  • 1. Data: 2019-03-01 19:28:39
    Temat: Na jakiej podstawie prawnej UE (Komisja Europejska) się wpierdala w kanał?
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    https://www.reuters.com/article/us-eu-poland-vistula
    spit/eu-says-poland-cannot-build-baltic-canal-withou
    t-approval-idUSKCN1QI56C

    --
    A. Filip

  • 2. Data: 2019-03-01 21:30:38
    Od: Andrzej Kłos <a...@w...pl>

    A. Filip pisze:
    > https://www.reuters.com/article/us-eu-poland-vistula
    spit/eu-says-poland-cannot-build-baltic-canal-withou
    t-approval-idUSKCN1QI56C

    "Zasadność inwestycji to problem Polski, bo my wykładamy pieniądze.
    Natomiast każda inwestycja - publiczna bądź prywatna, współfinansowana
    bądź nie - musi być zgodna z prawem wspólnotowym i międzynarodowym. W
    tym wypadku może chodzić np. o jakość przeprowadzonego przetargu,
    kwestię ochrony środowiska i oddziaływanie transgraniczne. W ocenie
    takich spraw instytucje unijne jak najbardziej mają kompetencje i
    "błogosławieństwo Komisji Europejskiej" jest potrzebne, natomiast w
    kwestii zasadności ekonomicznej - nie."

    Problem np. "dotyczy sposobu realizacji dużych projektów
    infrastrukturalnych. Bruksela krzywo patrzy na nadużywanie spec-ustaw, a
    w szczególności rygoru natychmiastowej wykonalności, który de facto nie
    daje skarżącym realnego prawa do walki o swoje."

    Masz czas? to polecam:
    https://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=3314
    22

  • 3. Data: 2019-03-02 02:28:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 01 Mar 2019 21:30:38 +0100, Andrzej Kłos napisał(a):
> [...]

    > takich spraw instytucje unijne jak najbardziej mają kompetencje i
    > "błogosławieństwo Komisji Europejskiej" jest potrzebne, natomiast w

    Za to pozniej moze sie pojawic problem pomocy dla przedsiebiorstw,
    bo jesli panstwo drogo wybudowalo kanal, a potem statki korzystaja za
    darmo ...

    A trzeba bylo zglosic wniosek do EU o dofinansowanie i poczekac co by
    z tego wyszlo :-)

    J.

  • 4. Data: 2019-03-02 08:01:56
    Od: u2 <u...@o...pl>

    W dniu 02.03.2019 o 02:28, J.F. pisze:
    > A trzeba bylo zglosic wniosek do EU o dofinansowanie i poczekac co by
    > z tego wyszlo

    rurę 2 mogą sobie niemcy z ruskimi bezkarnie układać, wbrew interesowi
    wspólnotowemu EU i zagrożeniu również dla środowiska, ruskie mogą
    bezkarnie blokować mierzeję wiślaną, najwyraźniej KE to agentura berlina
    i moskwy, a polaczki maja cicho siedzieć i nie podskakiwać dla mocarzy:)

    --
    George Orwell :

    what they do not want to hear"

  • 5. Data: 2019-03-02 12:26:13
    Od: n...@o...pl

    w <1ktx483xwbch9$.8x77z33o92db.dlg@40tude.net>, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> napisał(-a):

    > A trzeba bylo zglosic wniosek do EU o dofinansowanie i poczekac co by
    > z tego wyszlo :-)

    To niezgodne z doktryną tego rządu - za deficytowe inwestycje mają płacić
    obywatele.

  • 6. Data: 2019-03-02 13:06:38
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]
    > darmo ...
    > A trzeba bylo zglosic wniosek do EU o dofinansowanie i poczekac co by

    Moim zdaniem to akurat niezbyt racjonalna koncepcja. Idąc tym tokiem
    rozumowania, to za darmo jeżdżą drogami czy chodzą chodnikami. Czy też
    jako pomoc dla nich będziesz to rozpatrywał?

    Natomiast kwestia zasadności ekonomicznej jest moim zdaniem trudna do
    takiej oceny bez zbadania - mam nadzieję, że ktoś to zrobił. Tam są dwa
    nasze porty. Pytanie, czy dzięki ich "otwarciu" na zatokę zwiększy się
    ogólnie przewozy, czy przykładowo odbierze Gdyni kilka statków, co w
    ogólnym rozrachunku akurat nie ma większego znaczenia.

    Znaczenie miało by, gdyby tym portom udało się przejąć jakieś towary
    przeładowywane w Kaliningradzie. I powiedzmy wysyłać je na Litwę, czy
    Białoruś. Tylko wówczas kanał przez mierzeję, to trochę zbyt mało.
    Pasowało by jeszcze jakąś infrastrukturę przeładunkową oraz transportową
    do tego wybudować.

    Chyba, że to mają być wodoloty do Gdańska dla turystów oraz jachty.

  • 7. Data: 2019-03-02 13:31:39
    Od: u2 <u...@o...pl>

> [...]
    > ogólnie przewozy, czy przykładowo odbierze Gdyni kilka statków, co w
    > ogólnym rozrachunku akurat nie ma większego znaczenia.

    port w Elblągu nie jest wielką konkurencją dla Gdańska, czy Szczecina,
    to po prostu projekt byznesowy dla ożywienia gospodarczego regionu

    https://wpolityce.pl/gospodarka/435892-minister-grob
    arczyk-zapowiada-nowe-inwestycje

    W przypadku portu w Gdańsku, projektujemy budowę Portu Centralnego
    na Zatoce Gdańskiej, w Gdyni - budowę portu zewnętrznego, a w przypadku
    Portu Szczecin-Świnoujście - budowę terminalu kontenerowego - powiedział
    ,,Naszemu Dziennikowi" szef MGMiŚ Marek Gróbarczyk.

    [...]

    W przypadku portu w Gdańsku, który ma największy potencjał,
    projektujemy budowę Portu Centralnego na Zatoce Gdańskiej, w Gdyni -
    budowę portu zewnętrznego, czyli wysunięcie terminalu w stronę morza. A
    w przypadku Portu Szczecin-Świnoujście - budowę terminalu kontenerowego
    w Świnoujściu i pogłębienie do 12,5 m toru żeglugowego tak, aby
    umożliwić wejście do Szczecina większym jednostkom

> [...]
    > do tego wybudować.
    >
    > Chyba, że to mają być wodoloty do Gdańska dla turystów oraz jachty.

    Kalinin to ruski zbrodniarz mordujący Polaków w Katyniu, dlatego
    świadomy tego Polak nie powinien używać nazwy "kaliningrad" tylko
    polskiej nazwy Królewiec:)
    --
    George Orwell :

    what they do not want to hear"

  • 8. Data: 2019-03-02 13:52:26
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 02.03.2019 o 13:31, u2 pisze:

    > port w Elblągu nie jest wielką konkurencją dla Gdańska, czy Szczecina,
    > to po prostu projekt byznesowy dla ożywienia gospodarczego regionu

    Jeśli to ożywienie ma być oparte o konieczność wykonania samego
    przekopu, czyli dostarczenia firmom budowlanych pracy, to rozumiem to.
    Ale jeśli przekop ma pełnić funkcję połączenia tych portów z morzem, to
    wypadałoby się zastanowić "co dalej". Czy ktokolwiek będzie chciał tam
    pływać.

    > Kalinin to ruski zbrodniarz mordujący Polaków w Katyniu, dlatego
    > świadomy tego Polak nie powinien używać nazwy "kaliningrad" tylko
    > polskiej nazwy Królewiec:)

    Nie mam żadnego wpływu na to, jak Rosja nazywa miasta na swoim
    terytorium i na czyją cześć. nie widzę również głębszego sensu w
    używaniu innych, niż na mapach nazw miejscowości tylko dlatego, że nam
    sie jakaś postać - będąca "dawcą" nazwy - nie podoba. No i o ile o
    mieście Królewiec może ktoś słyszał, to o Obwodzie Królewieckim chyba
    już niewiele. :-)

  • 9. Data: 2019-03-02 14:30:49
    Od: u2 <u...@o...pl>

> [...]
    > Ale jeśli przekop ma pełnić funkcję połączenia tych portów z morzem, to
    > wypadałoby się zastanowić "co dalej". Czy ktokolwiek będzie chciał tam

    to już nie twoja sprawa, zajmuj się tym co umiesz najlepiej, resztę
    zostaw dla fachowców:)

> [...]
    > sie jakaś postać - będąca "dawcą" nazwy - nie podoba. No i o ile o
    > mieście Królewiec może ktoś słyszał, to o Obwodzie Królewieckim chyba

    ano, Robercik nie słyszał o Królewcu, zna się za to na ruskich nazwach:)

    --
    George Orwell :

    what they do not want to hear"

  • 10. Data: 2019-03-02 14:36:57
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Natomiast kwestia zasadności ekonomicznej jest moim zdaniem trudna do
    > takiej oceny bez zbadania - mam nadzieję, że ktoś to zrobił. Tam są dwa
    > nasze porty.

    Port Elbląg.

    https://ro.com.pl/wp-content/uploads/2014/03/Portu-M
    orski-w-Elbl%C4%85gu-2.jpg

    Tak - to już cały;)

    > Chyba, że to mają być wodoloty do Gdańska dla turystów oraz jachty.

    To już prędzej. Aczkolwiek... jakoś między portami na Bałtyku tych
    wodolotów nie widać.

    Shrek