  • 1. Data: 2003-10-01 15:57:57
    Temat: Ktore akty prawne mowia o zamówieniach w jezyku innym niz polski?
    Od: "Sky" <s...@j...com.pl>

    Witam.
    Potrzebuje sprawdzic czy zamówienie podpisane w Polsce w jezyku innym niz
    polski jest obowiązujące w naszym kraju. Czy sąd Polski może odżucić takie
    roszczenie na podstawie braku tłumaczenia? Kiedy ktoś podpisujący zamówienie
    i niezna j.angieskiego, w którym było to zamówienie?

  • 2. Data: 2003-10-01 17:08:54
    Od: Krzysztof<k...@a...pl>

    Polecam lekturę ustawy o języku polskim. Nie jest zbyt długa, więc na
    pewno znajdziesz właściwy przepis.

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 3. Data: 2003-10-01 17:48:53
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, wola osoby dokonującej
    czynności prawnej może być wyrażona przez każde zachowanie się tej osoby,
    które ujawnia jej wolę w sposób dostateczny, w tym również przez
    ujawnienie tej woli w postaci elektronicznej (oświadczenie woli). (art. 60
    kc). Tak więc nawet jakbyś soją wolę wyraził po Chińsku albo przekazał
    skinieniem głowy, to co do zasady jest ono ważne. problem z tłumaczeniem
    może być co najwyżej w wypadku procesu i będzie wynikał z faktu, że strona
    powołująca się na taką umowę będzie musiała dostarczyć jej tłumaczenie na
    nasz język urzędowy dokonane przez uprawnionego tłumacza.

    Natomiast w opisanym wypadku możesz ewentualnie powoływać się na błąd. W
    razie błędu co do treści czynności prawnej można uchylić się od skutków
    prawnych swego oświadczenia woli. Jeżeli jednak oświadczenie woli było
    złożone innej osobie, uchylenie się od jego skutków prawnych dopuszczalne
    jest tylko wtedy, gdy błąd został wywołany przez tę osobę, chociażby bez
    jej winy, albo gdy wiedziała ona o błędzie lub mogła z łatwością błąd
    zauważyć; ograniczenie to nie dotyczy czynności prawnej nieodpłatnej.
    Można powoływać się tylko na błąd uzasadniający przypuszczenie, że gdyby
    składający oświadczenie woli nie działał pod wpływem błędu i oceniał
    sprawę rozsądnie, nie złożyłby oświadczenia tej treści (błąd istotny).
    (art. 84 kc)

    Ponieważ odnoszę wrażenie, że problem Twój tyczy tych umów o reklamę
    przysyłanych z Hiszpanii czy innego dalekiego kraju, to zwróć uwagę, że w
    takim przypadku zasadnym będzie przyjęcie, że firma ta Twój błąd wywołała
    podstępem. Jeżeli błąd wywołała druga strona podstępnie, uchylenie się od
    skutków prawnych oświadczenia woli złożonego pod wpływem błędu może
    nastąpić także wtedy, gdy błąd nie był istotny, jak również wtedy, gdy nie
    dotyczył treści czynności prawnej. Podstęp osoby trzeciej jest
    jednoznaczny z podstępem strony, jeżeli ta o podstępie wiedziała i nie
    zawiadomiła o nim drugiej strony albo jeżeli czynność prawna była
    nieodpłatna. (art. 86 kc) A zatem, by uchylić się od skutków swojego błędu
    powinieneś zastosować się do art. 88 kc, a zatem przesłać stosowne
    oświadczenie tamtej firmie.

    W przypadku zawarcia umowy-zlecenia z firmą obcego z obcego państwa
    zgodnie z art. 27 Ust. Prawo prywatne międzynarodowe będą miały jednak
    zastosowanie przepisy prawa państwa przyjmującego zamówienie. I tu leży
    problem. O ile w wypadku firm znajdujących się na terytorium polskim
    zastosowanie mają przepisy powołane przeze mnie wyżej, o tyle w wypadku
    zleceniobiorcy z zagranicy zastosowanie będą miały przepisy tamtego
    państwa. można jedynie przypuszczać, że są one zbieżne z naszym prawem,
    ale co do zasady niekoniecznie tak być musi.

  • 4. Data: 2003-10-01 21:25:52
    Od: "Sky" <s...@j...com.pl>

    > Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, wola osoby dokonującej
    > czynności prawnej może być wyrażona przez każde zachowanie się tej osoby,
    > które ujawnia jej wolę w sposób dostateczny, w tym również przez

    Dzieki.

  • 5. Data: 2003-10-01 23:13:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 1 Oct 2003, Krzysztof wrote:

    >+ Polecam lekturę ustawy o języku polskim. Nie jest zbyt długa, więc na
    >+ pewno znajdziesz właściwy przepis.

    ...chyba że nie znajdzie. Gdzieś zaznaczał że mowa o umowie między
    podmiotami polskimi albo że *druga strona* podpisywała coś
    w Polsce ? ;)

    pozdrowienia, Gotfryd