  • 1. Data: 2002-03-07 20:07:08
    Temat: Nadzor odpowiedzialny matki
    Od: "Basta" <s...@p...onet.pl>

    Witam !

    Pragne przedstawic wam problem mojej znajomej. Oto co napisala:

    " W czerwcu 2000 r. sad ustanowil wobec syna "nadzor odpowiedzialny matki"
    ze wzgledu na okolicznosci swiadczace o demoralizacji nieletniego (sprawa o
    pobicie kolegi). Przez poltora roku stawialam sie w sadzie na kazde wezwanie
    zdajac sprawozdanie z nadzoru nad synem. Nigdy nie bylo mowy o bojkach, gdyz
    nie mialy one miejsca.
    W marcu br. poinformowalam sedziego o klopotach z synem tzn. ucieczka z
    domu, nieodpowiednie zachowanie w szkole, trzy oceny niedostateczne na
    polrocze. Sedzia nakazal mi przyprowadzenie syna i poinformowal mnie o
    ewentualnisci umieszczenia go w osrodku opiekunczym. Czy wymienione czynniki
    moga spowodowac umieszczenie go w takim osrodku? Czy moge cos zrobic, aby
    uchronic syna przed tym?"

    Dodam, ze chodzi tu o 13-letniego chlopca, wychowywanego przez matke oraz
    jej konkubenta. (W sierpniu tego roku legalizacja zwiazku malzenskiego). Ta
    trojka o kilku lat stanowi rodzine. Biologiczny ojciec nie interesuje sie
    dzieckiem.Metody wychowawcze oraz sposoby odnoszenia sie do dziecka nie
    wzbudzaja moich zastrzezen. Wiem, ze moja znajoma nie bagatelizuje zadnego
    problemu zwiazanego z jej synem. Odnosze jednak wrazenie, ze nie potrafi
    bronic ani siebie, ani jego. Jej ostatnia rozmowa z sedzia , w ktorej
    dowiedziala sie, ze jej syn zostanie prawdopodobnie umieszczony w osrodku
    trwala zaledwie 3 minuty. Czy mozna jej jakos pomoc? Czy ona ma jeszcze
    jakiekolwiek prawa i mozliwosci obrony?

    Agnieszka

  • 2. Data: 2002-03-07 21:57:06
    Temat: Re: Nadzor odpowiedzialny matki
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Thu, 7 Mar 2002, Basta wrote:

> [...]
    > dowiedziala sie, ze jej syn zostanie prawdopodobnie umieszczony w osrodku
    > trwala zaledwie 3 minuty. Czy mozna jej jakos pomoc? Czy ona ma jeszcze

    Od wyroku stosującego wobec nieletniego środek poprawczy służy
    odwołanie do sądu okregowego na zasadach przewidzianych w KPK (14 dni od
    doręczenia wyroku z uzasadnieniem).

    Trzeba dodać że środki poprawcze stosuje się wobec nieletnich którzy
    popełnili czyn karalny w rozumieniu art. 1 ust. 2 pkt 2 ustawy o
    postępowaniu w sprawach nieletnich - to jest przestępstwo, przestępstwo
    skarbowe oraz niektóre wykroczenia (w szczególności zakłócanie porządku
    publicznego, drobne kradzieże i paserstwo oraz... handel biletami na
    imprezy masowe :) Zatem samo złe zachowanie w szkole oraz oceny
    niedostatecznie nie mogą stanowić podstawy orzeczenia takiego środka,
    chyba że przeciwku nieletniemu toczy się postępowanie karne.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)
    "We've got to have rules and obey them. After all, we're not savages.

  • 3. Data: 2002-03-07 22:44:51
    Od: "news.faq.net.pl" <d...@w...pl>

    Użytkownik "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl> napisał w wiadomości
    st...

> [...]
    LotF]

    > Z treści problemu wynika ,że sąd orzekł w stosunku nieletniego /nadzór
    odp. matki / następne kolejne środki wychowawcze na podst. upn przy takich
    przewinieniach mogą sie skonczyć postępowaniem opiekunczo wych... w tym
    przypadku jeszcze nie wchodzi postępowanie poprawcze .ale nim sedzia
    podejmie takie kroki by zmienic srodek nadzoru odp. rodzica pewnie zleci
    dokładny wywiad i badania w RODK ... ktory w koncowej swojej opinii wyrazi
    zdanie czy nieletniego bezwzglednie powinno sie umiescic w osrodku szkolno
    wych...nawet tylko po bo by ukonczył jakiś zawód ... Radziłabym porozmawiać
    jeszcze z kuratorem zawodowym na ten temat ... on wspolnie z sędzia prowadzi
    wykonawstwo nad sprawami nieletnich ..jest rejonizacja wiec wg.miejsca
    zamieszkania opiekunów nielt. / w tym przypadku matki/ ...Rozmowa z
    kuratorem może pozytywnie wpłynąć na ciąg dalszy sprawy nieletniego
    ....Sandra