  • 1. Data: 2005-06-27 12:28:01
    Temat: Leczenie za granica
    Od: "Michal Z." <i...@s...com.pl>

    Witam,
    Czy z punktu prawnego obywatele Polski mogą leczyć się za granicą, w krajach
    UE.
    Jakie są przepisy to normujące?
    Czy jest szansa, abym z tego skorzystał w przypadku mojego taty, u którego
    wykryto nowotwór i lekarze nie chcą go tu zoperować, odrzucając jednocześnie
    nadzieję na chemioterapię i nie pokładając dużych nadzieji w radioterapii.

    Za wszelką pomoc i podpowiedź, jak mółbym leczyć tatę za granicą będę
    wdzięczny.

    Pozdrawiam
    Michal Z.

  • 2. Data: 2005-06-27 13:34:32
    Temat: Re: Leczenie za granica
    Od: "dan" <j...@p...fm>

    > Czy z punktu prawnego obywatele Polski mogą leczyć się za granicą, w
    > krajach
    > UE.

    Tak, ale nie we wszystkich okolicznosciach.

    > Jakie są przepisy to normujące?

    rozporządzenie Rady (EWG) nr 1408/71 z dnia 14 czerwca 1971 r. w sprawie
    stosowania systemów zabezpieczenia społecznego do pracowników najemnych,
    osób prowadzących działalność na własny rachunek i do członków ich rodzin
    przemieszczających się we Wspólnocie (Dz. Urz. WE L 149 z 5.07.1971, str. 2
    i n., z późn. zm.) i rozporządzenie Rady (EWG) nr 574/72 z dnia 21 marca
    1972 r. w sprawie wykonywania rozporządzenia (EWG) nr 1408/71 w sprawie
    stosowania systemów zabezpieczenia społecznego do pracowników najemnych,
    osób prowadzących działalność na własny rachunek i do członków ich rodzin
    przemieszczających się we Wspólnocie (Dz. Urz. WE L 74 z 27.03.1972, str. 1
    i n., z późn. zm.) oraz rozporządzenie Rady (WE) nr 859/2003 z dnia 14 maja
    2003 r. rozszerzającego przepisy rozporządzenia (EWG) nr 1408/71 i
    rozporządzenia (EWG) nr 574/72 na obywateli państw trzecich, którzy nie są
    jeszcze objęci tymi przepisami wyłącznie ze względu na ich obywatelstwo (Dz.
    Urz. WE L 124 z 20.05.2003, str. 1 i n., z późn. zm.);

> [...]
    > wykryto nowotwór i lekarze nie chcą go tu zoperować, odrzucając
    > jednocześnie nadzieję na chemioterapię i nie pokładając dużych nadzieji w

    No to sa wlasnie te przypadki w ktorych Fundusz co do zasady nie finansuje
    leczenie za granica. Ale w pewnych wypadkach mozna zlozyc wniosek do MZ na
    zasadach okreslonycch w art 25 i n. ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o
    świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

    Niestety nic wiecej nie potrafie powiedziec.

    Dan.