  • 1. Data: 2007-02-03 10:00:07
    Temat: Kradzież pieniędzy z karty kredytowej. [KK]
    Od: camasa <c...@o...eu>

    Witam!
    Dwa dni temu krew mnie zalała, gdy dostałem wyciąg z banku a w nim
    informacja o wypłacie całego przyznanego limitu. Krótko jak w tytule
    "Kradzież pieniędzy z karty kredytowej."

    Problem w tym że:
    1. Nie dokonywałem tych wypłat ani ja ani nikogo nie upoważniałem by to
    zrobił.
    2. Nikomu nie udostępniałem KK ani PIN-u.
    3. KK od dłuższego czasu leżała w tzw. bezpiecznym miejscu.
    4. "Zakazanych wypłat" dokonano w styczniu br.

    Z KK korzystałem dwa razy w lipcu i listopadzie 2006 roku.

    Oczywiście zgłosiłem sprawę na Policję i poinformowałem również o
    sprawie Bank.

    Co jeszcze zrobić mogę? Jakie mam prawa? W jaki sposób ktoś mógł dokonać
    wypłaty z bankomatu jeżeli KK była u mnie w domu?

    Czy może istniej jakieś stowarzyszenie lub organizacja która może pomóc
    prawnie w tej sprawie.

    Czy KK można podrobić i jak mój PIN stał się informacją "jawną".

    Może ktoś miał podobne doświadczenie.

    pozdrawiam
    camasa

  • 2. Data: 2007-02-03 10:11:29
    Temat: Re: Kradzież pieniędzy z karty kredytowej. [KK]
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    camasa napisał(a):

    > 3. KK od dłuższego czasu leżała w tzw. bezpiecznym miejscu.

    A masz żonę?

    --
    @2007 Johnson

  • 3. Data: 2007-02-03 10:23:37
    Od: camasa <c...@o...eu>

    Użytkownik Johnson napisał:
    > A masz żonę?

    Dobre! Cóż mogę napisać! Mam żonę, dobrą żonę, żonę przyjaciela. W życiu
    przeszliśmy wiele i to doświadczenie pozwala wystawić mi opinię że mogę
    na niej w pełni polegać.

    pozdrawiam

  • 4. Data: 2007-02-03 10:25:54
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "camasa" <c...@o...eu> napisał w wiadomości

    > Co jeszcze zrobić mogę? Jakie mam prawa?

    W chwili składania zawiadomienia nie dostałeś pisemnego pouczenia?

    > W jaki sposób ktoś mógł dokonać wypłaty z bankomatu jeżeli KK była u mnie w
    > domu?

    Mógł po prostu powielić Twoją kartę przykładowo.

    > Czy może istniej jakieś stowarzyszenie lub organizacja która może pomóc
    > prawnie w tej sprawie.
    > Czy KK można podrobić i jak mój PIN stał się informacją "jawną".

    Można.

    Przede wszystkim zastanów się, gdzie używałeś swojej karty. Skoro jak piszesz
    używałeś jej sporadycznie, to nie powinno być z tym problemu. W którymś z tych
    miejsc najprawdopodobniej zczytano Twoją kartę. Ale jeśli jak piszesz było to
    dawno temu, to może się okazać, że kontrola tych miejsc nic nie da. Przy czym
    musi to być miejsce, w którym używałeś PIN-u.

    Poza tym przejdź się w okolicę bankomatu w którym podjęto pieniądze i uważnie
    rozejrzyj. Teraz wiele firm miewa poinstalowane kamery. Może któraś obejmuje
    bankomat. Na nagraniu było by widać sprawcę. Przecież mamy dokładny czas
    transakcji.

    Zastanów się, czy owo "bezpieczne miejsce" było naprawdę bezpieczne i czy ktoś
    nie miał możliwości "pożyczenia" sobie tej karty. Skoro to było bezpieczne
    miejsce, to pewnie wraz z kartą leżał PIN.

  • 5. Data: 2007-02-03 10:29:09
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    camasa napisał(a):

    > Dobre! Cóż mogę napisać! Mam żonę, dobrą żonę, żonę przyjaciela. W życiu
    > przeszliśmy wiele i to doświadczenie pozwala wystawić mi opinię że mogę
    > na niej w pełni polegać.

    Zdarza się ...

    Ale to byłoby najprostsze wytłumaczenie.

    --
    @2007 Johnson

  • 6. Data: 2007-02-03 10:42:38
    Od: camasa <c...@o...eu>

    Użytkownik Robert Tomasik napisał:
> [...]
    > uważnie rozejrzyj. Teraz wiele firm miewa poinstalowane kamery. Może
    > któraś obejmuje bankomat. Na nagraniu było by widać sprawcę. Przecież
    Cetelem ma dostarczyć mi adresy i dokładny czas wypłat przejadę się
    zobaczyć te miejsca i mam nadzięję że będą tam kamery.

    > Zastanów się, czy owo "bezpieczne miejsce" było naprawdę bezpieczne i
    > czy ktoś nie miał możliwości "pożyczenia" sobie tej karty. Skoro to było
    > bezpieczne miejsce, to pewnie wraz z kartą leżał PIN.
    Jest bezpieczne, napewno. Pożyczenie KK nie miało miejsca. Na żonie
    polegam. Dziecka jest za małe, a poza tym dostaje kieszonkowe :-))

    pzdr

  • 7. Data: 2007-02-03 10:52:52
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Cetelem ma dostarczyć mi adresy i dokładny czas wypłat przejadę się zobaczyć
    > te miejsca i mam nadzięję że będą tam kamery.

    A nie masz tego na wyciągu? WQ takiej sytuacji powinni Ci w oddziale banku, któy
    wydał kartę udzielić informacji na "cito". To jest krytycznie ważne, bowiem
    czesto zapis z kamer jest kasowany cyklicznie. To moze być kwestia godzin, skoro
    chodzi o styczeń.

    > Jest bezpieczne, napewno. Pożyczenie KK nie miało miejsca. Na żonie polegam.
    > Dziecka jest za małe, a poza tym dostaje kieszonkowe :-))

    "Nie wierz nigdy kobiecie, dobrą radę Ci dam" :-)
    A poważnie, to może ktoś poza nimi miał dostęp. Latorośl nie pokazywała kolegom,
    że ich ojciec ma kartę?

  • 8. Data: 2007-02-03 10:55:24
    Od: KrzysiekPP <j...@N...ceti.pl>

    > polegam. Dziecka jest za małe, a poza tym dostaje kieszonkowe :-))

    Ale moze jest na tyle duze, zeby komuś tą kartę pożyczyc na pewien czas.
    Koledze, koleżance ... lepiej dokładnie sprawdź ten trop. Tak samo
    sprawę przebywania innych dorosłych bez twojej obecności w domu
    (opiekunka, jacys robotnicy/serwisanci). Moze ktos tą kartę wziął
    jednego dnia i następnego podrzucił z powrotem. Spróboj skojarzyć daty.

    --
    Krzysiek, Kraków, http://kszysiek.xt.pl/

  • 9. Data: 2007-02-03 13:12:38
    Od: Artur Drzewiecki <d...@n...poczta.cierpie.onet.spamu.pl.qvx>

    camasa napisał/a:
    >Czy KK można podrobić i jak mój PIN stał się informacją "jawną".
    Można odczytać zawartość paska (niewielkie urządzenie) np. w miejscu,
    gdzie dokonywałeś transakcji (kelner bierze kartę na zaplecze) i wpisać
    dane do paska na innej karcie.

    A PIN...
    PIN jest w miarę efektywny w kartach płaskich, ale nie wypukłych.
    Mianowicie:
    - w kartach płaskich (rozliczanych online) bankomat komunikuje się z
    systemem informatycznym banku (poprzez centrum autoryzacji) i wysyła mu
    zaszyfrowany numer karty oraz PIN do weryfikacji (stąd czasem niemożność
    wypłaty gotówki, bo np. zamokły kable i bankomat nie może się połączyć).
    W tych kartach numer PIN-u jest dowolny i nie zależy od danych na pasku;
    - w kartach wypukłych (rozliczanych ofline) bankomat nie musi
    komunikować się z centrum obsługi (najwyżej lokalnie przechowuje numery
    zastrzeżonych kart) a PIN weryfikuje na podstawie algorytmu haszującego
    wybrane dane na pasku. Tutaj numer PIN jest określony.

    Tak więc w karcie płaskiej złodziej musi zdobyć osobno PIN (kartka,
    kamera, klawiatura etc.), a w wypukłej go spokojnie odtworzy (algorytmy
    są znane).

  • 10. Data: 2007-02-03 13:49:58
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    Dnia 03.02.2007 Artur Drzewiecki <d...@n...poczta.cierpie.onet.spamu.pl.qvx>
    napisał/a:
> [...]
    > zastrzeżonych kart) a PIN weryfikuje na podstawie algorytmu haszującego
    > wybrane dane na pasku. Tutaj numer PIN jest określony.

    Karty wypukłe MOGĄ być rozliczane offline. Nie muszą i na ogół w Polsce nie
    są.
    --
    Samotnik
    http://www.zagle.org.pl/