  • 1. Data: 2004-08-18 09:17:59
    Temat: Mruganie swiatlami
    Od: "Vicky" <v...@h...com>

    Witam,

    Interesuje mnie jaka w Polsce jest podstawa prawna
    nakladania mandatow karnych przez Policje na kierowcow,
    ktorzy mrugaja swiatlami dlugimi, ostrzegajac przed kontrola
    na drodze?
    Slyszalem, ze Policja powoluje sie na przepis, o niewlasciwym
    uzywaniu sygnalow swietlnych. Z drugiej strony pojawiaja sie
    glosy, ze przepis ten dotyczy nieuprawnionego instalowania
    tzw. "kogotow", a nie mrugania swiatlami dlugimi.
    Jak jest naprawde?

    Z gory dziekuje za odpowiedz,
    Vicky.

  • 2. Data: 2004-08-18 09:39:36
    Temat: Re: Mruganie swiatlami
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

    użytkownik Vicky napisał(a):
> [...]
    > glosy, ze przepis ten dotyczy nieuprawnionego instalowania
    > tzw. "kogotow", a nie mrugania swiatlami dlugimi.

    Przepis ten dotyczy i tego i tego.

    --
    JOHNSON :)

  • 3. Data: 2004-08-18 09:41:58
    Od: HOWARD<...@w...pl>

> [...]
    > glosy, ze przepis ten dotyczy nieuprawnionego instalowania
    > tzw. "kogotow", a nie mrugania swiatlami dlugimi.

    Wiesz, to jest też tak, że mruganie światłami zmusza tych "szybkich
    gamoni" do spokojniejszej jazdy, może generalnie zwiekszać
    bezpieczeństwo na danych odcinku drogi, wszyscy wtedy zachwoują
    czujność, a dawcy nerek uspokajają się, przynajmniej w czasie gdy
    przejeżdża się przez np. jakiś niebezpieczny kawałek drogi...(czarny
    punkt, itp)

    Pozdrawiam,
    HOWARD

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 4. Data: 2004-08-18 09:43:28
    Od: HOWARD<...@w...pl>

> [...]
    > czujność, a dawcy nerek uspokajają się, przynajmniej w czasie gdy
    > przejeżdża się przez np. jakiś niebezpieczny kawałek drogi...(czarny

    Dlatego policji aż tak bardzo nie zależy by ścigać tych, co mrugają....

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 5. Data: 2004-08-18 09:46:24
    Od: "Roman G." <r...@g...pl>

    Vicky <v...@h...com> napisał(a):

    > Interesuje mnie jaka w Polsce jest podstawa prawna
    > nakladania mandatow karnych przez Policje na kierowcow,
    > ktorzy mrugaja swiatlami dlugimi, ostrzegajac przed kontrola
    > na drodze?

    A po co mrugać? Radar pokazuje się kręcąc w powietrzu kółka dłonią lub
    palcem wskazującym.
    Inna rzecz, że kierowcy amatorzy rzadko patrzą na innych kierowców. Ale to
    już jest ich sprawa - niech płacą ;-)

    RG

  • 6. Data: 2004-08-18 10:40:38
    Od: Drwal <w...@o...tej>

    Roman G. napisał(a):
    > A po co mrugać? Radar pokazuje się kręcąc w powietrzu kółka dłonią lub
    > palcem wskazującym.

    Radar to zacznijmy od tego ze pokazuje sie w anty-radarze ;)

    --
    Drwal GG:2006587 [ROT13!]q...@b...cy
    zdjecie.moje.prv.pl /\ drwal.ws.prv.pl

  • 7. Data: 2004-08-18 11:07:40
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "Vicky" <v...@h...com> napisał:

    >Policja powoluje sie na przepis, o niewlasciwym uzywaniu sygnalow swietlnych.
    To kwestia interpretacji.

    >ze przepis ten dotyczy nieuprawnionego instalowania
    >tzw. "kogotow", a nie mrugania swiatlami dlugimi.
    To są dwa rózne światła i dwa różne przepisy.
    Ostrzeganie swiatłami drogowymi (zasady używania) reguluje art. 29
    natomiast nt. zakazu instalowania swiateł błyskowych art. 66.4.3

    Artur Golański
    --
    http://artgola.webpark.pl/kodeks

  • 8. Data: 2004-08-18 11:27:37
    Od: g...@p...onet.pl

> [...]
    > glosy, ze przepis ten dotyczy nieuprawnionego instalowania
    > tzw. "kogotow", a nie mrugania swiatlami dlugimi.

    Art. 29. 1. Kierujący pojazdem może używać sygnału dźwiękowego lub świetlnego,
    w razie gdy zachodzi konieczność ostrzeżenia o niebezpieczeństwie.
    2. Zabrania się:
    1) nadużywania sygnału dźwiękowego lub świetlnego;
    2) używania sygnału dźwiękowego na obszarze zabudowanym, chyba
    że jest to konieczne w związku z bezpośrednim niebezpieczeństwem;
    3) ostrzegania światłami drogowymi w warunkach, w których może
    to spowodować oślepienie innych kierujących.

  • 9. Data: 2004-08-18 11:32:10
    Od: g...@p...onet.pl

    Komentarz do tego paragrafu:

    Czy uprzedzanie światłami o kontroli radarowej jest zabronione w myśl
    przedmiotowych uregulować prawnych?

    Jak wiadomo, polega ono na mignięciu, a więc chwilowym włączeniu i wyłączeniu
    świateł drogowych. Do omawianej kwestii może mieć więc zastosowanie ust. 1,
    zezwalający kierującemu m.in. na użycie świetlnych sygnałów ostrzegawczych w
    razie uzasadnionej potrzeby uprzedzenia o niebezpieczeństwie.
    Mimo iż kontrola radarowa nie zagraża bezpieczeństwu, jednak jest - lub w
    każdym razie powinna być - przeprowadzana w miejscach najbardziej
    niebezpiecznych, a więc tam gdzie nadmierna prędkość może w sposób istotny
    zagrozić porządkowi. Tak więc kierujący, widząc pojazd jadący z przeciwka z
    nadmierną - w jego ocenie - prędkością, może równie dobrze sygnalizować nie o
    kontroli radarowej, lecz o zbliżaniu się do niebezpiecznego odcinka drogi.
    Ostrzeżony światłami, jadący z nadmierną prędkością, zdając sobie sprawę z
    funkcjonowania radaru, natychmiast zareaguje, zmniejszając prędkość do
    bezpiecznej lub - w każdym razie - dozwolonej. Jednakże kierujący, decydując
    się na sygnał światłami, powinien uwzględnić prawdopodobieństwo przypadkowego
    uprzedzenia o obecności Policji przestępcy, który może właśnie jedzie
    skradzionym samochodem, albo też kierowcy będącego w stanie nietrzeźwości.
    Ostrzeganie światłami przed kontrolą radarową stało się tak dalece powszechne,
    że nawet w przypadku faktycznego uprzedzenia o niebezpieczeństwie i tak sygnał
    będzie odebrany jako wiadomość o obecności Policji. Określenie zakazu
    wyposażania pojazdów lub przewożenia w nich urządzeń informujących o działaniu
    urządzenia kontrolno-pomiarowego używanego przez organy uprawnione do kontroli
    ruchu drogowego (art. 66 ust. 4 pkt 4 p.r.d.), a pominięcie kwestii uprzedzania
    światłami o istnieniu kontroli drogowej, świadczy jednoznacznie, iż ustawodawca
    nie zamierzał regulować tego zagadnienia, uznając to za zbędne.
    W kodeksie drogowym nie ma więc wyraźnego przepisu, który zabraniałby
    wzajemnego ostrzegania się światłami przez kierowców o kontroli radarowej.
    Użycie świateł w tym celu nie ma charakteru naruszenia, lecz przywrócenia
    porządku naruszonego przez inny podmiot, a zatem nie wyczerpuje znamion
    wykroczenia z art. 97 k.w. (por. L. K. Paprzycki w recenzji książki W.
    Kotowskiego: Przestępstwa i wykroczenia drogowe. Analiza zdarzeń, Pal. 2001, nr
    5-6, s. 175; szerzej na ten temat zob. M. Bojarski, W. Radecki: Kodeks
    wykroczeń z komentarzem, Oficyna Wyd. "Profi", Warszawa 1992, s. 218).

  • 10. Data: 2004-08-18 11:42:52
    Od: "Vicky" <v...@h...com>

    > Czy uprzedzanie światłami o kontroli radarowej jest zabronione w myśl
    > przedmiotowych uregulować prawnych?

    I to jest odpowiedz na moje pytanie. Dziekuje.

    Vicky.