  • 1. Data: 2005-08-03 19:23:12
    Temat: Lojalka - watpliwosci
    Od: "Anonimek" <a...@p...onet.pl>

    Czytalem juz troche o lojalkach ale nadal mam watpliwosci.

    Zajmuje sie tworzeniem stron www (etat i wlasna dzialalnosci). Niedawno zlozylem
    wypowiedzenie aby poswiecic sie bardziej swojej firmie. Pracuje do konca
    sierpnia. Poniewaz zyjemy z szefem na dobrej stopie, dostalem do podpisania
    papier ze nie bede podejmowal dzialan konkurencyjnych w pewnym zakresie oraz o
    zachowaniu poufnosci (gdyz moze bedziemy razem wspolpracowac).

    Niestety stosunki sie nieco pogorszyly (chyba do przewidzenia?), a tresc umowy
    (ktora podpisalem) wyglada tak:
    http://republika.pl/anonimowekonto/lojalka1.gif
    http://republika.pl/anonimowekonto/lojalka2.gif

    Mmam w zwiazku z tym pytania ktore dotycza dzialan konkurencyjnych (zachowanie
    poufnosci to rozumiem)
    - paragraf 4 (plik lojalka2.gif), czy niepodejmowanie kontaktow z.. obecnymi
    klientami dotyczy klientow z dn. 1 lipca czyli dnia podpisania umowy czy moze
    rowniez firmami ktore stana sie klientami szefa np. za 4 miesiaca, a ja o tym
    nie bede wiedzial? niby logiczne jest ze nie moge nic robic dla klientow firmy
    sprzed 1 lipca, ale wolalby miec pewnosc

    - czy przysluguje mi jakies wynagrodzenie z tytulu podpisania tej umowy? jesli
    tak, to w jakiej wysokosci i przez jaki okres czasu? czy szef MUSI placic czy
    np. moze zechciec rozwiazac umowe?

    - i generalnie, czy taka umowa jest w ogole wazna :)

    Anonimek

  • 2. Data: 2005-08-03 20:02:13
    Temat: Re: Lojalka - watpliwosci
    Od: "Jan Kowalski" <n...@m...com>

> [...]
    > jesli
    > tak, to w jakiej wysokosci i przez jaki okres czasu? czy szef MUSI placic

    Cała sprawa się właśnie rozbija o to wynagrodzenie. Kodks pracy (art. 101[1]
    i następne) przewiduje wyraźnie, że po ustaniu stosunku pracy za zakaz
    konkurencji pracownikowi należy się wynagrodzneie w wysokości min. 25%
    pensji.
    W komentarzu piszą: "W razie nieokreślenia wysokości odszkodowania lub
    ustalenia go poniżej kwoty z § 3 należy stosować art. 58 § 1 k.c. w tej
    części, która przewiduje, że w miejsce nieważnych postanowień czynności
    prawnej wchodzą odpowiednie przepisy ustawy. Umowa o zakazie konkurencji
    jest zatem ważna, a były pracownik ma prawo do odszkodowania w wysokości
    określonej w § 3. Analogiczny pogląd - z powołaniem się na art. 18 § 2
    k.p. - wyraził Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 17 grudnia 2001 r., I PKN
    742/00 (jeszcze nieopublikowanym) stwierdzając, że umowa przewidująca
    nieodpłatny zakaz działalności konkurencyjnej po ustaniu stosunku pracy nie
    jest nieważna, tylko klauzula o nieodpłatności zostaje automatycznie
    zastąpiona przez odszkodowanie gwarantowane w art. 1012 § 3."

    > - i generalnie, czy taka umowa jest w ogole wazna :)

    Tak, jest ważna, ale wskutek niewypłacenia wynagrodzenia staje się
    bezskuteczna.

    Art. 1012. (...)§ 2. Zakaz konkurencji, o którym mowa w § 1, przestaje
    obowiązywać przed upływem terminu, na jaki została zawarta umowa
    przewidziana w tym przepisie, w razie ustania przyczyn uzasadniających taki
    zakaz lub niewywiązywania się pracodawcy z obowiązku wypłaty odszkodowania.

    § 3. Odszkodowanie, o którym mowa w § 1, nie może być niższe od 25%
    wynagrodzenia otrzymanego przez pracownika przed ustaniem stosunku pracy
    przez okres odpowiadający okresowi obowiązywania zakazu konkurencji;
    odszkodowanie może być wypłacane w miesięcznych ratach. W razie sporu o
    odszkodowaniu orzeka sąd pracy.

    JK

  • 3. Data: 2005-08-03 20:50:27
    Od: "Anonimek" <a...@p...onet.pl>

    O to chodzilo.
    Dziękuję za odpowiedz.

  • 4. Data: 2005-08-04 06:21:55
    Od: "tatko" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jan Kowalski" <n...@m...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > 101[1] i następne) przewiduje wyraźnie, że po ustaniu stosunku pracy za
    > zakaz konkurencji pracownikowi należy się wynagrodzneie w wysokości min.
    Nie opieraj się na opinii jednej osoby, przeczytaj jeszcze raz swoją
    "lojalkę" i zastanów się czy jest tam mowa, że nie możesz pracować u
    konkurencji lub czy też nie możesz prowadzić własnej działalności
    konkurencyjnej.

    To jest zwykła umowa o tajemnicy służbowej i jako taka jest ważna.

    ps. nie jestem prawnikiem i moje opinie są nic nie warte.

  • 5. Data: 2005-08-04 06:46:39
    Od: "pisarz" <q...@q...co>

    > Nie opieraj się na opinii jednej osoby
    właśnie ...

    >, przeczytaj jeszcze raz swoją
    > "lojalkę" i zastanów się
    czytać ze zrozumieniem ! Poza tym nie ma obowiązku jej podpisywać !

    > To jest zwykła umowa o tajemnicy służbowej i jako taka jest ważna.
    Niezależnie czy jest to na papierze czy nie to _zawsze_ i _wszystkich_
    obowiązuje. Nie tu nic wspólnego z umową o zakazie konkurencji !

    Pozdrawiam
    Darek

  • 6. Data: 2005-08-04 07:02:49
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "pisarz" <q...@q...co> napisał w wiadomości

    > czytać ze zrozumieniem !

    Taaak?

    > Poza tym nie ma obowiązku jej podpisywać !

    Oto cytat z pierwszego posta:
    "a tresc umowy (ktora podpisalem) wyglada tak:"
    ^^^^^^^^^^^^^^^^

    Tyś się chyba jeszcze nie obudził :)

  • 7. Data: 2005-08-04 07:05:23
    Od: Harry <Harry_USUNTO_@_WYTNIJTO_poczta.neostrada.pl>

    czy jesli umowa o niekonkurencji zostala zawarta na czas nieokreslony to
    przez ten czas nieokreslony przysluguje mu min. 25% pensji??
    Czy moze dzialac z klientami ktorzy beda przyszlymi kientami bylego
    pracodawcy??

  • 8. Data: 2005-08-04 07:32:19
    Od: "pisarz" <q...@q...co>

    > "a tresc umowy (ktora podpisalem) wyglada tak:"
    > ^^^^^^^^^^^^^^^^
    > Tyś się chyba jeszcze nie obudził :)
    Faktycznie zapomniałem o tej _drobnej_ kwestii. Cały wątek staje się
    bezprzedmiotowy.
    Pozdrawiam
    Darek

  • 9. Data: 2005-08-04 12:18:29
    Od: "Anonimek" <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > "lojalkę" i zastanów się czy jest tam mowa, że nie możesz pracować u
    > konkurencji lub czy też nie możesz prowadzić własnej działalności

    Jedna sprawa to tajemnica służbowa - hasła itp. - to rozumiem.
    Ale druga sprawa to niedziałanie z byłymi i obecnymi klientami firmy (co chyba
    nie oznacza również przyszłymi - tak jak poniżej napisał Harry).

    Nie ma zakazu prowadzenia działalności konkurencyjnej czy zakazu pracy u
    konkurencji, ale niedziałanie z byłymi klientami - co można potraktować jako
    lojalność wobec byłej firmy.

    Ciekaw byłem jak to ma się do prawa.

    Anonimek