  • 1. Data: 2005-09-09 10:57:28
    Temat: Miejski Zarzad Komunikacji - odwolanie dyrektora
    Od: " Pawel" <p...@g...pl>

    Witam Panstwa,

    Chcialbym sie poradzic w pewnej kwestii. Otoz mamy w miescie Miejski Zarzad
    Komunikacji (MZK Tychy), ktory zajmuje sie organizacja komunikacji miejskiej w
    Tychach i kilkunastu innych okolicznych miastach i miejscowosciach, na
    zlecenie gmin.

    MZK Tychy po raz kolejny wprowadza niepopularne ciecia budzetowe (dysponujac
    srodkami zmniejszanymi przez Rade Miasta), ktore szczegolnie torpeduja
    mozliwosci przemieszczania sie do innych miast (a wiele osob pracuje np. w
    Katowicach i niemal wszyscy studenci jezdza poza miasto - Katowice, Gliwice).
    Co prawda organizacja komunikcji poza granicami miasta nie lezy w
    kompetencjach Rady Miasta Tychy, ale to jest odrebny temat i wynika ze
    schizofrenicznego stanu komunikacji miejskiej na Slasku.

    Zastanawiam sie nad zorganizowaniem petycji przeciw tym dzialaniom, aby
    przynajmniej uzmyslowic radnym szkodliwosc ich dzialan nie tylko dla
    mieszkancow, ale takze dla rozwoju miasta.

    Moje pytanie jednak idzie dalej - czy istnieje mozliwosc w ramach inicjatywy
    obywatelskiej zobowiazanie Rady Miasta do zwiekszenia srodkow na komunikacje
    miejska? Jezeli tak to na jakich warunkach (ile podpisow, jakie formalnosci)?

    Czy istnieje mozliwosc w ramach inicjatywy obywatelskiej (czyli nie prostej
    petycji) odwolania dyrektora MZK? (wg statutu jest on powolywany przez
    Prezydenta Miasta Tychy)

    Mowiac krotko, czy prawo przewiduje mozliwosc bezposredniej ingerencji
    mieszkancow w sprawy budzetowe miasta (gminy)?

    Pozdrawiam,
    Pawel

  • 2. Data: 2005-09-09 11:32:38
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Pawel napisał(a):

> [...]
    > miejska? Jezeli tak to na jakich warunkach (ile podpisow, jakie formalnosci)?

    Mysle ze tylko w drodze wyboru radnych. Po prostu trzeba wybrac tych
    dobrych :)

    IMO na takie problemy najlepszy jest i tak kapitalizm.
    Domagajcie sie wolnego rynku w tej kwestii.

    Niech gminy sprzedaja bilety i rozpisuja przetargi na konkretne polaczenia.
    Do przetargu moze stanac kto tylko ma autobus i spelnia jakies tam
    kryteria i potem z tych przewozow jest rozliczany.

    W Gdynii tak dziala cala komunikacja miejska. Czesto jest nawet tak, ze
    na tej samej linii polaczenia o roznych godzinach obsluguja rozni
    przewoznicy.

    Obawiam sie ze samej sprawie za bardzo nie pomoglem.

  • 3. Data: 2005-09-09 15:53:28
    Od: "Pawel" <p...@g...pl>

    Witam,

    > W Gdynii tak dziala cala komunikacja miejska. Czesto jest nawet tak, ze
    > na tej samej linii polaczenia o roznych godzinach obsluguja rozni
    > przewoznicy.

    U nas tez tak jest (przetargi na obsluge linii), ale to nie jest istota
    problemu. Problem pojawia sie na poziomie dotowania przewozow z kasy
    miejskiej, a nie na poziomie firm, ktore realizuja przewozy z juz posiadanej
    puli pieniedzy. MZK musi rozdysponowac pieniadze ktore posiada, organizujac
    rozklady jazdy - w zaleznosci od posiadanych finansow. Przewoznicy dostaja
    zlecenia na obsluge przewozow, na ktore sa pieniadze.

    > Obawiam sie ze samej sprawie za bardzo nie pomoglem.

    Coz, trudno... Pozostaje mi czekac az wreszcie doczekamy sie spojnej strategii
    przewozowej z wykorzystaniem autobusow, tramwajow, trolejbusow i pociagow na
    calym Slasku. W tej chwili mamy kilku niezaleznych organizatorow transportu w
    calym GOP-ie z niezalezna i niespojna polityka taryfowa, a do tego jeszcze
    PKP, wokol ktorej mozna by zbudowac os transportu wewnatrz aglomeracji
    (konurbacji), ale zamiast tego tory niszczeja... Moze plany powolania
    Metropolii Gornoslaskiej - zwiazku wszystkich miast GOP-u (w przyszlosci
    osobna struktura samorzadowa) cos tu zmienia, oby...

    Dzieki w kazdym razie za posta :-).

  • 4. Data: 2005-09-09 16:02:55
    Od: "Pawel" <p...@g...pl>

    Witam,

    A jeszcze jako ciekawostke przedstawiam maila od MZK, ktory wlasnie do nas
    wplynal i ktory obarcza wina za zaistniala sytuacje wladze w Warszawie:

    [...]
    Warto tu wskazać na przyczyny tych problemów finansowych. Bo to nie tylko
    gwałtowna podwyżka cen paliw je spowodowała. Także władze państwowe, które nie
    dość, że nie poczuwają się do obowiązku dofinansowywania miejskiej komunikacji
    zbiorowej, ani też szczególnego rodzaju komunikacji miejskiej na Śląsku, która
    w aglomeracji katowickiej jest w zasadzie komunikacją wojewódzką, to jeszcze
    od ubiegłego roku obciążyły gminy finansujące tę komunikację, podatkiem VAT.
    Od 2004 r., z każdej dotacji miasta Tychy i innych gmin finansujących
    komunikację, jest odprowadzany ten podatek.
    [...]

    No coz, chyba wiec pozostaje mi zmienic adresata mojego gniewu.

    --
    Pozdrawiam,
    Pawel