  • From: lookas <l...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Legitymacja, konduktor PKP
    Date: Tue, 18 Jun 2002 18:27:41 +0200

    Witajcie

    Mialem taka sytuacje. Jechalem w pociagu, co robie bardzo czesto na
    linii Krakow - Wroclaw. Jestem studentem, w zwiazku z tym posiadam
    legitymacje ktora pozwala mi kupic bilet ze znizka 37 %... oczywista
    sprawa.
    Ostatnio jechalem pociagiem i pierwszy raz zdarzylo mi sie, ze
    konduktor posądził mnie o podrobienie pieczątek. Stwierdzil, ze mam
    chyba zbyt "cienki" skaner, bo ta ostatnie dwie pieczatki źle mi
    wyszly = zrozumialem iż posądził mnie o sfałszowanie dokumentu. Akurat
    legitymacje mam 100% legalna podbijana co semestr przez panią w
    dziekanacie... jak tysiące innych uczciwych studentów.
    Wyliczyl mi ile powinienem zaplacic sugerujac ze moze "isc mi na reke"
    bo wie ile klopotu moze mnie to kosztowac... Na moje szczescie zlozylo
    sie tak, ze przy sobie mialem tylko 10 zł co nie starczylo na doplate
    i ani tyle mandat (odpowiednio 77 zł i 110 zł) a w ostatecznosci
    szczescie usmiechnelo sie do mnie jeszcze bardziej, gdyz w Katowicach
    kierownicy pociągu sie zmienili i "nowy" kierownik usmiechnal sie i
    powiedzial, ze z nim moge spokojnie jechac do Wroclawia bo nie ma
    zadnych watpliwosci co do legitymacji. Nawet jeszcze dwukrotnie
    bilet+legitymacja byla sprawdzana przez innego konduktora oraz
    "agentow" firmy ktora chyba kontroluje konduktorow...

    Mam kilka pytan.
    1. Czy taki konduktor (ewentualnie kierownik pociagu) ma prawo
    zatrzymać moją legitymację ?
    2. Czy w ogole moze od razu przy ludziach w przedziale posądzać mnie o
    fałszerstwo dokumentu (w moim rozumieniu to przestepstwo...) ?
    3. Jak mam sie zachowac przy ewentualnym kolejnym takim zdarzeniu, bo
    przeciez wakacje sie zblizaja, planuje kilka przejazdow liniami PKP a
    nie chce placic 100% bo przeciez jeszcze jakas marna znizka dla
    studentow jest... ?

    oczywiscie moze nasuwac sie jeszcze kilka pytan, ale juz i tak za
    bardzo sie rozpisalem...

    Pozdrawiam!

    Łukasz