  • 1. Data: 2003-07-06 17:59:52
    Temat: Naliczanie podatku VAT przy prywatnym imporcie z USA.
    Od: "Adam Zeinowski" <a...@w...pl>

    Witam.

    Jest taka sprawa. Mam zamiar zakupic za granica sprzet komputer kieszonkowy
    (palmtopa). O 1 stycznia 2002 o ile sie nie myle na ten rodzaj sprzetu
    obowiazuje zerowa stawka celna. Pozostaje kwestia podatku VAT.
    Czy szanowni grupowicze moga mi powiedziec co jest podstawa prawna dla urzedu
    celnego do naliczenia podatku od wartosci dodanej ?

    Dodam iz:

    - na Way Billu (liscie przewozowym) bedzie adnotacja o tym, iz jest to prezent
    (GIFT)

    - podana wartosc na liscie przewozowym bedzie wynosic 100$

    - w srodku nie bedzie zadnego rachunku, faktury ani innego dokumentu sna
    podstawie ktorego mozna by stwierdzic, ze towar ten zostal zakupiony w sklepie
    ani tez ustalic jego wartosci.

    Co w takim przypadku bedzie podstawa do naliczenia vatu ? Wartosc podana na
    paczce ?

    W sumie i tak pewnie celnicy odpuszcza sobie, ale wole sie upewnic, czy nie
    zatrzymaja mi przesylki i czy nie bede musial latac i tracic czas na
    wyjasnienie calej sprawy.

    PS. Praktyczne doswiadczenia grupowiczow w tej kwestii mile widziane :)
    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 2. Data: 2003-07-06 20:24:28
    Od: Miernik <m...@c...pl>

    In article <0...@p...pl>, Adam Zeinowski wrote:

    > - podana wartosc na liscie przewozowym bedzie wynosic 100$

    To juz lepiej nic nie pisz na liscie przewozowym....

    Bez zainteresowania ze strony urzedu celnego mozna przeslac do Polski
    paczke o wartosci (lacznie z kosztem przesylki - czyli tym co na
    znaczku):

    Od firmy do firmy: do 10 EUR
    Od firmy do osoby prywatnej: do 22 EUR
    Od osoby prywatnej do osoby prywatnej: do 45 EUR

    GIFT _chyba_ nie ma znaczenia.

> [...]
    > ani tez ustalic jego wartosci.
    >
    > Co w takim przypadku bedzie podstawa do naliczenia vatu ? Wartosc podana na

    Moga albo sobie odpuscic, albo zatrzymac paczke Urzedzie Celnym a
    Tobie przeslac liscik w ktorym wzywaja Cie do osobistego zgloszenia
    sie do tego? 1/4 Urzedu Celnego celem zdeklaowania wartosci.

    Kwestia prawdopodobienstwa. Duzo zalezy od sposobu przesylki. Jesli
    jest to jakakolwiek renomowana firma kurierska (DHL, UPS, FedEx itp)
    to masz zerowe szanse unikniecia VAT.

    Czesciej odpuszaczaja sobie EMS Pocztex,
    jeszcze czesciej zwykla paczke poczty panstwowej, a jak przeslesz
    morska to juz masz bardzo duze szanse unikniecia VAT.

    Jezeli sie zainteresuja to musisz tam zaniesc:

    1) ksero stron w Twoim dowodzie osobistym (z numerem dowodu, peselem i
    adresem)
    2) oswiadczenie typu:

    Oswiadczam iz w paczce nr ...... znajduja sie nastepujace towary:

    Komputer kieszonkowy o wartosci .... zl.

    Oczywiscie wtedy otwieraja i sprawdzaja co jest w srodku, i raczej nie
    odbywa sie to tego samego dnia, ale zapraszaja Cie po odbior za pare
    dni i wtedy tez musisz wplacic w kasie Urzedu Celnego nalezny VAT.

    Jezeli jest to cos co osoba bedaca w polsce moze dostac w normalnym
    sklepie i nie jest to jakies ustrojstwo co raczej nikt nie wie co to
    jest, to nie liczylbym aby udalo Ci sie zadeklarowac wartosc znacznie
    odbiegajaca od ceny jaka z latwoscia moze poznac ktos w sklepie w
    polsce. Moze kilkadziesiat procent uda Ci sie uszczknac, bo sa rozne
    modele, mozesz argumentowac ze ten jest uzywany, model okrojony i ma
    mniejsza wartosc. Ale na zadeklarowanie 200 zl zamiast 2000 zl to nie
    licz.

    Masz wieksze szanse na unikniecie zainteresowania UC jesli w tej
    paczce nie bedzie to w oryginalnym opakowaniu, ale owiniete w jakies
    stare gazety i torby foliowe wyciagniete psu z gardla.

    Slyszalem tez ze ludzie robia tak:
    Prosza znajomego po drugiej stronie oceanu aby rozlozyl
    palmtopa na dwa kawalki i przeslal osobno jako uszkodzony.
    Najlepiej pod dwa rozne adresy.

    --
    Miernik ________________________ jabber:m...@j...gda.pl
    __ ICQ: 4004001 ___/__ tel: +48608233394 __/ mailto:m...@c...pl

  • 3. Data: 2003-07-06 21:02:00
    Od: "Jurek Bartuszek" <k...@k...net.nospam>

> [...]
    nie
    > zatrzymaja mi przesylki i czy nie bede musial latac i tracic czas na

    No więc ja ostatnio wykonywałem taką kombinację: Poprosiłem qmpla w USA, aby
    mi zamówił w sklepie sprzęt komputerowy (dokładna kwota, którą mu wysłałem,
    to było 900 dolarów, wysłane w pudełku na CD-ROM Pocztexem. Zadeklarowałem
    to jako prezent - płyta CD ;-))). On, po otrzymaniu pieniędzy zamówił towar
    i dostał go po kilku dniach. Były to dwie płyty główne i dwie kości pamięci
    RAM (paczka miała wymiary na oko jakieś 40x40x50). Bez żadnych ekscesów
    dostałem awizo i odebrałem paczkę na poczcie.

    Pozdrawiam,

    Jurek