  • 1. Data: 2004-11-12 10:45:03
    Temat: Sporna 1/2 mieszkania TAK czy NIE ???
    Od: Umpa <u...@p...com>

    Witam.

    Przedstawie po krotce sytuacje i prosze o rozwianie watpliwosci ;).

    Mamy 4 osoby "powiazane":
    1. matka (babcia)
    2. i 3. dzieci - 2 siostry: A i B
    4. wnuk - syn siosty A
    no i mieszkanie ;).

    Mieszkanie (w bloku) zostalo wykupione od miasta pod koniec lat 80-tych
    i z ustanowieniem wlasnosci na mieszkajaca tam "babcie" i wpisem do
    ksiegi wieczystej. Jesli mialoby to znaczenie, to wykupu dokonala
    "siostra A", choc nie ma na to kwitow (ew. moze byc pisemne
    potwierdzenie przez babcie), natomiast "siostra B" byla o tym
    powiadomiona, ale ze wzgledu na brak pieniedzy zrezygnowala z udzialu.
    Dwa lata temu "babcia" dokonala darowizny mieszkania (bez
    "sluzebnosci") na wnuka (syna siostry A). Czyli na dzien dzisiejszy
    wlascicielem mieszkania jest od 2 lat wnuk.
    W tym okresie wnuk przeprowadzil remont (m. in. wymiana okien, malowanie itp.).

    Niedawno "siostra B" przypomniala sobie o mieszkaniu i zada polowy
    mieszkania. Ponadto prawdopodobnie "wymogla" na 90-letniej matce
    ("babci") podpisanie kartki papieru (testament recznie pisany ??? z
    jaka data ??? nie wiem), w ktorym "babcia" dzieli mieszkanie na dwie
    swoje corki, choc przeciez 2 lata temu podarowala mieszkanie wnukowi.

    Czy "siostra B" ma jakies prawne/sadowe mozliwosci uzyskania "polowy
    mieszkania" od wnuka ?
    Czy "babcia" za zycia moze wycofac darowizne wnukowi ?
    Czy podpisana przez "babcie" "kartka papieru" ma dla tej sprawy jakies
    znaczenie ?

    Przez caly omawiany okres mieszka tam 90-letnia babcia.
    Dziekuje z gory za pomoc.

  • 2. Data: 2004-11-12 19:55:09
    Temat: Re: Sporna 1/2 mieszkania TAK czy NIE ???
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

    użytkownik Umpa napisał(a) w wiadomości
    > Czy "siostra B" ma jakies prawne/sadowe mozliwosci uzyskania "polowy
    > mieszkania" od wnuka ?

    Nie.

    > Czy "babcia" za zycia moze wycofac darowizne wnukowi ?

    Teoretycznie tak.

    > Czy podpisana przez "babcie" "kartka papieru" ma dla tej sprawy jakies
    > znaczenie ?

    Nie.

    --
    JOHNSON :)

  • 3. Data: 2004-11-13 00:17:34
    Od: "Xena" <t...@l...com.pl>

    In news:2004111211450316807%umpa@papacom,
    Umpa <u...@p...com> napisał/a:

    > Dwa lata temu "babcia" dokonala darowizny mieszkania (bez
    > "sluzebnosci") na wnuka (syna siostry A). Czyli na dzien dzisiejszy
    > wlascicielem mieszkania jest od 2 lat wnuk.

    notarialnie? bo jesli na takiej samej kartce papieru, to kicha.

    Pozdrawiam
    Tatiana
    --
    Miłość, którą chce się czuć, nie zastąpi nigdy tej, którą się czuje
    /Crebillon/

  • 4. Data: 2004-11-13 00:52:18
    Od: Umpa <u...@p...com>

    On 2004-11-12 20:55:09 +0100, "Johnson" <j...@a...pl.nospam> said:

    > użytkownik Umpa napisał(a) w wiadomości
    >
    > Nie.

    > Teoretycznie tak.

    Dzieki. Poczytalem troche o odwolaniu darowizny (art. 898 , art.901) i
    o razacej niewdziecznosci nie moze byc mowy, wiec i o anulowaniu
    darowizny rowniez.
    Natknalem sie jednak na art.1000 KC, w ktorym mowa jest o roszczeniu
    uzupelnienia zachowku.
    Jeżeli darowizna miała miejsce w okresie 10 lat przed śmiercią
    spadkodawcy, a spadkodawca do spadku powołał osobę, która była w tym
    okresie obdarowana, taką darowiznę można zaliczyć do masy spadkowej. No
    i co sie z tym wiąże spadkobiercy ustawowi mogą żądać wypłacenia
    zachowku zaliczając do spadku darowiznę.

    Czyli mam rozumiec, ze jesli babcia umiesci w testamencie obie siostry
    plus wnuka (syna jednej z siostr), to w poczet masy spadkowej zostanie
    zaliczony darowany uprzednio wnukowi lokal i "podzielony na 3" ???
    Jesli w testamencie nie bedzie wnuka, sprawa jest zamknieta ?
    Czy moze art.1000KC odnosi sie tylko do dzieci spadkodawcy ?

  • 5. Data: 2004-11-13 00:53:35
    Od: Umpa <u...@p...com>

    > notarialnie? bo jesli na takiej samej kartce papieru, to kicha.

    Oczywiscie, ze notarialnie.

  • 6. Data: 2004-11-13 00:57:16
    Od: "Xena" <t...@l...com.pl>

    In news:2004111301533575249%umpa@papacom,
    Umpa <u...@p...com> napisał/a:

    > Oczywiscie, ze notarialnie.

    No to skoro od dwóch lat właścicielem mieszkania jest wnuk, to babcia nie
    może go podarowac nikomu. to tak jak ja podarowałabym Ci mieszkanie mojego
    sasiada.

    Pozdrawiam
    Tatiana
    --
    Nieludzka stopa procentowa upoważnia mnie do złożenia wniosku do
    organizacji międzynarodowych o oskarżenie Balcerowicza o zbrodnie