  • 1. Data: 2009-09-08 20:40:45
    Temat: Linie papilarne jako dane osobowe
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    Usłyszałem dziś w Tok FM rozmowę na ten temat (niestety nie od początku).
    Pracodawca dla celów ewidencji czasu pracy i kontroli pracowników stosuje
    urządzenia rozpoznające osobę (pracownika) na podst. linii papilarnych (nie
    słyszałem szczegółów technicznych procedury). Sprawa trafiła do GIODO który
    uznał, że odcisk palca stanowi informację której pracodawca nie ma prawa
    żądać od pracownika ani osoby ubiegającej się o pracę (prawo pracy
    enumeratywnie wymienia dozwolone informacje). Ponadto uznał, że jest to
    cecha chroniona ustawą o ochronie danych osobowych. Nie ma więc prawa do
    gromadzenia i przetwarzania takich danych.
    Natomiast WSA uznał odmiennie wskazując, że pracodawca ma prawo stosować
    procedury niezbędne dla realizacji swoich obowiązków i uprawnień.
    Nie wiem ile z tej adycji nie usłyszałem, może ktoś słyszał całą?
    Chętnie poczytałbym komentarze.

    --
    Jotte

  • 2. Data: 2009-09-08 21:01:25
    Temat: Re: Linie papilarne jako dane osobowe
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Tue, 08 Sep 2009 22:40:45 +0200, Jotte napisał(a):

    > Ponadto uznał, że jest to
    > cecha chroniona ustawą o ochronie danych osobowych.

    Oczywiście, jak każde inne dane biometryczne.
    Temat szedł w prasie w czwartek lub piątek, chodzi o bodajże wałbrzyski
    szpital.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis ==> http://olgierd.bblog.pl

  • 3. Data: 2009-09-08 21:32:28
    Od: Andrzej Adam Filip <a...@x...wp.pl>

    "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska> pisze:

> [...]
    > uprawnień.
    > Nie wiem ile z tej adycji nie usłyszałem, może ktoś słyszał całą?

    Komentarz bardziej techniczny niż prawny:
    Użycie odcisku palca od identyfikacji pracownika jest moim zdaniem
    procedurą bardzo wyraźnie "nad standardową". Byłoby dziwne i straszne
    gdyby *każdy* pracodawca miał prawo ją stosować bez sytuacji
    uzasadniającej użycie "nad standardowych" środków bezpieczeństwa i
    identyfikacji bez jasnej podstawy prawnej.

    --
    Andrzej Adam Filip : a...@o...eu : A...@g...com
    Nie samym chlebem człowiek żyje.

  • 4. Data: 2009-09-09 04:45:12
    Od: Czeresniak <d...@o...pl>

    Jotte pisze:
    > Chętnie poczytałbym komentarze.
    Ja znam pracowników kilku firm, w których wykorzystywany jest odcisk
    palca i w żadnej firmie pracownicy nie mają nic przeciwko używaniu
    takiej metody identyfikacji, a co więcej wszyscy uważają taką metodę za
    bardzo praktyczną i wygodną.

    Ja w swoim życiu pracowałem używając tylko kart chipowych i podpisu, a z
    tego wszystkiego wolę podpis w książce bo ... nie da się go zapodziać :)

    Swoją drogą podpis też, w pewnym sensie, jest daną biometryczną bo ...

    Pozdrawiam
    Darek

  • 5. Data: 2009-09-09 05:42:10
    Od: spp <s...@o...pl>

    Czeresniak pisze:

> [...]
    > palca i w żadnej firmie pracownicy nie mają nic przeciwko używaniu
    > takiej metody identyfikacji, a co więcej wszyscy uważają taką metodę za

    Wiesz, są ludzie którym nie przeszkadza że warszawskie MZK będzie
    dokładnie śledziło ich poruszanie się po mieście. :(

    Problem nie w tym czy to ludziom się podoba ale czy jest to zgodnie z
    prawem.

    --
    spp

  • 6. Data: 2009-09-09 05:55:56
    Od: Patryk Włos <p...@i...peel>

> [...]
    > uzasadniającej użycie "nad standardowych" środków bezpieczeństwa i
    > identyfikacji bez jasnej podstawy prawnej.

    Pierwsza zasadnicza sprawa - od tego powinno się wg mnie zacząć:

    A w jaki sposób jest przeprowadzana ta identyfikacja?

    Bo są dwie możliwości:

    a) porównywanie palca z zapisanym skanem - technologia nieistotna,
    generalnie chodzi o przechowywanie przez kogoś skanu w formie, która
    może być przejęta np. przez policję

    b) porównywanie skrótu z palca z zapisanym skrótem - tak ma większość
    obecnych systemów do identyfikacji biometrycznej, w tym w moim laptopie
    - z palca robiony jest skrót funkcją jednokierunkową (takie powiedzmy
    md5), z którego nie da się odtworzyć wyglądu palca, ani nawet części palca

    Dodatkowo, że systemy do identyfikacji biometrycznej nie są nawet ze
    sobą kompatybilne, to można dość bezpiecznie przyjąć, że jeśli
    identyfikacja pracownika wspomniana tutaj opiera się właśnie na tym, to
    jeśli pracownik zeskanował swój odcisk palca w systemie X, to pracodawca
    (ani nikt inny) nie zrobi z tym odciskiem nic więcej, niż użycie go do
    weryfikacji palca w tym samym systemie X.

    Żadne np. skopiowanie obrazu palca dla policji nie wchodzi w grę.

    No chyba, że jakiś pracodawca rzeczywiście pobrał pracownikom odciski
    metodą tradycyjną (policyjną - poduszka-atrament-papier). Ale jakoś mi
    się nie chce w to wierzyć.

    --
    Zobacz, jak się pracuje w Google:
    http://pracownik.blogspot.com

  • 7. Data: 2009-09-09 06:07:39
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@m...www.pl>

    ale podobno urządzenia te przechowują nie odcisk palca, a bitowy obraz
    cyfrowy odcisku, nie da się więc wykorzystać tych danych do innych celów
    np. udowodnienia kradzieży na terenie firmy.

    W jakiejś gazecie poradnikowo-prawniczej kilka lat temu czytałem, że
    teoretycznie zdjąć odcisk palca z klamki, przetworzyć cyfrowo wg
    identycznego algorytmu i porównać z bazą przechowywaną w rejestratorze

    Trzeba by zerknąć do specyfikacji technicznej urządzeń.

    Krzysztof 'kw1618' Warszawa - Ursynow
    http://foto.3mam.net/album2/Pruszkow/slides/Pruszkow
    _k_Warszawy_20070930-32.php

  • 8. Data: 2009-09-09 06:45:10
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Tue, 08 Sep 2009 23:32:28 +0200, Andrzej Adam Filip napisał(a):

    > Komentarz bardziej techniczny niż prawny: Użycie odcisku palca od
    > identyfikacji pracownika jest moim zdaniem procedurą bardzo wyraźnie
    > "nad standardową".

    To jest komentarz w 100% prawny. Ochrona danych osobowych dotyczy również
    danych biometrycznych, danych o stanie zdrowia itd.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd

  • 9. Data: 2009-09-09 07:10:44
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy napisał(a):

    > W jakiejś gazecie poradnikowo-prawniczej kilka lat temu czytałem, że
    > teoretycznie zdjąć odcisk palca z klamki, przetworzyć cyfrowo wg
    > identycznego algorytmu i porównać z bazą przechowywaną w rejestratorze

    Kwestia wlasnie w dostepie do tego konkretnego algorytmu.

    j.

  • 10. Data: 2009-09-09 10:20:44
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Czeresniak wrote:
> [...]
    > palca i w żadnej firmie pracownicy nie mają nic przeciwko używaniu
    > takiej metody identyfikacji, a co więcej wszyscy uważają taką metodę za

    Z wyjatkiem lekarzy, którzy w ten sposób straci mozliwośc klonowania się
    i pracy w kilku miejscach jednocześnie.
    Stąd ta awantura.