  • 1. Data: 2003-03-06 14:38:27
    Temat: MPK i przedawnienie
    Od: "Joanelle" <j...@p...onet.pl>

    Witam wszystkich,
    Dzisiaj rano przyszedł pan i przyniósł wezwanie do zapłaty mandatu za jazdę
    tramwajem bez biletu. Rzecz miała miejsce we wrześniu roku 1999. Pan
    wytłumaczył, że teraz takie mandaty przedawniają się po upływie 5 lat. Mam
    pytanie (bo, niestety, nie wystarczyło mi refleksu, żeby zapytać pana, który
    zresztą i tak pewnie by nie wiedzial): od kiedy obowiązuje ten przepis o
    pięciu latach i ile wynosił czas przedawnienia przedtem?
    Oraz, jeśli to przedłużenie nastąpiło po nałożeniu mandatu, czy dotyczy ono
    również mandatów nałożonych przed przedłużeniem (ale które nie zdążyły ulec
    przedawnieniu)? Podobno prawo nie działa wstecz... (Żeby było ciekawiej,
    wydaje mi się, że zapłaciłam ten mandat, ale nie mam dowodu na to.) Bardzo
    proszę o pomoc!

    Pozdrawiam
    Joanna

  • 2. Data: 2003-03-06 19:33:29
    Temat: Re: MPK i przedawnienie
    Od: "Raldek" <r...@N...gazeta.pl>

    Mam dobrą wiadomość.

    Spójrz proszę do kodeksu cywilnego - tytuł o umowie przewozu - jest tam
    termin przedawnienia 1 rok. Przepis ten na pewno nie był zmieniany.
    Oczywiście przepisy szczególne mogą wprowadzać inne terminy przedawnienia.
    Zobacz więc też prawo przewozowe. I tam też jest termin przedawnienia
    równyjednemu rokowi.

    Możesz więc śmiało wyśmiać MPK. Pewnie chodziło im o to, że sąd nie
    uwzględnia zarzutu przedawnienia roszczenia z urzędu tylko na zarzut
    pozwanego. Napisz więc w sprzeciwie od nakazu zapłaty czy w odpowiedzi na
    pozew, że roszczenie się przedawniło.

    pozdrawiam