeciez ot tak sobie do domu nie weszli ?
    Nakazu nie było. Wpadli przy okazji 'wizyty' u sąsiada, na dodatek zrobili
    to dopiero na drugi dzień, bo wcześniej byłem w pracy. Przyszli bez nakazu,
    a ja go nie rządałem, bo nie chciałem ich niepotrzebnie denerwować, aby nie
    czepiali się innych sąsiadów, którym pozabierali sprzęty (nawet z
    monitorami) dlatego, że mieli na nich pirackie windowsy (no i pozamykali ich
    na 24h). Ode mnie wyszli rozczarowani :)

    pozdr.
    Slawek

  • 4. Data: 2004-08-23 10:45:10
    Od: "Olleo" <O...@c...tlen.pl>

    > kilka dni temu Policja zrobiła u mnie w domu nalot. Był dzielnicowy, 2 z
    > kryminalnej i specjalista informatyk z PG.

    We Wrocku tak ludzi mecza? Z jakiegos konkretnego tytulu? Przeciez nie
    poszli do losowo wybranego budynku i nie trzepali co leci?
    --
    Olleo

  • 5. Data: 2004-08-23 11:40:23
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    > czepiali się innych sąsiadów, którym pozabierali sprzęty (nawet z
    > monitorami) dlatego, że mieli na nich pirackie windowsy (no i pozamykali
    ich
    > na 24h). Ode mnie wyszli rozczarowani :)

    nie mieli prawa zabrac sprzetu!!!!!
    same dyski,

    Powiedz to sadiadom niech narobia szumu.

    Cytuje:

    "INSTRUKCJA POSTĘPOWANIA

    Podstawowe zasady postępowania przy przeszukaniu i odebraniu rzeczy

    * Czynności może wykonywać prokurator, Policja bądź UOP. Dodatkowo mogą
    też uczestniczyć inne osoby, przybrane przez wymienione wyżej organy do
    pomocy. Przeszukania pomieszczeń nie zamieszkałych ( w tym pomieszczeń
    firmowych) można dokonać o każdej porze.
    * Policjant (funkcjonariusz UOP) może przystąpić do czynności po
    okazaniu:
    1) legitymacji służbowej lub
    2) nakazu właściwego komendanta lub kierownika rewiru dzielnicowego
    Policji lub
    3) postanowienia prokuratora lub sądu;
    * Żądać okazania legitymacji można od każdego policjanta dokonującego
    czynności. Policjant obowiązany jest okazać legitymację służbową w taki
    sposób, aby można było odczytać i zanotować dane [art. 61. ust. 1. ustawy o
    Policji]. Numer identyfikacyjny nie zastępuje legitymacji.
    * Przed przystąpieniem do czynności funkcjonariusz musi wezwać do
    wydania konkretnych przedmiotów oraz podać cel przeszukania. Jeśli osoba
    wyda wszystkie żądane przedmioty to nie można prowadzić przeszukania. Za
    odmowę wydania rzeczy prokurator może nałożyć karę pieniężną.
    * Policja nie może usunąć siłą osób znajdujących się w pomieszczeniach,
    jeśli nie przeszkadzają one czynnościom. Funkcjonariusze Policji (UOP) mogą
    jednakże zastosować różnorakie środki przymusu (unieruchomienie, usunięcie z
    pomieszczenia) wobec osób próbujących uniemożliwić przeszukanie.
    * Dysponent lokalu lub właściciel mienia ma prawo:
    1) obserwować wszystkie podejmowane czynności,
    2) wezwać do udziału dodatkową osobę z jego strony (np. prawnika,
    pracownika, sąsiada itp.).
    W wypadku wezwania dodatkowej osoby, czynności należy wstrzymać do
    czasu jej przybycia, chyba że zachodzi obawa, iż zainteresowany ukryje w tym
    czasie poszukiwane rzeczy.
    * Prowadzący przeszukanie mogą niszczyć mienie prywatne jeśli służy to
    celom przeszukania. Dopuszczalna jest również rewizja osobista oraz
    przesłuchanie świadków.
    * Na odebrane rzeczy Policja musi wydać pokwitowanie. Jeśli
    funkcjonariusz nie wręczy takiego dokumentu należy kategorycznie domagać się
    jego wydania.
    * Zatrzymane rzeczy muszą zostać szczegółowo opisane w protokole. Po
    dokonaniu opisu można wnosić o pozostawienie rzeczy na miejscu, lub wydanie
    na przechowanie osobie postronnej. Organ nie musi uwzględnić tego wniosku.
    Wówczas zatrzymane rzeczy zostają zabrane.
    * Odnośnie dokumentów, pism i innych nośników informacji, wydanych
    dobrowolnie, lub odnalezionych w toku przeszukania, można powołać się na
    tajemnicę państwową, służbową, zawodową lub osobistą obejmująca te
    dokumenty. Wówczas funkcjonariusze Policji (UOP) nie mogą odczytać takich
    dokumentów, lecz muszą je zapakować, opieczętować i natychmiast przekazać
    prokuratorowi.
    * Po dokonaniu czynności Policja sporządza protokół. Osoby dotknięte
    przeszukaniem mogą składać do protokołu wszelkie zastrzeżenia, dotyczące ich
    praw interesów i wątpliwości. Organ nie może odmówić dokładnego wpisania
    wszelkich uwag.
    * Należy żądać umieszczenia w protokole dokładnego zestawienia danych i
    programów zawartych na nośnikach informacji. W przypadku odmowy należy żądać
    zamieszczenia o tym wzmianki w protokole, lub samemu nanieść odpowiednie
    uwagi przed podpisaniem protokołu. Jeżeli organ odmówi wciągnięcia tych uwag
    do protokołu można odmówić jego podpisania.
    * Na postanowienie dotyczące przeszukania i zatrzymania rzeczy oraz inne
    czynności dokonane w trakcie postępowania przysługuje osobom, których prawa
    zostały naruszone, zażalenie do prokuratora nadrzędnego w terminie 7 dni od
    dnia okazania postanowienia lub dokonania czynności.

    Warszawa, 1999-03-18 "

    P.

  • 6. Data: 2004-08-23 12:25:32
    Od: "miron elektron" <m...@o...pl>

    Użytkownik "Przemek R."
    pl> napisał w wiadomości
    > ich
    >

    > nie mieli prawa zabrac sprzetu!!!!!
    > same dyski,

    jesli komputer byl wukorzystywany do przestepstwa do zabieraja cala wieze i
    nic na to nie poradzimy pozniej mozemy sie starac o wydanie komputera ale
    oczywiscie bez dysku

    pzdr
    el

  • 7. Data: 2004-08-23 12:34:01
    Od: "slawek" <s...@n...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Olleo" <O...@c...tlen.pl> napisał w wiadomości
    > We Wrocku tak ludzi mecza? Z jakiegos konkretnego tytulu? Przeciez nie
    > poszli do losowo wybranego budynku i nie trzepali co leci?

    powod mieli, ale nie byłem nim ja i oto mi się rozchodzi. to, że jestem w
    tej samej sieci z kimś kto jest podejrzany o cokolwiek nie czyni mnie
    współwinnym.
    (pomijając już fakt, że kolesia ledwo znałem).

    pozdr.
    slawek

  • 8. Data: 2004-08-23 12:34:52
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    > jesli komputer byl wukorzystywany do przestepstwa do zabieraja cala wieze
    > nic na to nie poradzimy pozniej mozemy sie starac o wydanie komputera ale
    > oczywiscie bez dysku

    przestepstwo bedzie jezeli bedzie handlowac tym prawda?

    a co do posiadania softu cytuje:

    "Czy używanie nielegalnych kopii prawnie chronionych programów komputerowych
    jest w Polsce przestępstwem ?

    Cytat z wykładu wygłoszonego przez Dr hab. Andrzeja Adamskiego (Katedra
    Prawa Karnego i Polityki Kryminalnej Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w
    Toruniu)...

    Nie. Polski ustawodawca nie przyjął takiego rozwiązania (zalecanego przez
    rekomendację Rady Europy nt. Przestępstw Komputerowych z 1989 r.).
    Zdecydował się natomiast na objęcie zakazem karnym szeregu innych form
    naruszeń autorskich praw majątkowych w odniesieniu do programów
    komputerowych, takich jak ich nieuprawnione: zwielokrotnianie [art. 117
    ustPrAut], kopiowanie [art. 278 § 2 k.k.], rozpowszechnianie [art. 116
    ustPrAut] oraz paserstwo [art. 118 ustPrAut , art. 293 k.k.].

    Podaję tez treść wspomnianych w cytacie artykułów definiujących przestępstwa
    komputerowe
    Art. 117. 1. (Prawo Autorskie) Kto bez uprawnienia albo wbrew jego warunkom
    w celu rozpowszechnienia utrwala lub zwielokrotnia cudzy utwór w wersji
    oryginalnej lub w postaci opracowania, artystyczne wykonanie, fonogram,
    wideogram lub nadanie, Podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo
    pozbawienia wolności do lat 2.
    Zwrócić należy uwagę na konstrukcję tego przepisu, a w szczególności
    warunkowanie popełnienia przestępstwa od celu dokonywanych działań czyli
    utrwalania lub zwielokrotnia. O przestępstwie możemy mówić jedynie wtedy
    kiedy są to działania podjęte w celu rozpowszechniania. Wiec posiadanie
    zainstalowanego windowsa bez licencji nie podpada pod ten przepis.

    Art. 278 § 1 (K.K) . Kto zabiera w celu przywłaszczenia cudzą rzecz ruchomą,
    § 2. Tej samej karze, podlega kto bez zgody osoby uprawnionej uzyskuje cudzy
    program komputerowy w celu osiągnięcia korzyści majątkowej.

    Tym razem fakt popełnienia przestępstwa uwarunkowany jest działaniem w celu
    osiągnięcia korzyści majątkowej, więc dotyczy tylko handlujących piratami
    lub osób wykorzystujących nielegalne oprogramowanie w prowadzonej
    działalności gospodarczej.

    Art. 116. 1. (P.A) Kto bez uprawnienia albo wbrew jego warunkom
    rozpowszechnia cudzy utwór w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania,
    artystyczne wykonanie, fonogram, wideogram lub nadanie, Podlega grzywnie,
    karze ograniczenia wolności albo
    pozbawienia wolności do lat 2.

    Nie wymaga komentarza

    Art. 118. 1. Kto w celu osiągnięcia korzyści majątkowej przedmiot będący
    nośnikiem utworu, artystycznego wykonania, fonogramu, wideogramu
    rozpowszechnianego lub zwielokrotnionego bez uprawnienia albo wbrew jego
    warunkom nabywa lub pomaga w jego zbyciu albo przedmiot ten przyjmuje lub
    pomaga w jego ukryciu, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do
    lat 5.

    W celu osiągnięcia korzyści majątkowej, więc nie wymaga komentarza.

    Art. 291 § 1. Kto rzecz uzyskaną za pomocą czynu zabronionego nabywa lub
    pomaga do jej zbycia albo tę rzecz przyjmuje lub pomaga do jej ukrycia,
    § 2. W przypadku mniejszej wagi, sprawca podlega grzywnie karze ograniczenia
    wolności albo pozbawienia wolności do roku.
    Art. 292 § 1. Kto rzecz, o której na podstawie towarzyszących okoliczności
    powinien i może przypuszczać, że została uzyskana za pomocą czynu
    zabronionego, nabywa lub pomaga do jej zbycia albo tę rzecz przyjmuje lub
    pomaga do jej ukrycia, podlega grzywnie , karze ograniczenia wolności albo
    pozbawienia wolności do lat 2.
    § 2. W wypadku znacznej wartości rzeczy, o której mowa w § 1, sprawca
    Art. 293 § 1. Przepisy Art. 291 i 292 stosuje się odpowiednio do programu
    komputerowego.

    Niebezpieczne przepisy, ale tylko na pierwszy rzut oka. Bo dotyczą paserstwa
    czyli np. przyjęcia rzeczy pochodzącej z przestępstwa (np. skopiowanego
    windowsa od kolegi ? przestępstwo kolegi polega na nielegalnym
    rozpowszechnianiu, patrz odpowiednie przepisy wyżej), ale jeśli sami
    dokonaliście kopii oryginalnego windowsa kolegi (co nie jest przestępstwem
    jeśli nie zrobiliście tego w celu rozpowszechnienia lub uzyskania korzyści
    majątkowej) to o paserstwo nie można posądzić.

    Podsumowując posiadanie i używanie nielegalnego oprogramowania w Polsce nie
    jest przestępstwem, więc rzekome naloty Policji są całkowicie bezpodstawne.
    "

    Ja bym szumu narobil ze hej.. to zwykla kradziez....

    P.

  • 9. Data: 2004-08-23 12:53:06
    Od: "Olleo" <O...@c...tlen.pl>

    > powod mieli, ale nie byłem nim ja i oto mi się rozchodzi. to, że jestem w
    > tej samej sieci z kimś kto jest podejrzany o cokolwiek nie czyni mnie
    > współwinnym.

    Czy mieli nakaz, o jakim wspomnial Przemek R.? Chodzi o nakaz sadu,
    prokuratury, lub komendanta glownego przeszukania _twojego_ mieszkania.
    --
    Olleo

  • 10. Data: 2004-08-23 12:58:47
    Od: "Olleo" <O...@c...tlen.pl>

    > prokuratury, lub komendanta glownego przeszukania _twojego_ mieszkania.

    ops nie ma to jak blad stylistyczny raz dziennie.
    --
    Olleo