  • 1. Data: 2004-12-01 15:17:22
    Temat: Mandat za wycieraczką samochodu
    Od: "Bartosz" <b...@p...onet.pl>

    Mam taka kwestię, włożono mi za wycieraczkę samochodu wezwanie do Straży
    Miejskiej za złe parkowanie. Postanowiłem się nie zgłosić. Przecież wezwanie
    mógł wyjąć ktoś nieupoważniony, albo mogło samo wypaść. Co wy na to? Może
    macie inne koncepcje.

    Pozdrawiam

    Bartek

  • 2. Data: 2004-12-01 15:38:46
    Temat: Re: Mandat za wycieraczką samochodu
    Od: "Pawel Kozik" <p...@n...pl>

> [...]
    > mógł wyjąć ktoś nieupoważniony, albo mogło samo wypaść. Co wy na to? Może

    kolokwialnie mowiac- olac sprawe.
    prawo nie przewiduje takiej formy doręczenia..
    mandat mogą nałożyć na kierowcę, nie na samochód, i muszą go doręczyć osobie,
    ktora popełni wykroczenie.
    pozdr.

  • 3. Data: 2004-12-01 16:14:38
    Od: "Jerzy Wawrzyniak" <W...@k...chip.pl_i_to_tez>

    Użytkownik "Bartosz" <b...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Miejskiej za złe parkowanie. Postanowiłem się nie zgłosić. Przecież
    > wezwanie mógł wyjąć ktoś nieupoważniony, albo mogło samo wypaść. Co wy na

    A nie kazali pokwitować i pokwitowanie zostawić za szybą? :)
    Widać, dlaczego ich w Policji nie chcieli. Tam się kandydatom stawia
    wymagania większe niż tylko wypełnianie druczków mandatowych.

  • 4. Data: 2004-12-01 16:19:34
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Pawel Kozik wrote:
    > kolokwialnie mowiac- olac sprawe.
    > prawo nie przewiduje takiej formy doręczenia..
    > mandat mogą nałożyć na kierowcę, nie na samochód, i muszą go doręczyć osobie,
    > ktora popełni wykroczenie.

    tyle że to nie jest mandat...

    KG

  • 5. Data: 2004-12-01 18:08:51
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Pawel Kozik" <p...@n...pl> napisał w wiadomości

    W konsekwencji "olania" gość zamiast zapłacić mandat, albo być może
    "wytargować" pouczenie będzie odpowiadał przed sądem za wykroczenie. Bo ja
    wiem, czy to lepiej? W każdym razie co do zasady bym raczej takiej porady
    nie udzielał. Straż Miejska ustali właściciela i wezwie go do podania, kto
    kierował samochodem. Zresztą sprawa była wiele razy wałkowana zarówno w
    kontekście parowania, co i fotoradaru.

  • 6. Data: 2004-12-01 20:35:17
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Robert Tomasik wrote:
> [...]
    > kierował samochodem. Zresztą sprawa była wiele razy wałkowana zarówno w

    Dla uzupełnienia wspomnianej dyskusji polecam wczorajszy wyrok SN:
    http://www.sn.pl/orzecznictwo/ik9.html

    "Odpowiednie stosowanie - z mocy art.41 § 1 k.p.w. - w postępowaniu w
    sprawach o wykroczenia przepisu art.183 § 1 k.p.k., w jego brzmieniu
    ustalonym przez ustawę z dnia 10 stycznia 2003 r. o zmianie ustawy -
    Kodeks postępowania karnego (Dz.U. Nr 17, poz.155), nie oznacza, aby
    osoba przesłuchiwana w charakterze świadka (składająca oświadczenie
    dowodowe w tym charakterze) w sprawie o wykroczenie mogła uchylić się od
    odpowiedzi na pytanie, jeżeli jej udzielenie mogłoby narazić osobę dla
    niej najbliższą na odpowiedzialność za wykroczenie."

    "W konsekwencji należy przyjąć, że właściciel lub posiadacz pojazdu,
    wezwany przez uprawniony organ do wskazania - stosownie do wymogów
    art.78 ust.4 ustawy Prawo o ruchu drogowym - ale w sposób pozaprocesowy,
    osoby, której powierzył pojazd do kierowania lub używania, ma prawo
    odmówić udzielenia tej informacji, jeżeli w razie przesłuchiwania go
    jako świadka odnośnie tej okoliczności miałby prawo uchylić się od
    odpowiedzi na pytanie dotyczącej owej kwestii. W takim wypadku nie można
    odmawiającemu zarzucać popełnienia czynu zabronionego z art.65 § 2 k.w.,
    tzn. nieudzielania uprawnionemu organowi, wbrew obowiązkowi, określonej
    wiadomości. To samo rzecz jasna dotyczy sytuacji, gdy odmówi takiej
    odpowiedzi podczas przesłuchiwania go w sposób procesowy, przy czym w
    doktrynie zasadnie wskazuje się, iż świadek taki może uchylić się od
    zeznawania odnośnie danych okoliczności już w fazie zeznań
    spontanicznych, a nie dopiero przy odpowiadaniu na konkretne pytania "

    KG

  • 7. Data: 2004-12-01 22:03:27
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "kam" <X#k...@w...pl#X> napisał w wiadomości

    Ja sie tylko zastanawiam, nad dwoma aspektami sprawy. Po pierwsze
    ewentualnym zastosowaniem art. 182 kpk i odmowie w ogóle złożenia zeznań.
    Wówczas mamy sytuacje patową. Bo przesłuchać nie możemy, a bez przesłuchania
    w kontekście zapadłego orzeczenia ukarać również nam nie wolno.

    No i przyjęciem przez osobę najbliższą wersji, ze odmawia odpowiedzi na
    pytanie kto jechał, bowiem jest przekonana, że poza zarzucanym ewentualnie
    wykroczeniem osoba ta popełniła jeszcze przestępstwo - załóżmy jechała pod
    wpływem alkoholu. I też sprawa patowa.

  • 8. Data: 2004-12-01 23:08:56
    Od: "coolchick" <l...@o...pl>

    Bartosz wrote:
> [...]
    > Przecież wezwanie mógł wyjąć ktoś nieupoważniony, albo mogło samo
    > wypaść. Co wy na to? Może macie inne koncepcje.

    heh. jasne, ze macie. jacy wygodni sie zrobili -
    jak maja do Ciebie biznes to niech sami przyjada -
    zadzwon do nich i podaj numerek z tego wezwania.

  • 9. Data: 2004-12-02 06:53:55
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Robert Tomasik wrote:
> [...]
    > wykroczeniem osoba ta popełniła jeszcze przestępstwo - załóżmy jechała pod

    coś w tym jest...

    KG

  • 10. Data: 2004-12-02 10:58:55
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

> [...]
    kto
    > kierował samochodem. Zresztą sprawa była wiele razy wałkowana zarówno w

    on wskaze 3 osoby i te 3 osoby potwierdza ze to one prowadzily (kazda
    odzdzielnie wezmie na siebie wine)
    Jak myslisz uniknie wtedy placenia? :-)

    P.