  • 1. Data: 2005-06-16 20:02:29
    Temat: Moje czy nie moje ???
    Od: "R_65" <Robert_65@BEZ_TEGO.poczta.fm>

    Witam grupowiczów.
    mam do Was nastepujące pytanie i zarazem prośbę o wyjaśnienie pewnych
    kwestii.

    Ponad rok temu napisalem dla pewnej firmy taki maly system informatyczny
    oparty o php i MySQL oraz XHTML.
    Sprawa polegała na tym że pracownicy firmy poprzez formularze w panelu
    administracyjnym wprowadzali do bazy danych informacje ktore potem
    dynamicznie (nie wszystkie) były w formie tabelek publikowane na stronie
    www. Dostęp do pełnych informacji był tylko dla pracowników firmy z panela
    administracyjnego.
    I tu zaczyna sie problem.
    Faktem jest ze to pracownik firmy poinstruował mnie jakie informacje (dane)
    maja być przechowywane w bazie danych i jakie mogą byc wyświetlane do
    wiadomości publicznej na stronie a jakie mają być dostępne tylko dla
    pracowników firmy
    Według powyższych informacji opracowałem strukturę tabel bazy danych,
    napisalem wszystkie skrypty ja obsługujące, panel administracyjny oraz
    strone (mały serwis WWW) na której następuje ekspozycja informacji.
    Obecnie firma twierdzi iż nie posiadam żadnych praw autorskich do tego
    systemu ponieważ to ONI powiedzieli mi co ma być w bazie danych co ma być
    dla pracowników firmy a co ma sie wyświetlać na stronie WWW.
    Coś mi sie wydaje że nie do końca mają rację a nie jestem na tyle biegly w
    prawie żeby na chwile obecna podjąć z nimi utargi.
    Sprawa jest troche bardziej zawiła ale to może przy innej okazji jak sie
    bardziej rozwinie.
    Na teraz potrzebuję argumentów ( no chyba że się myle) które wyjaśnią
    zaistniałą sytuację tzn przysługują mi prawa autorskie do skryptów i
    struktury bazy danych czy też nie ?

    --
    Z góry dziękuj za odpowiedzi i pozdrawiam Robert_65
    .

  • 2. Data: 2005-06-16 20:28:39
    Temat: Re: Moje czy nie moje ???
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "R_65" <Robert_65@BEZ_TEGO.poczta.fm> napisał w wiadomości

    Ich tłumaczenie jest głupie. Równie dobrze mógł bym dowodzić, ze jestem
    autorem pomnika, bowiem wskazałem rzeźbiarzowi miejsce jego dyslokacji.

  • 3. Data: 2005-06-16 21:33:12
    Od: _ValteR_ <s...@n...thx>

    *R_65* wrote in <news:d8sm6h$a9k$1@nemesis.news.tpi.pl> :

    > Obecnie firma twierdzi iż nie posiadam żadnych praw autorskich do tego
    > systemu ponieważ to ONI powiedzieli mi co ma być w bazie danych co ma być
    > dla pracowników firmy a co ma sie wyświetlać na stronie WWW.

    powiedz im ze chyba ich pierdolneło... i nie dasz sie zbyc.
    to co oni ci mowili to co najwyżej jest przestrzeń zagadnienia - ale
    to taki teoretyczny 'byt'. Ty musiałes uporzadkowac ten bałagan w
    model danych, schemat bazy danych no i stworzyc reszte.

    zerknij na umowe - jak nie ma tam nic o przekazaniu autorskich praw
    majątkowych to cie mogą..... Ta sprawa musi byc jasno uregulowana
    pisemnie w umowie.

    --
    Jeśli mówisz do boga - to jest modlitwa.
    Jeśli bóg mówi do Ciebie - to nazywa się schizofrenia paranoidalna.

  • 4. Data: 2005-06-16 22:59:24
    Od: Marcin Tałajczyk <tulujczyk@ZAMIEN_ulu_NA_ala.poczta.onet.pl>

    R_65 napisał(a):
> [...]
    > systemu ponieważ to ONI powiedzieli mi co ma być w bazie danych co ma być
    > dla pracowników firmy a co ma sie wyświetlać na stronie WWW.

    Jeśli to Ty stworzyłeś cały system, to jesteś jego autorem. Nie ma
    znaczenia to, że ONI powiedzieli Ci co ma być w bazie danych, lub nawet
    to że podsunęli Ci jakieś luźne pomysły odnośnie implementacji. Liczy
    się kto "ustalił" dany utwór (w tym przypadku program).

    Jesli przekazali Ci dokładną strukturę bazy danych lub jakieś inne
    informacje i miały one "indywidualny charakter" oraz były "ustalone" to
    twój system może być traktowany jako dzieło zależne. W takim przypadku
    do rozporzadzania i korzystania z systemu musisz mieć zezwolenie np.
    twórcy struktury bazy (ale w zadnym przypadku system nie staje sie jego
    własnością). Wystarczy jednak stworzyc od nowa baze troche inaczej i
    sprawa rozwiązana (inspiracja cudzym dziełem nie jest zabroniona).

    --
    Pozdrawiam.
    Marcin.

  • 5. Data: 2005-06-17 08:12:32
    Od: "R_65" <Robert_65@BEZ_TEGO.poczta.fm>

    Oki wszystko fajnie ja też jestem tego samego zdania ale może mi ktoś z
    szanownych grupowiczów podrzuci namiary na jakieś fragmenty ustaw prawnych
    dokładnie traktujące ten temat. Chodzi o to żeby nie było "bo ci ktoś tak
    powiedział" tylko żeby walnąć im ustawa ta ita paragraf czy ustęp ten i ten
    .
    Z góry serdeczne dzięki za podniesienie na duchu bo już myślałem że będzie
    wtopa i trzeba będzie się pogodzić z faktem zrobienia przez kogoś w
    "bambuko"
    Pozdrawiam R_65.

  • 6. Data: 2005-06-17 08:33:15
    Od: Marcin Tałajczyk <tulujczyk@ZAMIEN_ulu_NA_ala.poczta.onet.pl>

    R_65 napisał(a):
> [...]
    > Z góry serdeczne dzięki za podniesienie na duchu bo już myślałem że będzie
    > wtopa i trzeba będzie się pogodzić z faktem zrobienia przez kogoś w

    Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych

    Art1. (przedmiot prawa autorskiego)
    Art2. (opracowanie, prawo zależne)
    Art8. (podmiot prawa autorskiego)

    Tu masz całą ustawę.

    http://tinyurl.com/ball5

  • 7. Data: 2005-06-17 08:51:37
    Od: "R_65" <Robert_65@BEZ_TEGO.poczta.fm>

    > Art1. (przedmiot prawa autorskiego)
    > Art2. (opracowanie, prawo zależne)
    > Art8. (podmiot prawa autorskiego)
    >
    > Tu masz całą ustawę.
    >
    > http://tinyurl.com/ball5

    Serdeczne dzięki Marcin.

    Robert_65

  • 8. Data: 2005-06-21 16:01:28
    Od: Marek mszyma Szymański <no.spam.mszyma@nos_pam.gazeta.pl>

    Witam,

    Użytkownik "R_65" <...poczta.fm> napisał
> [...]
    > Na teraz potrzebuję argumentów ( no chyba że się myle) które wyjaśnią
    > zaistniałą sytuację tzn przysługują mi prawa autorskie do skryptów i
    A ja mam pytanie niejako "przy okazji":
    Jak wyglądałby powyższy problem,
    gdyby autor (Robert) był etatowym pracownikiem tej firmy
    i w ramach swoich godzin pracy wszystko to
    stworzył, opracował, napisał ...
    Czy wtedy miałby jakiekolwiek prawa do swojego produktu?
    Czy raczej byłby on wyłączną własnością firmy?
    --
    Pozdrawiam,
    Marek mszyma Szymański, Gdynia

  • 9. Data: 2005-06-21 16:05:52
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Marek mszyma Szymański wrote:
> [...]
    > stworzył, opracował, napisał ...
    > Czy wtedy miałby jakiekolwiek prawa do swojego produktu?
    > Czy raczej byłby on wyłączną własnością firmy?

    własnością firmy, pod warunkiem, że to należy do jego obowiązków.
    jeżeli zrobił to sam dla siebie, żeby ułatwić sobie pracę, a jego
    obowiązki są zupełnie inne, to wówczas jest to tylko jego.