  • 1. Data: 2003-12-20 09:57:09
    Temat: Kto moze oskarzyc - tylko poszkodowany ?
    Od: "LoboV" <l...@i...pl>

    Witam
    Od kilku tygodni "dzieki" naszej lokalnej "policji" mam pewien problem -
    otoz zabralem z drogi rozjechanego dzika - zawiozlem do lowczego okregu
    lowieckiego (mojego tescia), za jego wczesniejsza zgoda, aby zagospodarowac
    padline na karme dla psow. Nasza dzielna policja to wykryla i podniecila sie
    ze zlapala klusownika. Sprawa jest "badana".
    Padla na drodze zwierzyna prawnie nalezy do nadlesnictwa i obowiazkiem nadl.
    jest ja usunac. Jednak miedzy kolem a nadlesnictwem byla umowa "na gebe" ze
    swoja zwierzyne sprzata kolo lowieckie. Po incydencie mamy to na pismie, ze
    nadlesnictwo zrzeka sie tego dzika (padlego tam i tam o tej i o tej
    godzinie) na rzecz kola. I wszystko byloby jasne, ale nasi "detektywi" draza
    temat i mam w poniedzialek jeszcze skladac jakies wyjasnienia.
    I mam w zwiazku z tym pytanie - czy jesli potencjalny poszkodowany
    (nadlesnictwo) zrzekl sie tej padliny to czy moze byc wszczete jakies
    sledztwo na wniosek np. prokuratora? (mysle ze to smieszne, za zajmuja sie
    takimi pierdolami, zwlaszcza ze sprawa jest w zasadzie wyjasniona - z tym ze
    oni nie znaja przepisow i nie wiedza kto jest prawnym wlascicielem padlej
    zwierzyny na drodze - DO CZEGO JAWNIE PRZYZNALI SIE !! ("- Panie ja nie znam
    przepisow.. ale mi sie wydaje, ze ten dzik powinien byc w tej ksiazce [plan
    hodowlany] juz wpisany")
    Wiec co moge tym lokalnym "szeryfom" powiedziec kiedy przedstawimy im to
    pismo z nadlesnictwa w poniedzialek?
    Licze na Wasza pomoc, dzieki

    Pozdrawiam
    LoboV

  • 2. Data: 2003-12-20 15:30:24
    Temat: Re: Kto moze oskarzyc - tylko poszkodowany ?
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    Użytkownik "LoboV" <l...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Padla na drodze zwierzyna prawnie nalezy do nadlesnictwa i obowiazkiem
    nadl.
    > jest ja usunac.

    Jesteś tego pewien?? W powiecie poznańskim do dobijania i
    zagospodarowywania potrąconych przez samochody zwierząt wyznaczeni są
    członkowie kół myśliwskich a nie leśnicy.

    Pozdr
    Leszek

  • 3. Data: 2003-12-20 16:49:13
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Jesteś tego pewien?? W powiecie poznańskim do dobijania i
    > zagospodarowywania potrąconych przez samochody zwierząt wyznaczeni są
    > członkowie kół myśliwskich a nie leśnicy.

    I zgodnie z prawem. Co nie znaczy, że jak dobiją tę zwierzynę, to stanowi
    ich własność.

  • 4. Data: 2003-12-20 16:54:49
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "LoboV" <l...@i...pl> napisał w wiadomości

    Postępowanie w tej sprawie może zostać wszczęte z urzędu, albowiem
    ewentualna szkoda powstaje na szkodę Skarbu Państwa, a nie koła
    łowieckiego czy nadleśnictwa. Natomiast sprawą otwartą pozostaje, czy
    miało miejsce jakiekolwiek przestępstwo. Silnie to zależy od okoliczności
    ujawnienia zdarzenia. Czy ta dokumentacja zrzekająca się praw i
    pozwalająca na zbieranie zwierząt z drogi kołom myśliwskim powstała po
    fakcie, to można domniemywać, że zostało to zrobione na potrzeby właśnie
    tego wypadku i tylko po to, byś nie poniósł odpowiedzialności. Podstawowe
    pytanie, to skąd organa ścigania dowiedziały się o zdarzeniu i czy do
    czasu powzięcia tej informacji wszystkie osoby "zamieszane" sprawę
    dopełniły odpowiednich formalności, czy też formalności te zaczęto
    dopełniać dla tego, że organa ścigania się o sprawie dowiedziały.

  • 5. Data: 2003-12-20 17:25:51
    Od: "LoboV" <l...@i...pl>

    > Jesteś tego pewien?? W powiecie poznańskim do dobijania i
    > zagospodarowywania potrąconych przez samochody zwierząt wyznaczeni są
    > członkowie kół myśliwskich a nie leśnicy.

    To zalezy chyba od umowy kolo lowieckie-nadlesnictwo, jednak z tego co mi
    wiadomo prawnie (jakas tam ustawa dot. lasow panstwowych) do tego
    zobligowanii sa lesnicy.. chociaz znow w przepisach prawa lowieckiego jest
    napisane ze padla zwierzyna (np. zdechla) maja sie zajac mysliwi. Na forum
    lowiecki.pl wszyscy mowia ze wlasnie w tym temacie prawo nie jest
    jednoznaczne (jak w wielu przypadkach w Polsce).. Tak czy siak i tak
    mielismy to zabrac (czy w mysl prawa lowieckiego czy z umowy (teraz juz
    pisemnej) z nadlesnictwem.. Naswietlalem problem, bo moze w niektorych
    przypadkach prokurator moze wniesc oskarzenie (np. dot molestowania
    nieletnich) a w innych nie (np. prawa autorskie) Chodzi mi tylko o to czy w
    tym przypadku jesli nadlesnictwo zrzeka sie dochodzenia swoich praw to nikt
    sie tym tematem juz nie zajmuje. Nie chce 3 godzin w poniedzialek spedzic u
    tych debili tylko pokazac im papier i odwrocic sie na piecie ;)

    Pozdrawiam
    LoboV

  • 6. Data: 2003-12-21 07:35:59
    Od: "LoboV" <l...@i...pl>

> [...]
    > pozwalająca na zbieranie zwierząt z drogi kołom myśliwskim powstała po
    > fakcie, to można domniemywać, że zostało to zrobione na potrzeby właśnie

    Tak, bo wczesniej nie bylo z tym problemow

    >(...)i tylko po to, byś nie poniósł odpowiedzialności. Podstawowe
    > pytanie, to skąd organa ścigania dowiedziały się o zdarzeniu

    Posterunkowy jechal do pracy i widzial jak przez pol wsi jechalismy z
    otwartym bagaznikiem z ktorego wisial leb dzika, swoja droga to musialbym
    byc ostatnim glabem - chcac po cichu zgarnac zwierzyne robic cos takiego :)

> [...]
    > dopełniły odpowiednich formalności, czy też formalności te zaczęto
    > dopełniać dla tego, że organa ścigania się o sprawie dowiedziały.

    Nie, bo przyjechali zaraz po tym jak przywiezlismy go na miejsce, nie bylo
    czasu ani go zwazyc ani zamierzyc :/
    Swoja droga.. czemu sie tak nie spieszyli kiedy okradali nam magazyn? Ehh..
    koncze studia i wieje z tego kraju..

    Pozdrawiam
    LoboV

  • 7. Data: 2003-12-21 15:55:22
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    musialbym
    > byc ostatnim glabem - chcac po cichu zgarnac zwierzyne robic cos takiego

    Jakie było prawdopodobieństwo, że ten posterunkowy akurat wówczas będzie
    jechał? Pewnie niewielkie, więc moim zdaniem taki przewóz miał o wiele
    większe szanse powodzenia niż jakieś tajne operacje które od razu by
    wzbudziły podejrzenia wszystkich.

    > Nie, bo przyjechali zaraz po tym jak przywiezlismy go na miejsce, nie
    bylo
    > czasu ani go zwazyc ani zamierzyc :/

    No to może być kłopot.

    > Swoja droga.. czemu sie tak nie spieszyli kiedy okradali nam magazyn?
    Ehh..
    > koncze studia i wieje z tego kraju..

    Całą rzecz w tym, że trudno wszystkim dogodzić. Teraz jak zadziałali
    szybko, to masz o to pretensje. Kiedyś tam zadziałali powoli i też uważasz
    to za błąd.

  • 8. Data: 2003-12-21 21:37:09
    Od: "LoboV" <l...@i...pl>

    > Kiedyś tam zadziałali powoli i też uważasz
    > to za błąd.

    O to chodzi ze zdarzenie mialo miejsce 2 miesiace temu i nawet nie wiedza
    kto to (a kradziez odbyla sie konno (!) - na wozie drabiniastym - co przy
    ogolnej liczbie koni we wsi i okolicach (ok. 20) to naprawde nie jest trudna
    sprawa.. Zwlaszcza ze slady na sniegu pozostaly bardzo wyrazne. Tylko ze to
    bylo na terenie jednej jednostki a przewieziono na teren drugiej i sie buce
    nie moga dogadac.. Inny przyklad? Prosze bardzo - usilowanie gwaltu, lut
    szczescia decyduje ze nie doszlo do niego. niebiescy przyjezdzaja
    nastepnego dnia, przesluchuja poszkodowana, po kilku dniach przyjezdzaja i z
    rozbrajajaca szczeroscia stwierdzaja, ze poniewaz do niczego nie doszlo to
    sprawy nie ma..
    Nie chodzi mi o to ze nie powinni na mnie zwrocic uwagi, ale po okazaniu
    dokumentow i przyznaniu sie do nieznajomosci przepisow powinni albo dac
    sobie z tym spokoj albo nauczyc sie przepisow i wtedy przyjechac. Wkurzylo
    mnie tez ich aroganckie zachowanie podczas "zatrzymania".
    Nie raz u wspolnych znajomych widzialem jak po kilku glebszych niebiescy
    wsiadaja za kolko i jada na patrol. Olewalem to, ale przy nastepnej okazji
    chyba ktos anonimowy zadzwoni do kom. wojewodzkiej :> Zobaczymy co powiedza
    jutro.. w kazdym badz razie, stac mnie na dobrego prawnika, oj stac ;)))

    Dzieki na razie za pomoc zwlaszcza p. Tomasikowi

    Pozdrawiam
    LoboV

  • 9. Data: 2003-12-21 23:10:43
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "LoboV" <l...@i...pl> napisał w wiadomości

    Trudno mi Cię przekonywać, że te opisane działania policji były poprawne,
    albowiem nie znam spraw. Natomiast wiem, że nie zajedziesz daleko broniąc
    się poprzez wykazywanie, że wszyscy w koło kradną a Policja ma to w d...,
    to i ja ukradłem. Logiczna linia obrony, to wykazywanie, że nie miałeś
    zamiaru kradzieży tego dzika. O ile Twój opis jest rzetelny, to moim
    zdaniem powinno się to udać. Ale pod warunkiem, że nie okaże się, że
    zaczynacie dorabiać jakieś umowy do zaistniałego faktu, bo może się przy
    okazji okazać, że kilka osób pociągniesz za sobą w bagno. Nie wiem
    dokładnie, do kogo ta padlina należała i co powinno na przykład
    nadleśnictwo z tym mięsem zrobić. Ale jeśli to ma jakąkolwiek wartość
    materialną, a jakiś nadleśniczy wspaniałomyślnie darowuje tę sztukę i
    wszystkie w przyszłości w tym okręgu padłe komuś tam, to może się okazać,
    że przekracza swoje uprawnienia - bez względu na najszczytniejsze pobudki
    nim kierujące. Przy dzisiejszej nagonce na korupcje, to mogą go utopić
    szybciej niż Ciebie. Takie są realia.

    Więc ja radzę po prostu wyjaśniać jak było, a nie mataczyć i dorabiać
    kwity. Jeśli faktycznie wiozłeś to oficjalnie, to nawet jakby się okazało,
    że nie było umowy to możesz z łatwością wytłumaczyć się, że nie wiedziałeś
    co masz z tym zrobić, więc zawiozłeś do myśliwego. Nie chciałeś zostawiać,
    by ktoś tego nie ukradł, nie były zagrożenia sanitarnego dla innych
    zwierząt czy też z pobudek humanitarnych, by zwierze nie leżało. A
    zawiozłeś do łowczego bo miałeś przekonanie, że on będzie wiedział co z
    tym zrobić. Ta linia obrony jest najbardziej oczywista, najprostsza i moim
    zdaniem najsensowniejsza.

    Natomiast mam poważne wątpliwości co do Twojego opisu. Wynika z niego, że
    zabrałeś z drogi rozjechanego dzika. No to przecież ten dzik powinien mieć
    dość poważne obrażenia. I takie obrażenia silnie różnią się od obrażeń
    zadanych przez kłusownika. No przecież nikt nie kłusuje uderzając pojazdem
    w zwierzynę. Przynajmniej tak mi się wydaje, bo osobiście nigdy nie
    kłusowałem i nie znam nikogo, kto by to robił. Za to znam kilku myśliwych
    i sam byłem na kilku polowaniach. Kłusownik, to do takiego zwierza strzela
    albo używa jakiś wnyków i następnie ładuje w łeb jakąś siekierą albo czymś
    podobnym. Przy czym nie jestem przekonany, czy dzika akurat można złapać
    na wnyka, bo to z reguły duże zwierzęta - nie pisze o warchlaku tylko o
    dziku i zakładam, że rozróżniasz te pojęcia.

    Tak więc jeśli to zwierze zostało potrącone przez samochód to po pierwsze
    w miejscu potrącenia powinny być jakieś ślady. No chyba, że go czołg
    potrącił. Widziałem kilka samochodów po spotkaniu z dzikiem. Nawet
    ciężarówka zgubi trochę szkła z reflektorów. O dostawczych i osobowych nie
    piszę, bo to gorzej wygląda, niż przy niejednym zderzeniu z innym
    samochodem. Po za tym jak rozumiem to zwierze znalazłeś przypadkowo. W
    jakiej formie więc łowczy wyraził zgodę na przywiezienie? I dla czego
    kazał sobie przywieść, zamiast postąpić zgodnie z procedurą, która z tego
    co piszesz jest odmienna. Po za tym istotny jest tutaj czas śmierci
    naszego "denata". No bo jeśli dzik był jeszcze ciepły, to zaczynam
    powątpiewać w przypadkowość tego znaleziska.

    Tak, czy inaczej, jeśli nie zdołasz przekonać policji i prokuratury, to
    może uda Ci się przekonać sąd.

  • 10. Data: 2003-12-23 23:39:34
    Od: "LoboV" <l...@i...pl>

    >O ile Twój opis jest rzetelny, to moim
    > zdaniem powinno się to udać.

    Juz sie udalo ;)

> [...]
    > tym zrobić. Ta linia obrony jest najbardziej oczywista, najprostsza i moim

    Ale niestety nieskuteczna :((

> [...]
    > zabrałeś z drogi rozjechanego dzika. No to przecież ten dzik powinien mieć
    > dość poważne obrażenia. I takie obrażenia silnie różnią się od obrażeń

    Spiesze z wyjasnieniem - dzik mial powazne obrazenia tylnej szynki -
    rozlegly krwiak i polamane kosci (co policja udokumentowala na zdjeciach)
    oraz rozlegle obrazenia wewnetrzne (m.in. rozerwane serce)

    > Tak więc jeśli to zwierze zostało potrącone przez samochód to po pierwsze
    > w miejscu potrącenia powinny być jakieś ślady.

    Byly (krew i siersc na drodze), co tez jest w protokole i na zdjeciach

    > łowczy wyraził zgodę na przywiezienie? I dla czego
    > kazał sobie przywieść, zamiast postąpić zgodnie z procedurą, która z tego
    > co piszesz jest odmienna.

    Procedury procedurami - i nadlesnictwu i nawet, paradoksalnie, policji to do
    tej pory bylo na reke - nie musieli sie paprac z padlina i zawozic do
    utylizacji (~500zl) tylko kolo lowieckie to zbieralo i zajmowalo sie tym.
    Zreszta jak juz wspomnialem - przepisy w tej materii nie sa jasne. Jednak
    znalazlo sie dwoch "posterunkowych" ktorzy chcieli sie popisac przed
    komendantem. Ale juz koniec dobrego, niech sie sami z tym uzeraja.

    >Po za tym istotny jest tutaj czas śmierci
    > naszego "denata". No bo jeśli dzik był jeszcze ciepły, to zaczynam
    > powątpiewać w przypadkowość tego znaleziska.

    Ehh.. 'przypadek' ne ma czegos takiego?
    Zreszta - wyjasnilem wyzej - na potwierdzenie moich "zeznan" :)

    > Tak, czy inaczej, jeśli nie zdołasz przekonać policji i prokuratury, to
    > może uda Ci się przekonać sąd.

    Pozdro
    LoboV