  • 1. Data: 2008-02-19 13:23:11
    Temat: Konkubinat, dziedziczenie i ważne decyzje
    Od: "M" <d...@v...pl>

    Witam,

    kupiłam mieszkanie na spółkę z moim chłopakiem (jestesmy współwlascicielami
    50/50%), również kredyt na nie wzięlismy wspólnie. Chciałabym uregulować
    kwestię dziedziczenia połowy tego mieszkania. Z resztą nie tylko mieszkania ale
    i środków na lokatach, funduszach, rachunkach bankowych.
    Moje pytanie brzmi: czy wystarczy sporządzić akt notarialny z oświadczeniem
    woli? Czy można w nim zawrzeć ogólny zapis dotyczący wszystkich rachunków
    bankowych, czy też trzeba wymieniać ich numery i za każdym razem, kiedy dojdzie
    nowy, aktualizować?

    I jeszcze jedna ważna sprawa (chyba ważniejsza od poprzedniej): chciałabym,
    żeby mój chłopak mógł podejmowac decyzje o moim zdrowiu, kiedy ja nie będę do
    tego zdolna. W razie wypadku/choroby chcemy mieć do siebie takie prawo jak
    rodzina.
    Jak to uregulować prawnie???

    Wiem, że jest proste wyjście: ślub. Jednak ja wolę bardziej skomplikowane
    rozwiązania :)

    Podpowiecie mi jak się do tego wszystkiego zabrać?

    pozdrowienia,
    M.

  • 2. Data: 2008-02-19 13:28:28
    Temat: Re: Konkubinat, dziedziczenie i ważne decyzje
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    M pisze:

    > Podpowiecie mi jak się do tego wszystkiego zabrać?

    Po krótce w kwestii dziedziczenia: możesz spisać testament (choćby na
    kartce, nie musi być w formie notarialnej), w którym przekażesz po
    śmierci cały majątek chłopakowi.

    Jednakże spadkobiercom ustawowym (czyli rodzicom, oraz rodzeństwu i
    Twoim dzieciom, jeśli je posiadasz), należy się zachowek. Nie można
    zatem skutecznie w 100% przekazać swój majątek na rzecz osoby - jakby
    nie patrzeć - obcej.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 3. Data: 2008-02-19 13:48:36
    Od: " 666" <j...@w...eu>

    Oczywiście można (minus podatek): wystarczy, ze np. rodzice i rodzeństwo zrzekną się
    dziedziczenia.

    A tak poza tym M. umów się na osobną poradę u notariusza przed podpisaniem aktu, jest
    bezpłatna.
    JaC

    -----

  • 4. Data: 2008-02-19 17:42:56
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Liwiusz pisze:

> [...]
    > Twoim dzieciom, jeśli je posiadasz), należy się zachowek. Nie można
    > zatem skutecznie w 100% przekazać swój majątek na rzecz osoby - jakby

    No i zdaje się podatek też będzie, skoro osoba "obca", czyż nie?

  • 5. Data: 2008-02-19 18:49:17
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Liwiusz pisze:
    > Jednakże spadkobiercom ustawowym (czyli rodzicom, oraz rodzeństwu i
    > Twoim dzieciom, jeśli je posiadasz), należy się zachowek.

    rodzeństwu nie

    KG

  • 6. Data: 2008-02-20 09:40:19
    Od: d...@v...pl

    > rodzeństwu nie
    >
    > KG

    Nie ma rodzeństwa, nie ma kłopotu ;)

    A co ze sprawami "szpitalnymi", jak np prawo do odwiedzin, czy w ostatecznosci
    decyzja o odłączeniu od aparatury? Tę kwestię również załatwi oswiadczenie u
    notariusza?

    pzdr,
    M.

  • 7. Data: 2008-02-21 07:04:24
    Od: "Piotr [trzykoty]" <trzykoty@_WYTNIJ_o2.pl>

    Użytkownik <d...@v...pl> napisał
    > A co ze sprawami "szpitalnymi", jak np prawo do odwiedzin

    Nie słyszałem o prawie regulującym kwestie odwiedzin. Zwykle szpital ustala
    zasady, ale nie znam przypadku, aby odwiedzać mógł tylko malżonek, a inna
    bliska osoba już nie. Do szpitala często przychodzą całe rodziny, a nawet
    znajomi z pracy czy szkoły.

  • 8. Data: 2008-02-21 09:23:08
    Od: d...@v...pl

> [...]
    > bliska osoba już nie. Do szpitala często przychodzą całe rodziny, a nawet

    W normalnych sytuacjach, przychodzi rodzina i znajomi. Chodzi mi sytuacje
    awaryjne, jak wypadek, pobyt na intensywnej terapii itp. Nie chcę być wtedy
    skazana na dobrą wolę szpitala.

    Dziękuję wszystkim za odpowiedzi. Chyba przed notariuszem odwiedzę prawnika.

    miłego dnia,
    M.