  • 791. Data: 2022-03-30 21:43:30
    Temat: Re: Korelacja
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 30.03.2022 o 14:17, Olin pisze:

    > Sugerujesz, że jest jeszcze gorzej niż to wygląda z nowatorskiego
    > definiowania współczynnika korelacji?

    Tu akurat sugeruję, że masz kij w dupie, bo na samej grafice
    wytłumaczyłem że jest to żart. Ale jak chcesz to możesz sobie sprwdzić
    korelację między ilością przypadków a procentem wyszczepienia -
    najlepiej w UK bo mają tam dobre wyszczepienie. Tylko nie miej potem
    pretensji jak się okaże że im więcej zaszczepionych tym więcej
    "przypadków". No bo tak wyjdzie. Czy szczpienia powodują więcej
    przypadków - nie. A przynajmniej nie bezpośrednio - bo jednak efekt
    fałszywego poczucia bezpieczeństwa istnieje, ale możemy go pominąć. Po
    prostu szczepienia nie wpływają praktycznie obecnie na ilość przypadków,
    a wzrost ilości wynika z większej zaraźliwości omicrona. No ale jak
    policzysz tą korelację co ją tak lubisz...

    --
    Shrek

    ***** *** i konfederację.

  • 792. Data: 2022-03-30 22:03:51
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Tu jest art. który neguje na wstępie tę tezę a następnie w tekscie
    > wcale jej nie neguje :)

    Częsty przypadek;) Bardzo wygodne dla "ekspertów". Będą mieli rację
    zawsze niezależnie od tego jak się sprawy potoczą.

    > https://abcnews.go.com/Health/debunking-idea-viruses
    -evolve-virulent/story?id=82052581

    > Generalnie można podsumować, że mnogość czynników wpływająca na
    > przeżywalność (trwanie) wirusa jest tak wielka, że właściwie nie wiadomo
    > jak się jego los potoczy. Czyli co do zasady, w modelowych warunkach,
    > można przyjąć, że to teza prawdziwa, za to w rzeczywistości już
    > niekoniecznie. Z tym, że tego chyba nikt nie kontestuje.

    Kiedy akurat praktyka to potwierdza. Jakoś żadna pandemia homo sapiens i
    poprzedników nie wybiła. Za wiki -wiem że takie se źródło, ale chyba
    nikt samego twierdzenia nie neguje - olin chyba też nie - po prostu
    chciał źródło, licząc (słusznie) że nie będzie mi się chciało dla niego
    szukać źródła.

    Cechy choroby sprzyjające rozwojowi pandemii:

    niska śmiertelność zakażonych osób

    wysoka zaraźliwość (Ro>>1)

    długi okres zaraźliwości, w tym zaraźliwość w okresie bezobjawowego
    przebiegu choroby

    brak naturalnej odporności populacji (biologiczny czynnik
    chorobotwórczy lub jego szczep niewystępujący od dawna lub nigdy przedtem)

    choroba nie niszczy swoich nosicieli. Niegroźne objawy sprzyjają
    zlekceważeniu choroby.

    Jak widać się sprawdza.

    Potem jest lista największych pandemii - największa to "oczywiście"
    hiszpanka. Druga fala była śmiertelna, ale kolejna już nie. Wirus
    wyewoluował w łagodniejszy.

    "oczywiście" przy hiszpance dlatego, że tak naprawdę najwiekszą pandemią
    była dżuma. I ona również zanikła samoistnie.

    --
    Shrek

    ***** *** i konfederację.

  • 793. Data: 2022-03-30 23:35:55
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    W dniu 30.03.2022 o 21:07, Shrek pisze:

    > Bzdura. Ta też zapobiegała - w 95%.

    Jak widać - rację mają ci, którzy twierdzą, że "pojmujący inaczej" nigdy
    nie dopuszczą do siebie prawdy oczywistej. "Pojmujący inaczej" nigdy nie
    zrozumieją, że to układ immunologiczny zwalcza chorobę, a nie szczepionka.

    --
    -
    Akarm

  • 794. Data: 2022-03-31 00:54:22
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-03-30, Shrek <...@w...pl> wrote:

    > Rozsądnej nie - natomiast jest korelacja, że im więcej zaszczepionych
    > tym więcej przypadków. Ponieważ to taki żart i nie traktowałem tej
    > grafiki poważnie, to nie nanosiłem wykresów wyszczepienia, bo i tak
    > każdy wie jak wygląda, tylko ograniczyłem się do "bekowego" komentarza.
    > Dla zstywnych napisałem wprost żeby kija z dupy wyjęli ale jak widać to
    > nie wystarczyło.

    No ale to taka słaba nawet żartem korelacja, bo jak rozumiem stopień
    wyszczepienia sobie rośnie, a przypadki górki i dołki? Jeśli tak, to
    chyba niewielu złapało dowcip :)

    > Ciekawsze jest to jak przedpisca powiązał fakt, ze ktoś zauważa
    > eufemistycznie to nazwijmy "spadek skuteczności" z rzekomym nazizmem;)
    > Ostatnio to kacapy wszędzie urojonych nazistów widzą:P

    Rozumiem, że to taki dodatkowy punkt dla zilustrowania wątpliwego
    rozsądku.

    --
    Marcin

  • 795. Data: 2022-03-31 01:01:07
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-03-30, Shrek <...@w...pl> wrote:

> [...]
    >
    > Kiedy akurat praktyka to potwierdza. Jakoś żadna pandemia homo sapiens i
    > poprzedników nie wybiła. Za wiki -wiem że takie se źródło, ale chyba

    Teraz mamy globalną wioskę.
    Teraz mamy i medycynę, w tym szczepionki.
    Wtedy tego nie było. Doszła kupa nowych, znaczących czynników.

> [...]
    > chorobotwórczy lub jego szczep niewystępujący od dawna lub nigdy przedtem)
    >
    > choroba nie niszczy swoich nosicieli. Niegroźne objawy sprzyjają

    Nie wiadomo :)
    Taka ebola, co jakiś czas atakuje. Śmiertelność ogranicza zakres to
    epidemii, ale biorąc pod uwagę jak bardzo ebola jest zjadliwa w
    porównaniu z omikronem, to i tak sobie nieźle radzi.

    > Potem jest lista największych pandemii - największa to "oczywiście"
    > hiszpanka. Druga fala była śmiertelna, ale kolejna już nie. Wirus
    > wyewoluował w łagodniejszy.

    Przy eboli chyba nie chce :) Przy HIV jakby też. Dlaczego?

    --
    Marcin

  • 796. Data: 2022-03-31 01:31:35
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-03-30, Shrek <...@w...pl> wrote:

    > Podejrzewam, (przynajmniej w większości) to samo co z długofalowymi
    > komplikacjami po przeziębieniu, sraczce czy wrastającym paznokciu. Albo
    > po szczepieniu;) Skąd wiadomo, że te komplikacje to akurat po covidzie,
    > a nie szczepionce? :P IMHO kowodowi przypisuje się już wszystko. Od
    > dziury budżetowej, przez niedziałającą służbę zdrowia po depresje, mgły
    > cowidowe i bóg wie co jeszcze.

    No ale jakoś nie słyszy się za dużo o tym, żeby po grypie czy sraczce
    człowiek chodził przymulony nawet 9 miesięcy, takoż miał długoterminowe
    problemy ze zmęczniem, oddychaniem i innymi (coś pod 200
    zidentyfikowano). Pomijam już tu bardziej incydentalne jak zapalenia
    mięśnia sercowego (też się przy grypie zdarza) ale PIMS już nie bardzo
    zdaje się.

    https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/long-term-
    effects/index.html

    --
    Marcin

  • 797. Data: 2022-03-31 01:36:06
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-03-30, Shrek <...@w...pl> wrote:

    > No i? A czemu przypisywano choroby przewlekłe u seniorów zanim był
    > kowid? NIe mieli powikłań?

    Takich, że po grypie czy innym przeziębieniu chodzili otumanieni czy
    mieli trudności z oddychaniem przez miesiące?

    --
    Marcin

  • 798. Data: 2022-03-31 02:09:10
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-03-30, Shrek <...@w...pl> wrote:

    > A jaka jest metodologia skutków przekraczających horyzont czasowy badań?

    Nie wiem, ale obstawiam, że jakoś się takie potencjalne skutki próbuje
    przewidywać. Byłoby absurdem, gdyby nie próbowano. Można np. przewidywać
    co się dzieje ze skłądnikami szczepionek na podstawie tego jak są, np.,
    metabolizowane lub nie. Coś się może akumulować, coś uszkadzać jakieś
    organy itp.

    > Jedyne badania jakie zosały przeprowadzone to te wymagane przez prawo.
    > Nie sądzisz chyba że zarząd fajzera wymyśli sobie, że zrobią dodatkowe
    > badania za grubą kasę, których wynik mógby potencjalnie zjebać im
    > wielomiliardowy biznes?

    Prawo wymaga zachowania należytej staranności. Czy ta staranność
    manifestuje się wyłącznie poprzez proces certyfikacji, to trochę wątpię.

    > A ktoś w ogóle to badał? I tu i tam? Prawdopodobieństwo że wirus zmutuje
    > było bliskie jedności. Bardzo bliskie. I co - i nic - po prostu nic;)

    Nie wiem czy ktoś badał, ale mutowalność wirusa to jeden z czynników
    zwiększających niepewność czasową efektywności szczepionki, co
    niekoniecznie oznacza, że coś było nie tak z badaniami. Wirusy są różne.
    Na jedne da się zrobić szczepionkę o trwałej ochronie, na niektóre nie.
    Nie mam pojęcia jak jest z przewidywaniem, ale nie musi to być takie
    trywialne, czyli ryzyko złej prognozy może być duże.

    > Żadnych badan skutków długofalowych nie było, bo jak słusznie zauważono
    > - niby jak je przeprowadzić? Możemy tylko zgadywać (prawdopodobnie dość
    > skutecznie zgadywać).

    Nie wiem, bo w tym nie siedzę. W dziedzinach, w których siedzę testy
    starzeniowe się stosuje i nie jest to zwykłe zgadywanie.

    > Chodzi o to, że był propagowany "naukowy konsensus" że nie da się
    > wybuchnąć reaktora o ujemnym sprzężeniu reaktynosi, bo reakcja się sama
    > wygasi, a jednak się dało. I wszyscy uczestniczący w "konsensusie"
    > raczej o tym wiedzieli. A przynajmniej ci mądrzejsi.

    No to rozumiem jest już pewnie jakiś pozew? :)

    > Ale mechanizmy te same. Jeśli nie ma bardzo konkretnego wymogu, żeby
    > jakieś dodatkowe badania przeprowadzić to nikt ich nie zrobi, bo ktoś
    > musi na to pieniądze wyłozyć, a wyniki mogłby działać na niekorzyść
    > wykładającego. Boeing max też był pojedynczym przypadkiem? Mechanizm
    > jest dokładnie ten sam - badania przeprowadzał ten, komu zależało na wyniku.

    Mechanizmy może, ale skala próbkowania inna, czyli większe
    prawdopodobieństwo, że coś wyjdzie jeśli przygląda się temu XXXXX
    naukowców niż XX.

    > No ale jak zjesz ciasteczko to nie budzi to szczególnego protestu i
    > zdzienia fakt że ciasteczka już nie ma i "nie działa":P

    Zjesz, smakuje, delektujesz się, jesteś mniej głodny. Po pewnym
    czasie już nie. Od zawsze szczepionki przeciwko różnym wirusom miały
    różne skuteczności w czasie. Najczęściej trochę dłużej niż 6 miesięcy,
    choć taka antygrypa to ma ile? W każdym razie, wychodzi na to, że tak ten
    produkt ma, szkoda, ale nie ma co dalej bić piany lub doszukiwać się
    niekompetencji, tylko zaakceptować, póki nie będzie lepszego produktu.
    Jedyne co może śmierdzieć to ewentualny pi-ar, ale to już wałkowaliśmy
    wcześniej.

    --
    Marcin

  • 799. Data: 2022-03-31 06:35:43
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > No ale to taka słaba nawet żartem korelacja, bo jak rozumiem stopień
    > wyszczepienia sobie rośnie, a przypadki górki i dołki? Jeśli tak, to
    > chyba niewielu złapało dowcip :)

    Ilość zgonów też sobie rośnie i spada, a jednak olin taką korelację
    wziął całkowicie poważnie:P Jak mu tłumaczyłem, że chociażby jakbłka
    guszkami bo chociażby różne fale w różnych krajach (omikrona na
    zachodzie z deltą w polsce) to się smiał że szur jestem. I tamta
    koreacja była dobra, zatwierdzona przez łunnie i ekspertów, a ta jest
    zła, bo jak są fale to się nie da:P

    > Rozumiem, że to taki dodatkowy punkt dla zilustrowania wątpliwego
    > rozsądku.

    Z tym, że rzekomy nazista zachowuje się o rząd wielkości rozsądniej od
    przypisującego mu nazizm:P

    --
    Shrek

    ***** *** i konfederację.

  • 800. Data: 2022-03-31 06:40:56
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Takich, że po grypie czy innym przeziębieniu chodzili otumanieni czy
    > mieli trudności z oddychaniem przez miesiące?

    Ale long kowidowi nie przypisuje się tylko problemów z oddychaniem.
    Przypisuje się po kolei, zmęczenie i zły nastrój, wszelkie kłopoty
    neurologiczne, kardiologiczne i... sraczkę. Oraz pewnie jeszcze trochę
    rzeczy. Generalnie prawie wszytko co może ci dolegać. Zwłaszcza jak
    jesteś seniorem i po prostu jesteś chory na pesel. Kiedyś byłeś stary,
    teraz masz long kowid:P

    --
    Shrek

    ***** *** i konfederację.