  • 1. Data: 2005-02-27 17:13:34
    Temat: Konto bankowe
    Od: Maciej <m...@s...pl>

    Czy założenie konta w banku jest obligatoryjne w każdym przypadku
    podjęcia działalności gospodarczej przez osobę fizyczną ?

  • 2. Data: 2005-02-27 19:54:07
    Temat: Re: Konto bankowe
    Od: "Marcin A. Guzowski" <mvmagx@insaneUSUN_TO.pl>

    Maciej wrote:
    > Czy założenie konta w banku jest obligatoryjne w każdym przypadku
    > podjęcia działalności gospodarczej przez osobę fizyczną ?

    Tak, choc obowiazek nie wynika z przepisow bezposrednio.
    Wynika on posrednio z ordynacji podatkowej (chyba art 61.1)
    i z ustawy o swobodzie dzialalnosci gospodarczej z 2 lipca 2004.
    Chodzi o to, ze ustawa ta naklada obowiazek, ze transakcje maja
    byc dokonywane za posrednictwem rachunku bankowego zawsze wtedy,
    gdy np. strona jest inny przedsiebiorca (art 22 ust 1).
    Ciezko prowadzic dzial. gosp. bez takich transakcji...

    Jesli przedsiebiorca jest czlonkiem spoldzielczej kasy oszcz.-kredyt.
    to moze uzywac rachunku z tej kasy.

    Nie ma znaczenia czy ktos jest os. fiz. czy os. prawna.
    Ustawa wszystkich okresla jako "przedsiebiorcow" (art 4.).

    --
    Pozdrawiam,
    Marcin A. Guzowski

  • 3. Data: 2005-02-27 22:03:16
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Sun, 27 Feb 2005 20:54:07 +0100, "Marcin A. Guzowski"
    <mvmagx@insaneUSUN_TO.pl> wrote:

    >ustawa ta naklada obowiazek, ze transakcje maja
    >byc dokonywane za posrednictwem rachunku bankowego zawsze wtedy,
    >gdy np. strona jest inny przedsiebiorca (art 22 ust 1).
    zawsze gdy strona jest inny przedsiebiorca?
    A jakie sa sankcje? Bo podpadli wszyscy kupujacy w Makro, Selgros itp
    i wielu wielu innych przedsiebiorcow kupujacych za gotowke u innych
    przedsiebiorcow :D

    WAM
    --
    NadMorskie forum dla szczurów lądowych ;)
    www.NadMorze.pl -> Forum

  • 4. Data: 2005-02-27 22:43:06
    Od: "Marcin A. Guzowski" <mvmagx@insaneUSUN_TO.pl>

    WAM wrote:

    > zawsze gdy strona jest inny przedsiebiorca?
    > A jakie sa sankcje? Bo podpadli wszyscy kupujacy w Makro, Selgros itp
    > i wielu wielu innych przedsiebiorcow kupujacych za gotowke u innych
    > przedsiebiorcow :D

    Sankcji trzebaby szukac w kw, to wykroczenie.
    Art. 22 ust. 1 mowi o tranzakcjach ("dokonywanie lub przyjmowanie platnosci")
    wylacznie ZWIAZANYCH Z DZIAL. GOSP. - wiec obowiazek r.b. odnosi sie tylko
    do tych tranzakcji. Z Makrami sytuacja wyglada tak, ze firma handlujaca np.
    sprzetem medycznym kupuje sobie segregatory, papier, soczki czy co tam jeszcze.
    Te tranzakcje kupna-sprzedazy nie sa traktowane jako zwiazane z dzial .gosp.,
    tylko jako t-kcje uboczne. W przedstawionym przypadku przedsiebiorca nie
    powinien realizowac t-kcji gotowkowo handlujac sprzetem medycznym.

    --
    Pozdrawiam,
    Marcin A. Guzowski

  • 5. Data: 2005-02-27 22:56:57
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Marcin A. Guzowski napisał(a):

> [...]
    > tylko jako t-kcje uboczne. W przedstawionym przypadku przedsiebiorca nie
    > powinien realizowac t-kcji gotowkowo handlujac sprzetem medycznym.

    A jak sklepikarz (mój, na dole) kupuje w Makro słodycze i sprzedaje u
    siebie, to też jest zakup nie związany z działalnościa? :-)

    Limity, Panowie, limity gotówkowe... Jednorazowej transakcji i miesięczne.

    M.

  • 6. Data: 2005-02-27 23:08:51
    Od: "Marcin A. Guzowski" <mvmagx@insaneUSUN_TO.pl>

    Maciej Bebenek wrote:

    > Limity, Panowie, limity gotówkowe... Jednorazowej transakcji i miesięczne.

    No sa limity, ale nie wynikaja akurat z tej ustawy i bylbym tutaj ostrozny.
    A rozmawiamy na temat obowiazku posiadania konta bankowego przez przedsiebiorce.
    Ja stwierdzilem ze nie jest on wyrazony wprost, ale istnieje - wynika z kilku
    przepisow (m.in. z cytowanego art 22, ordynacji, moznaby jeszcze cos odszukac).
    Caloksztalt tych regulacji powoduje, ze prowadzenie rozsadnej dzialalnosci gosp.
    niestety jest praktycznie niemozliwe bez r.b. Takie jest wlasciwie stanowisko
    doktryny, ale mysle ze praktyka tutaj akurat swiadczy o tym samym.

    --
    Pozdrawiam,
    Marcin A. Guzowski