  • 1. Data: 2003-10-03 13:24:16
    Temat: Naiwne pytanie o trójpodział władzy.
    Od: "BolekSw" <b...@p...onet.pl>

    Wiceszef MSWiA Zbigniew Sobotka podał się dymisji i zrzekł się immunitetu
    poselskiego.

    To on był i posłem (władza ustawodawcza) i sekretarzem stanu (władza
    wykonawcza) ??!!

    A co na to Konstytucja:

    Art. 10.
    Ustrój Rzeczypospolitej Polskiej opiera się na *podziale* i równowadze
    władzy ustawodawczej, władzy wykonawczej i władzy sądowniczej.
    Władzę ustawodawczą sprawują Sejm i Senat, władzę wykonawczą Prezydent
    Rzeczypospolitej Polskiej i Rada Ministrów, a władzę sądowniczą sądy i
    trybunały.

    Art. 103.
    Mandatu posła nie można łączyć z funkcją Prezesa Narodowego Banku Polskiego,
    Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika
    Praw Dziecka i ich zastępców, członka Rady Polityki Pieniężnej, członka
    Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, ambasadora oraz z zatrudnieniem w
    Kancelarii Sejmu, Kancelarii Senatu, Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej
    lub z zatrudnieniem w administracji rządowej. *Zakaz ten nie dotyczy
    członków Rady Ministrów i sekretarzy stanu w administracji rządowej*.

    Czyż art 103 nie przeczy artykułowi 10? To tak jakby w przedsiębiorstwie
    ktoś był jednocześnie w Zarządzie i Radzie Nadzorczej. Czyli kontrolował sam
    siebie. Jaka jest jakość takiej kontroli nietrudno zgadnąć.

    Tak wiem.. posłów jest 460 czyli zawsze ktoś do kontroli zostanie. Ale
    zasada podziału jest złamana. Art. 10 jest g... warty.

    Rada Ministrów liczy 17 osób (premier i 16 ministrów)

    Sekretarze stanu: łacznie 16 osób (MENis -1, MF-2, MI-1, MPiPS-2, MK-1,
    MNII-1, MON-1, Min. Rol.-1, MSP-1, MS-1, MSWiA-1, MSZ-1, MŚ-1, MZ-1).

    Czyli z zakazu wyłączono 33 osoby. To już jest 7%. A Konstytucja nie
    ogranicza liczby ministrów.

    B.

  • 2. Data: 2003-10-04 00:44:40
    Temat: Re: Naiwne pytanie o trójpodział władzy.
    Od: xlmcn <x...@c...com>

    BolekSw wrote:

    > Wiceszef MSWiA Zbigniew Sobotka podał się dymisji i zrzekł się immunitetu
    >poselskiego.
    >
    >To on był i posłem (władza ustawodawcza) i sekretarzem stanu (władza
    >wykonawcza) ??!!

    A Miller, czy jest posłem?

  • 3. Data: 2003-10-04 00:47:26
    Od: xlmcn <x...@c...com>

    BolekSw wrote:

> [...]
    >
    >Tak wiem.. posłów jest 460 czyli zawsze ktoś do kontroli zostanie. Ale
    >zasada podziału jest złamana. Art. 10 jest g... warty.

    Nie nie jest. Powninien zostać zachowany a inne nie powinny być z nim
    sprzeczne.