  • 1. Data: 2005-02-14 13:35:35
    Temat: Który sąd jest właściwy
    Od: "Grommit" <g...@g...pl>

    Sprawa jest następująca.

    7 miesięcy temu kupiłem na Allegro aparat fotograficzny wysokiej klasy za
    ponad 8 tysiecy zlotych.
    Aparat byl kupiony od osoby fizycznej i udzielila ona osobistej 12 miesiecznej
    gwarancji. Niestety okazalo sie, ze aparat ulegl powaznemu uszkodzeniu i
    koszty naprawy beda bardzo wysokie. W tym momencie gwarant pisze mi, zebym sie
    od niego od?!@#$@lil.
    W sumie zdecydowałem się założyć tej osobie sprawę cywilną, ale nie wiem do
    którego sądu skierować pozew, gdyż moj "pechowy" kontrahent jest polakiem
    mieszkajacym w Niemczech i nawet na aukcji internetowej w miejscu lokalizacja
    jest Niemieckie miasto. Zwykle lokalizacja oznacza miejsce zawarcia
    transakcji, ale z drugiej strony serwery Allegro znajduja sie w Polsce i tym
    samym podlegaja Polskiemu prawu.
    Ktos moze mi cos w tym kierunku doradzic?

  • 2. Data: 2005-02-14 13:50:20
    Temat: Re: Który sąd jest właściwy
    Od: Rodrig Falkenstein <t...@i...pl>

    Grommit napisał(a):
    > Sprawa jest następująca.
    >
    > 7 miesięcy temu kupiłem na Allegro aparat fotograficzny wysokiej klasy za
    > ponad 8 tysiecy zlotych.

    Jakbyś kupił w sklepie nie miałbyś problemów...

    > Aparat byl kupiony od osoby fizycznej i udzielila ona osobistej 12 miesiecznej
    > gwarancji.

    Masz kartę gwarancyjną? Wymaganą zgodnie z art 577 KC?

    > Niestety okazalo sie, ze aparat ulegl powaznemu uszkodzeniu i
    > koszty naprawy beda bardzo wysokie.
    > W tym momencie gwarant pisze mi, zebym sie od niego od?!@#$@lil.

    Może ma rację? Uszkodzenie to nie to samo co wada. Chyba, że uszkodzenie
    było nastepstwem wady rzeczy. Jak upuściłeś aparat, zamoczyłeś go,
    zarosiłeś albo podpiąłes niefirmowy zasilacz czy takie tam to nie masz
    prawa do powoływania się na wady fizyczne.

> [...]
    > samym podlegaja Polskiemu prawu.
    > Ktos moze mi cos w tym kierunku doradzic?

    Jak kupiłeś od osoby mieszkającej w Niemczech wałściwy bedzie sąd
    niemiecki - i właściowe będzie niemieckie prawo cywilne (art 27 Prawa
    prywatnego międzynarodowego). Ewentualnie jeżeli transakcję zawarto w
    Polsce to własciwy będzie sąd miejsca wykoniania umowy.

    --
    Falkenstein
    "I ten szczęśliwy, kto poadł wśród zawodu na meczu Orłów Engela"

  • 3. Data: 2005-02-14 14:56:12
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl>

    > Jak kupiłeś od osoby mieszkającej w Niemczech wałściwy bedzie sąd
    > niemiecki

    hmm... polski sad ma rowniez jurysdykcje, spor dotyczy bowiem przedmiotu,
    ktory znajduje sie w Polsce - art. 1103 pkt 3 kpc

    > - i właściowe będzie niemieckie prawo cywilne (art 27 Prawa
    > prywatnego międzynarodowego).

    rzeczywiscie - polski sad bedzie stosowal w tym wypadku niemiecki kodeks
    cywilny ( bgb). w tej czesci jest on jednak juz zbiezny z postanowieniami
    polskiej ustawy o szczegolnach warunkach sprzedazy konsumenckiej, wiec twoja
    sytuacja sie wcale nie zmienia.

    > Ewentualnie jeżeli transakcję zawarto w
    > Polsce to własciwy będzie sąd miejsca wykoniania umowy.

    co do okreslenia wlasciwego sadu juz w polsce, to : 1. moze to byc sad
    ostatniego miejsca zamieszkania pozwanego w polsce badz pobytu ( jezeli w
    ogole kiedys tu byl...pewnie tak ) 2. mozna jednak rowniez wytoczyc
    powodztwo przed sad miejsca wykonania umowy - pewnie umowiliscie sie, ze ma
    on ci towar dostarczyc do twojego miejsca zamieszkania, a wiec wlasciwym
    sadem w pl bedzie ten w rejonie ktorego zamieszkujesz.

    konrad

  • 4. Data: 2005-02-14 15:14:38
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl>

    aha jeszcze jedna sprawa. powyzszy art. kpc dotyczace jurysdykcji sadu
    polskiego jest jednak chyba w tej sprawie wylaczony, poniewaz aktualnie te
    kwestie reguluje rozporzadzenie rady unii europejskiej. nie znam go, ale z
    pewnoscia nadal utrzymana jest jurysdykcja sadu pl.

    co do serwerow allegro w pl, to imho nie ma to znaczenia. tak samo jak nie
    ma np. znaczenia czy rozmawiajac przez telefon dana centrala znajduje sie tu
    czy tam. serwer jedynie posredniczy w wymianie waszych oswiadczen woli.
    kwestie miejsca zawarcia umowy w tej sytuacji reguluje art. 70 § 2 kc -
    wychodzi ze niemcy ( jezeli nic innego nie bylo w tej kwesti uzgadniane ).

    pa pa
    konrad

  • 5. Data: 2005-02-14 18:14:55
    Od: " roburkov" <r...@g...pl>

    Konrad vel Legislator <g...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > kwestie reguluje rozporzadzenie rady unii europejskiej. nie znam go, ale z
    > pewnoscia nadal utrzymana jest jurysdykcja sadu pl.

    Zgadzam sie, jurysdykcja sadu polskiego bedzie wynikac klauzuli
    intepretacyjnej zawartej w art. 5 ust. 1 Rozporzadzenia "Bruksela I".

    Zgodnie z treścia art. 27 ppm prawem wlasciwym, bedzie prawo niemeckie, tyle
    ze nie jest przesadzone, czy sad polski wlasnie to prawo zastosuje(kwestia
    odeslania zwrotnego). Art. 28 egbgb(niemieckie ppm) stanowi, ze w braku wyboru
    wlasciwe jest prawo miejsca zwyklego pobytu strony majacej spelnic swiadczenie
    charakterystyczne - czyli aparat fotograficzny, a wiec RFN. Jednak ust. 5
    tegoz przepisu powiada, ze nie dotyczy to sytuacji, gdy z okolicznosci wynika,
    ze umowa wykazuje scislejszy zwiazek z innym panstwem. W tym przypadku, moglby
    byc to fakt zawarcia umowy za posrednictwem POLSKIEGO serwisu aukcyjnego.

    Jesli jednak sad polski zastosuje prawo niemieckie, to nie beda to przepisy o
    sprzedazy konsumenckiej, bo nie taka tu miala miejsce(jak wynika z opisu stanu
    faktycznego), tylko przepisy ogolne o rekojmi i gwarancji(pp 434-444 bgb).

    Pozdr
    roburkov