  • 11. Data: 2005-05-10 09:52:32
    Temat: Re: Kontrahent domaga sie łapówki - jak postąpić?
    Od: Kira <c...@-...pl>

    Re to: strapiona [10 May 2005 00:51:55 +0200]:

    > Jak mogłabym się przeciwstawić korupcji?

    No wiec nie wiem jak prawnie, praktycznie to jest tak:

    Jesli zalezy Ci na tym kontrakcie, to wyliczasz w/w 10%
    i grzecznie zalaczasz do fakturki. Bo nie czaruj sie, on
    nie ma najmniejszego obowiazku z Toba wspolpracowac, wiec
    jak tylko zaczniesz bruzdzic to sie Ciebie pozbedzie.

    Jesli zalezy Ci na kwestiach wychowawczych, zaczynasz
    kombinowac kto kategorycznie z punktu widzenia tego
    faceta _nie_ powinien wiedziec o lapowkach, i lecisz
    tam z dowodzikiem na to ze bierze.

    Czasami wbrew pozorom znacznie skuteczniejszy efekt
    mozesz osiagnac w zwyklej rozmowie z jego wspolnikami
    niz latajac po prokuraturach.

    Kira

  • 12. Data: 2005-05-10 11:49:13
    Od: "Przemek R..." <p...@t...gazeta.pl>

    > Nie kombinuj.
    > Od razu idź na policję, dostanie znaczone banknoty, a 10 minut poźniej
    > wyjdzie w kajdankach.
    > Inaczej jak będzie dobry to cię w robi w próbę szantażu.

    a jezeli to firma prywatna? Wtedy tez to obowiazuje?

    P.

    --
    http://cafe.love-office.com
    ... Molestowanie Seksualne, miłość, seks, kłopoty małżeńskie, pamiętnik ...

  • 13. Data: 2005-05-10 13:31:47
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "witek" <w...@g...pl.spam.invalid> napisał w
    wiadomości news:d5oruv$pf0$2@inews.gazeta.pl...

    > Nie kombinuj.
    > Od razu idź na policję, dostanie znaczone banknoty, a 10 minut poźniej
    > wyjdzie w kajdankach.
    > Inaczej jak będzie dobry to cię w robi w próbę szantażu.

    Jest jeden kłopot - wiesz, to nie funkcjonariusz publiczny, a więc nie
    każde przyjęcie łapówki jest w jego wypadku karalne.

  • 14. Data: 2005-05-10 13:32:31
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Przemek R..."
    .pl> napisał w
    wiadomości news:d5q73o$ftg$1@inews.gazeta.pl...

    > a jezeli to firma prywatna? Wtedy tez to obowiazuje?

    I tak, i nie. Szczegóły w art. 297a kk.

  • 15. Data: 2005-05-10 19:46:58
    Od: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>

    Dnia 10/05/2005 11:41, strapiona wrote :

    > Znalazłam 296 ale bez "a". Nie do końca go rozumiem,
    > ale tam jest mowa o "znacznej szkodzie majątkowej"
    > czyli chyba minimum dwustukrotności najniższego wynagrodzenia.
    > 200x849=169.800 a to nie ten kaliber sprawy,
    > przy takich kwotach to chyba mogłabym sobie smiało
    > pozwolić na dobrego prawnika ...

    Tak jak pisali:
    art. 296a kk

    § 1 Kto, pełniąc funkcję kierowniczą w jednostce organizacyjnej
    wykonującej działalność gospodarczą lub mając, z racji zajmowanego
    stanowiska lub pełnionej funkcji, istotny wpływ na podejmowanie decyzji
    związanych z działalnością takiej jednostki, przyjmuje korzyść majątkową
    lub osobistą albo jej obietnicę w zamian za zachowanie mogące wyrządzić
    tej jednostce szkodę majątkową albo za czyn nieuczciwej konkurencji lub
    za niedopuszczalną czynność preferencyjną na rzecz nabywcy lub odbiorcy
    towaru, usługi lub świadczenia, podlega karze pozbawienia wolności od 3
    miesięcy do lat 5.
    § 2 Tej samej karze podlega, kto w wypadkach określonych w § 1 udziela
    albo obiecuje udzielić korzyści majątkowej lub osobistej.
    § 3 W wypadku mniejszej wagi, sprawca czynu określonego w § 1 lub 2
    podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności
    do lat 2.
    § 4 Jeżeli sprawca czynu określonego w § 1 wyrządza znaczną szkodę
    majątkową, podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.
    § 5 Nie podlega karze sprawca przestępstwa określonego w § 2 albo w § 3
    w związku z § 2, jeżeli korzyść majątkowa lub osobista albo ich
    obietnica zostały przyjęte, a sprawca zawiadomił o tym fakcie organ
    powołany do ścigania przestępstw i ujawnił wszystkie istotne
    okoliczności przestępstwa, zanim organ ten o nim się dowiedział.

    Jak widać nie ma tu kryterium znacznej szkody. No i Ty dając łapówkę,
    też popełniasz to przestępstwo.

    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    What is truth? (Pontius Pilate)

  • 16. Data: 2005-05-10 21:58:03
    Od: "strapiona" <1...@o...pl>

> [...]
    > okoliczności przestępstwa, zanim organ ten o nim się dowiedział.
    >
    > Jak widać nie ma tu kryterium znacznej szkody. No i Ty dając łapówkę,

    Dzięki, kodeksy znalazłam tylko takie:
    http://prawo.hoga.pl/_akty_prawne_full.asp?strona=&i
    d=74&pg=23
    http://prawo.interia.pl/kodeksy?aid=7717
    i wynika z tego, że są "przeterminowane" ;-)
    Czy jest gdzieś dostępny w sieci aktualny KK jako tekst jednolity?

    Ad meritum,
    wynikałoby z tego, że ja jako "dająca" mogę
    pod w/w warunkami uniknąć kary, natomiast "bioracy" nie,
    chyba że "nie weźmie". Dla mnie elementem ryzyka byłoby
    "nie weźmie i na dodatek sam zgłosi" czyli sytuacja w której
    "biorący" np. zorientowałby się co do moich prawdziwych intencji.
    Czy dobrze rozumiem?
    I jeszcze, jeśli mogę spytać,
    jak poznać "wypadek mniejszej wagi"?