eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoNIETYPOWY POST DOTYCZY ZASADNICZYCH SPRAW ZWIAZANYCH Z TĄ GRUPĄ I ROLĄ PRAWA WOGÓLE !!!! › NIETYPOWY POST DOTYCZY ZASADNICZYCH SPRAW ZWIAZANYCH Z TĄ GRUPĄ I ROLĄ PRAWA WOGÓLE !!!!
    From: "H" <h...@p...fm>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: NIETYPOWY POST DOTYCZY ZASADNICZYCH SPRAW ZWIAZANYCH Z TĄ GRUPĄ I ROLĄ
    PRAWA WOGÓLE !!!!
    Date: Thu, 16 Jan 2003 18:24:16 +0100

    Witam !

    Ten post nie będzie dotyczył jakiegoś pytania dotyczącego danego problemu
    natury prawnej lecz będzie zawierał moje przemyślenia na temat prawa i życia
    w naszej ojczyźnie. Takie poglądy jakie prezentuję tutaj wykrystalizowały mi
    się po studiach prawniczych, odbyciu służby wojskowej a obecnie pracy w
    urzędzie zajmującym się kontrolą podmiotów gospodarczych.

    Po woli z demokratycznego państwa prawnego Polska zmienia się w państwo
    administracyjno - policyjno - korporacyjne. W zeszłym roku padł rekord
    wydania aktów prawnych i sami prawnicy przyznają iż prawo przestaje być dla
    obywateli a jest tworzone dla instytucji państwowych i wymiaru
    sprawiedliwości. Mam częstokroć takie odczucia iż po to wprowadza się jakieś
    przepisy by na każdego obywatela był "hak". Z jednej strony wiadomo
    powszechnie iż wiele aktów prawnych jest tworzonych zupełnie bez sensu i
    przestrzeganie ich jest rzeczą niemożliwą, z drugiej strony formalnie zawsze
    można ich wymagać. Ktoś kiedyś powiedział iż jeśliby w Polsce w jednej
    chwili wszyscy obywatele zaczęli przestrzegać dosłownie, litery prawa tokraj
    pogrążył by się w chaosie i anarchii. Wszystko by stanęło. Coś w tym jest.
    Polska to taki dziwny kraj w którym płyną dwa nurty życia - oficjalny i
    nieoficjalny i każdy o każdym wie. Szczególnie prawnicy powinni o tym
    pamiętać bo nie żyjemy w USA lub Wlk. Brytanii gdzie dzieci za ściąganie
    usuwa się ze szkoły tylko w Polsce gdzie nauczyciele ściągających uczniów
    uważają za spryciarzy, którzy coś osiągną. Mój kumpel którego znałem od
    dziecka jest obecnie sędzią sądu rejonowego a opanował do perfekcji sztukę
    ściągania i tylko dzięki temu skończył podstawówkę, potem maturę a potem
    egzaminy (nawet ustne !) na prawie. Cały czas miałem z nim kontakt. Obecnie
    jest sędzią.... Zawsze sądziłem że korupcja sięga tylko władzy wykonawczej,
    obecnie przy aferze Rywingate okazuje się iż także ustawodawczej a również z
    wielu postów i opinii zbieranych w obiegu nieformalnym dowiaduję się także o
    korupcji w wymiarze sprawiedliwości.

    Pojawia się więc fundamentalne pytanie: jak przestrzegać prawa i być
    praworządnym w kraju w którym już chyba nikt nie wierzy w to prawo a organy
    państwa uważa się za pierwszego wroga, który chce wyciągnąć resztki
    pieniędzy od ubożejącego społeczeństwa ?

    Jak przestrzegać prawa i wymagać aby je przestrzegano skoro sami zdajemy
    sobie sprawę iż państwo żąda od obywateli coraz to nowych świadczeń ?
    Opodatkowane jest już prawie wszystko (dzisiaj słyszałem o pomyśle
    opodatkowania giełdy a do tego pomysł winiet a to wszystko obok i tak
    najwyższych podatków w skali Europy), niedługo będzie chyba podatek od
    wdychania powietrza. Dochodzi ogromny ZUS i koszt pracy jest tak wielki, że
    nie opłaca się nikogo zatrudniać a to spowodowało gigantyczne bezrobocie.

    W końcu trzeba zadać pytanie: czy prawnicy mają być tylko maszynami
    bezmyślnie interpretującymi przepisy prawne, czy powinni mieć wyczucie iż
    prawo nie jest samo w sobie tylko ma służyć obywatelom. Idąc dalej tym
    tropem i stwierdzając iż prawo jest niesprawiedliwe czy prawnicy nie powinni
    wskazywać dróg omijania prawa ? Akurat to ostatnie to czynią oni
    wielokrotnie pracując dla firm i osób fizycznych i biorąc za to sporo
    pieniędzy.

    Ostatnia kwestia dotyczy tej grupy dyskusyjnej. Może się mylę ale zdaje mi
    się, iż osoby zabierające najczęściej głos na tej grupie chcą aby każdy był
    krystalicznie czysty i przestrzegał całkowicie litery prawa argumentując iż
    jest to grupa pl.soc.prawo. Na wszelkiego rodzaju pytania dotyczące omijania
    prawa twierdzą iż nie po to jest ta grupa. Generalnie można się z tym
    zgodzić ale z powodów, które podałem powyżej a także z tego powodu iż
    prawnicy będący praktykami, bezwzględnie, za pieniądze, w zasadzie wyłącznie
    doradzają jak ominąć prawo lub wręcz je złamać i nie odnieść skutków w
    postaci sankcji; czy nie warto więc się zastanowić aby nie udawać iż żyjemy
    w raju prawnym ?

    Pozdrowienia
    H.