  • 1. Data: 2004-11-12 12:53:54
    Temat: Najem mieszkania dla os. prowadzącej działalność gospodarczą
    Od: "Jakub Bryl" <j...@p...onet.pl>

    Witam wszystkich!

    Wynajmuję (umowa najmu) mieszkanie od osoby fizycznej nie prowadzącej
    działalności gospodarczej. Chciałbym prowadzić w tym mieszkaniu własną
    działalność gospodarczą. Działalność to usługi wykonywane u klienta. W
    mieszkaniu tym nie jestem zameldowany (i nie będę).

    Właściciel nie chce się zgodzić na prowadzenie prze mnie DG w tym lokalu,
    ponieważ twierdzi że:
    1) nie może mi wynajmować mieszkania (osobie prowadzącej DG) jeśli on nie
    prowadzi DG
    2) będzie płacił znacznie wyższy podatek

    Czy ktoś mógłby to zweryfikować? Szukałem po różnych aktach prawnych i WWW ale
    nie znalazłem nic co potwierdziłoby jego uwagi (ani nic co by im zaprzeczyło).
    Czy ktoś może mi tu pomóc?

    Jakub

  • 2. Data: 2004-11-13 22:09:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 12 Nov 2004, Jakub Bryl wrote:

> [...]
    >+ ponieważ twierdzi że:
    >+ 1) nie może mi wynajmować mieszkania (osobie prowadzącej DG) jeśli on nie

    To akurat prawda nie jest. IMO & AFAIK.
    Ale JEST prawdą, że jakby wynajął coś co NIE jest "lokalem mieszkalnym"
    (patrz niżej) to życie miałby skomplikowane, bo stałby się dodatkowo
    podatnikiem VAT :> - oprócz rozliczania samego najmu na PIT.

    >+ 2) będzie płacił znacznie wyższy podatek

    Jeśliby... jak wyżej - to prawda. Zarówno podatek od nieruchomości
    jest znacznie wyższy dla "pomieszczeń gospodarczych" jak i dochodzi
    VAT do kwoty najmu (w sumie nie on zapłaci :> ale musi zanieść do
    US i serce by mu się krajało... tyle dobra... ;>).

    >+ Czy ktoś mógłby to zweryfikować? Szukałem po różnych aktach prawnych i WWW ale
    >+ nie znalazłem nic co potwierdziłoby jego uwagi

    Słabo szukałeś ;)

    >+ (ani nic co by im zaprzeczyło).

    ...a to JESZCZE słabiej :)
    Szukaj haseł zbliżonych do "charakter mieszkalny".

    To o czym piszesz i czego boi się właściciel - to przekwalifikowanie
    pomieszczeń na niemieszkalne !
    RZECZYWIŚCIE jak np. w jednym pokoju zainstalujesz jakąś maszynerię
    powodującą że postawienie tam np. łóżka czy telewizora będzie
    wykluczone :> - to będziesz miał "pomieszczenie gospodarcze".

    Ale jak widzę z opisu ty chcesz w sumie "tylko" mieć tam hm... biuro
    i szafkę na narzędzia :)
    Czyli *przede wszystkim* "miejsce przechowywania dokumentów" jak
    rozumiem. No to szukaj owego "niezmienienia przeznaczenia" (czy tam
    "charakteru") pomieszczenia :)

    >+ Czy ktoś może mi tu pomóc?

    "Każdy za siebie"... rób jak uważasz.
    Ale ja mam "biuro" i dokumenty w "normalnym" mieszkaniu.
    Niewydzielone (nie jest to *cały pokój*).
    Żadnych kosztów "ogólnych" (ogrzewanie itp) nie zaliczam w związku
    z tym do DG... i tyle.
    Na (ustne - czyli "nieważne" :)) pytanie w UM kazali mi iść sobie
    i głowy nie zawracać :)

    pozdrowienia, Gotfryd