  • 381. Data: 2022-02-21 14:31:36
    Temat: Re: Korelacja
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 21 Feb 2022 14:15:15 +0100, Kviat wrote:

    > Problem w tym, że resztę analogii wyciąłeś i udajesz, że nie zrozumiałeś.
    >
    > Dla porządku dodam, że wiele lekarstw ma na ulotce, że to lekarz
    > decyduje ile i jakie i jak długo dawki podawać, a w treści poniżej są
    > podane dawki zalecane.
    >
    > Wracając do tematu, to co jest napisane na ulotce szczepionki Pfizera:
    > https://www.pfizerpro.com.pl/sites/default/files/com
    irnaty_ll_lpd_approved_23.02.2021.pdf

> [...]
    > COVID-19 wywoływanej przez wirusa SARS-CoV-2."
    >
    > "Szczepionka pobudza układ immunologiczny (naturalny układ obronny
    > organizmu) do wytwarzania przeciwciał i komórek krwi, które zwalczają
    > wirusa, tym samym zapewniając ochronę przed COVID-19."
    >
    > "Tak jak w przypadku każdej innej szczepionki,
    > ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    > cykl 2 dawek
    > ~~~~~~~~~~~~~
    > szczepionki Comirnaty
    > może nie zapewniać pełnej ochrony wszystkim osobom, które go otrzymały
    > ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~

    Pomiedzy "moze nie zapewniac pełnej ochrony wszystkim osobom",
    a "nie zapewnia prawie zadnej ochrony przez zakażeniem i
    zachorowaniem" jest roznica, nieprawdaz?

    A gdzie te 95% skutecznosci deklarowane w tamtym okresie?

    > oraz nie wiadomo jak długo ochrona ta będzie się utrzymywać."
    > "Data ostatniej aktualizacji ulotki: 02/2021"

    Mamy 02/2022, ulotka nie zostala zaktualizowana :-)

    > Najważniejsze fragmenty podkreśliłem, żebyś nie mógł powiedzieć, że nie
    > zauważyłeś, że szczepionka miała chronić przed zarażeniem, a nie chroni,

    Miala jednak chronic przed chorobą. Nie przed zgonem, nie przed ciezką
    postacia choroby, tylko ogolnie przed zachorowaniem.

    Chroni obecnie ?

    > więc szury miały rację i obiecali, że dwie dawki i koniec, a się
    > okazało, że trzeba kolejne, wiec nie działa i szury miały rację.

    trudno, aby wtedy podali dane dlugotrwale, tym niemniej ...
    jakis kiepski rezultat obecnie wyszedl ...

    A ochrona przed ciężką postacią choroby jak dlugo sie utrzymuje ?

    J.

  • 382. Data: 2022-02-21 15:29:58
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 21.02.2022 o 14:22, Olin pisze:

    > Społeczeństwo generalnie zyskało, że nie poszedłeś na studia techniczne i
    > nie budujesz mostów.

    Zdradzę ci tajemnicę - poszedłem:P I miałem tam między innymi
    metrologię. Dzięki temu wiem, że korelacja to nie od razu związek
    przyczynowo skutkowy:P Ale uspokoję cię - mosty to nie moja działka:P

    > Może na sali sądowej wygrywa ten, kto potrafi więcej razy i pewniejszym
    > głosem powtórzyć to samo, ale w naukach ścisłych w ten sposób furory nie
    > zrobisz.

    Jakąś tam zrobiłem. Co prawda nie w nauce a inżynierii.

    > Ciągle nie wytłumaczyłeś, dlaczego nie widać 'zaborów' w 2020:
    > https://drive.google.com/file/d/1VN1fwmBDzwD3UHprUVD
    OmurHlg4HObMb/view
    > Masz jakieś pomysły?

    Bo nie musi?

    > Teraz piszesz, że jeden wykres nic nie znaczy (litościwie nie pytam
    > dlaczego),

    A pytaj. Dlatego że zależy on on mnóstwa czynników. Nie tylko i
    wyłącznie od stopnia zaszczepienia - uprzedzając od niego też - być może
    nawet głównie.

    > ale tymi zakażeniami w różnych województwach z tłitera rzucałeś
    > bez zahamowań i komentarzy, że "z pojedynczego wykresu zależnego od chgw
    > ilu zmiennych nie wolno wyciągać wniosków".

    LOL - przecież właśnie wrzuciłem ten wykres jako przykład, że z jednego
    takiego wykresu nie można wyciągać wniosków, bo może to prowadzić do
    głupawych hipotez.

    > Nawiasem mówiąc, fraza "wykresu zależnego od chgw ilu zmiennych" jest bez
    > sensu. Wykres 2D (jakikolwiek) opisuje zależność od jednej zmiennej.

    No właśnie nie. To próbuję ci uświadomić:P Opisuje jeden ciąg wartości w
    funkcji innego ciągu wartości. Nie zawsze pokazuje jakąkolwiek zależność
    (bo może jej po prostu nie być), a prawie nigdy nie opisuje dokładnie
    zależności między tymi zmiennymi, bo wpływa na nią pierdyliard innych
    zmiennych. Możesz na przykład zrobić zależność średniej długości życia
    od imienia. I nawet uzyskasz jakieś wyniki - prawdopodobnie im bardzie
    wydziwione imię, tym krótsze życie. Ale taki wykres choć pokazuje
    długość życia w funkcji imienia, to nie pokazuje zależności między tymi
    zmiennymi a to, że jak ktoś miał pecha mieć zjebanych rodziców to znów z
    różych wzgędów średnio żyje krócej.

    > Sęk w
    > tym, jaki jest współczynnik korelacji.

    To nic nie musi znaczyć. Może (i często znaczy) ale nie musi. masz
    przykłady https://bestlifeonline.com/weird-coincidence/ .

    > Od wielu zmiennych to może zależeć
    > jakaś wielkość (np. zgony na kowid).
    > Jakie są inne - poza szczepieniami - czynniki wpływające na zgony na kowid?

    Ww chuj i jeszcze trochę. A od czego zależała zanim nie było szczepień?

    > Jak się korelują ze zgonami?
    > Któryś z nich ma lepszy współczynnik korelacji niż szczepienia dla IV fali
    > (dla UE wyszło -0.88)?

    Oczywiście - na twojej grafice chociażby jest 100% koincydencja miedzy
    tym czy masz zgony powyżej średniej, w zależności do tego czy dane
    państwo należało do bloku socjalistycznego + grecja:P Czy z tej
    korelacji bezpośrednio coś wynika - raczej nie. Ale pośrednio już
    całkiem prawdopodobne - choćby w tych krajach jest niższy poziom
    wyszczepienia, wynikający zapewne pod troszę z tego, że obywatele tych
    państw mają w zwyczaju nie ufać swoim rządom i robienie władzy wbrew
    jest częścią ich kultury. Nawet się ładnie wpisuje, bo grecy znani są z
    kombinowania na złość władzy na równi albo i lepiej niż demoludy.
    Oczywiście poziom "służby" zdrowia też raczej musi wpływać - czekanie w
    karetce 8 godzin nie poprawia statystyk.

    Swoją drogą ciekawe czy widać zabory w nieczech.

    --
    Shrek

    ***** *** i konfederację.

  • 383. Data: 2022-02-21 15:46:42
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 21.02.2022 o 14:31, J.F pisze:

    > A ochrona przed ciężką postacią choroby jak dlugo sie utrzymuje ?

    Dłużei i lepiej. Ale jak tak dalej pójdzie to też różowo nie będzie (z
    punktu widzenia stosowania szczepień, bo ogólnie to w dobrą stronę
    idzie). Omikron ma zdecydowanie mniejszą smiertelność. Do tej pory było
    warto bo miałeś mniejszą szansę na NOPa niż smierć na covid. Ale teraz
    szanse na śmierć na covid maleją, szanse na nopa rosną "dramatycznie" bo
    trzy dawkie to w przybliżeniu o 1/3 więcej. Jak będzie czwarta to już
    dwukrotnie. Dodatkowo i tak każdy praktycznie ma kontakt z wirusem więc
    na bieżąco układ odpornosciowy jednak się jakoś updejtuje. Jak ktoś w
    końcu uczciwie policzy, to może się okazać, że korzysci jeśli są to
    znikome i może nie warto w to środków zużywać. Tak wiem - szur ze mnie;)

    --
    Shrek

    ***** *** i konfederację.

  • 384. Data: 2022-02-21 16:23:51
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 21 Feb 2022 15:46:42 +0100, Shrek wrote:

> [...]
    > szanse na śmierć na covid maleją, szanse na nopa rosną "dramatycznie" bo
    > trzy dawkie to w przybliżeniu o 1/3 więcej.

    IMO - jak nie miales mocnego NOP po pierwszej dawce, to ryzyko, ze sie
    cos zlego przydarzy po kolejnych jest juz mniejsze.

    Chociaz ... jak nikt nie badal, to skad wiadomo, czy np po drugiej i
    kolejnych nie grozi zakrzepica ... w rzadkich przypadkach.

> [...]
    > końcu uczciwie policzy, to może się okazać, że korzysci jeśli są to
    > znikome i może nie warto w to środków zużywać.

    No wlasnie - skoro tyle nowych zachorowan, to moze wirus kraży i kazdy
    moze Omicrona zlapac.

    Tylko jest w tym kolejny niuans - Omikron zmutuje. I skad wiadomo,
    ze do w miare bezpiecznej odmiany?

    J.

  • 385. Data: 2022-02-21 16:31:15
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl>

    W dniu 21.02.2022 o 16:23, J.F napisał:

    > IMO - jak nie miales mocnego NOP po pierwszej dawce, to ryzyko, ze sie
    > cos zlego przydarzy po kolejnych jest juz mniejsze.

    Dziwne rzeczy opowiadasz, bo o ile wśród osób mi znajomych po 1 dawce
    jakiś wielkich problemów nie było, to po 3 i owszem. Ale co tam - pewnie
    mieli pecha...

    --
    http://zrzeda.pl

  • 386. Data: 2022-02-21 17:02:07
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 21 Feb 2022 16:31:15 +0100, Tomasz Kaczanowski wrote:

    > Dziwne rzeczy opowiadasz, bo o ile wśród osób mi znajomych po 1 dawce
    > jakiś wielkich problemów nie było, to po 3 i owszem. Ale co tam - pewnie
    > mieli pecha...

    Ale jakies powazniejsze klopoty czy cos w rodzaju "mocne
    przeziebiebienie/grypa" przez 1 dzien?
    Co wydaje sie normalne i nieistotne, a wrecz prawidlowe ...

    J.

  • 387. Data: 2022-02-21 18:47:04
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 21.02.2022 o 16:23, J.F pisze:

    > IMO - jak nie miales mocnego NOP po pierwszej dawce, to ryzyko, ze sie
    > cos zlego przydarzy po kolejnych jest juz mniejsze.

    Zależy - jak nie jesteś uczulony, to rzeczywiście pewnie nagle się nie
    staniesz. Co do reszty - wcale taki pewny nie jestem. Znaczna część
    nopów to chyba pochodzi od nadmiernej odpowiedzi układu
    immunologicznego. IMHO ryzyko tych właśnie nopów rośnie z kolejnymi
    dawkami. Pewnie są jakieś badania, bo chyba tak zupełnie na pałę to
    niedopuścili.

    > Chociaz ... jak nikt nie badal, to skad wiadomo, czy np po drugiej i
    > kolejnych nie grozi zakrzepica ... w rzadkich przypadkach.

    Zakładam, że jednak badał. Zakrzepica to zresztą chyba astra. I coś
    ptaszki ćwierkały, że to efekt trafienia w naczynie krwionośnie - ale
    nie weryfikowałem, więc traktuj to jak plotkę.

    > Tylko jest w tym kolejny niuans - Omikron zmutuje. I skad wiadomo,
    > ze do w miare bezpiecznej odmiany?

    Zmutować to mutuje zupełnie losowo. Po prostu te bardziej zaraźliwe i
    łagodniejsze mają zdecydowanie większe szanse na wyparcie aktualnej
    wersji, więc prawdopodobieństwo, że następny też będzie łagodny i
    zaraźliwy jest po prostu zdecydowanie większe.

    --
    Shrek

    ***** *** i konfederację.

  • 388. Data: 2022-02-21 19:10:36
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 21 Feb 2022 18:47:04 +0100, Shrek wrote:

> [...]
    > ptaszki ćwierkały, że to efekt trafienia w naczynie krwionośnie - ale
    > nie weryfikowałem, więc traktuj to jak plotkę.

    Ja cos czytalem, ze to skutek tego wirusa nosnego ... byc moze.

    Tym niemniej ... czy mozemy byc pewni, ze ryzyko nie wzrasta z kazdą
    dawką ?

> [...]
    > wersji, więc prawdopodobieństwo, że następny też będzie łagodny i
    > zaraźliwy jest po prostu zdecydowanie większe.

    No chyba, ze bedzie jeszcze bardziej zarazliwy, i bardziej smiertelny
    :-)

    Albo wcale nie bardziej zarazliwy, ale populacja zarazona omikronem
    bedzie wylegarnią mutacji.

    No i wlasnie - szczepionki obecne skracaja okres zakazenia Omikronem,
    czy nie bardzo?

    J.

  • 389. Data: 2022-02-21 19:16:23
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 21.02.2022 o 15:46, Shrek pisze:

> [...]
    > szanse na śmierć na covid maleją, szanse na nopa rosną "dramatycznie" bo
    > trzy dawkie to w przybliżeniu o 1/3 więcej.

    Skoro po pierwszej dawce zaswędziała mnie ręka, po drugiej dawce
    zaswędziała mnie ręka i po trzeciej dawce zaswędziała mi ręka... to
    teraz muszę się zastanowić, czy po drugiej dawce zaswędziała mnie dwa
    razy mocniej niż po pierwszej, a po trzeciej dawce zaswędziała dwa razy
    mocniej niż po drugiej, czyli cztery razy mocniej niż po pierwszej.
    Faktycznie, można się w tej olbrzymiej i masowej ilości NOPów,
    porównywalnych kalibrem ze śmiercią i powikłaniami po chorobie,
    strasznie pogubić.

    Wytłumacz mi, jak policzyłeś, że przy trzeciej dawce dramatycznie rosną
    szanse na NOPa (porównywalnego ze śmiercią) u człowieka, którego po
    pierwszej i po drugiej dawce tylko zaswędziała ręka? Bo mi, na chłopski
    rozum wychodzi, że skoro po pierwszej dawce zaswędziała go ręka, po
    drugiej dawce zaswędziała go ręka, to... po trzeciej dawce ma
    dramatycznie dużo większe szanse na swędzenie ręki, niż na śmierć.
    Nie wykluczam, że się mylę. Chciałbym wiedzieć jak do tego doszedłeś.

    I nie rozumiem jeszcze jednej rzeczy...
    Ja np. wolę mieć większą szansę na mocniejsze swędzenie ręki po
    szczepieniu (choć nie przypominam sobie żeby mnie bardziej swędziała po
    trzecim, niż po pierwszym), niż mniejszą szansę na śmierć bez szczepienia.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 390. Data: 2022-02-21 19:25:05
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    > Dziwne rzeczy opowiadasz, bo o ile wśród osób mi znajomych po 1 dawce
    > jakiś wielkich problemów nie było, to po 3 i owszem. Ale co tam - pewnie
    > mieli pecha...

    Jeżeli to nie był dziwny zbieg okoliczności (ciekawe, że takimi zbiegami
    okoliczności szury antyszczepionkowe sypią jak z rękawa w miarę
    potrzeby; wszystkie szury nagle mają znajomych pracujących "w dużej
    firmie farmaceutycznej", "w dużej firmie dostarczającej sprzęt
    medyczny", "wszystkie znane im osoby takiego NOPa dostali, że przez
    tydzień po szczepieniu wstać z łóżka nie mogli"... itd.), to na pewno
    już naukowcy zauważyli to zjawisko.

    Zauważyli?

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr