  • 1. Data: 2008-02-19 10:27:14
    Temat: Administracja osiedla a klimatyzacja
    Od: "Tomek" <t...@p...onet.pl>

    Witam

    Sprawa wyglada tak. Rok temu zakupilem w markecie klimatyzacje zewnetrzna gdyz
    mieszkanie w ktorym mieszkam latem jest niemilosiernie nagrzane i nie da sie
    wytrzymac. Jednostka klimatyzacyjna podwieszona jest na elewacji bloku na
    scianie nad balkonem (jest to ostatnie pietro). Po roku administracja przyslala
    mi pismo bym sciagnal klimatyzator gdyz jest powieszony bez pozwolenia i mam na
    to 2tyg. Jezeli nie sciagne, administracja sciagnie go sama. Jestem nieco
    zaskoczony, gdyz kompletnie nie wiedzialem (nikt mnie nie poinformowal przy
    kupnie) iz trzeba pytac o powieszenie czegos takiego na bloku. Ja rozumiem
    gdyby to byl budynek zabytkowy, ale zwykly szary blok z wielkiej plyty.
    Klimatyzacja jest bezglosna i praktycznie jej nie slychac poza tym jest
    estetycznie zalozony.

    Czy mam jakies prawo odwolywac sie od tego nakazu gdyz zainwestowalem w ten
    sprzet troszke pieniazkow i chcialbym miec troszeczke komfortu w upalne lata
    jakie teraz mamy.

    Tomek

  • 2. Data: 2008-02-19 11:09:50
    Temat: Re: Administracja osiedla a klimatyzacja
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    Tomek pisze:
> [...]
    > gdyby to byl budynek zabytkowy, ale zwykly szary blok z wielkiej plyty.
    Nie ma to żadnego znaczenia. Teoretycznie powinno się uzyskiwać zgodę od
    administracji np. na wymianę okien w innym kolorze, czy o innym
    rozkładzie szyb, zabudowę balkonu itp - generalnie o wszystko co w jakiś
    sposób zmienia wygląd zewnętrzny budynku. To że nikt tego nie robi nie
    oznacza, że administracja nie może się w pewnym momencie przyczepić.
    Zwłaszcza w przypadku klimatyzatora, który pewnie jednak trochę szumi
    (czego Ty w lecie przy zamkniętych oknach nie słyszysz, ale ludzie
    poniżej/powyżej już tak) i dodatkowo coś zazwyczaj z niego kapie, a o
    estetyce klimatyzatora to można by książkę napisać :-) Pismo jest
    zapewne wynikiem skargi jakiegoś sąsiada (albo zrażonego dodatkowymi
    efektami generowanymi przez klimatyzator, albo estety, któremu się ten
    sprzęt nie podoba) i raczej będziesz musiał sprzęt zdemontować, skoro na
    jego montaż nie miałeś zgody.
    Jeśli masz balkon to ratuje Cię przeniesienie tam zewnętrznej części
    instalacji.

    Maciek

  • 3. Data: 2008-02-19 11:42:21
    Od: " 666" <j...@w...eu>

    Sąsiedzi zamontowali klimatyzatory poniżej linii barierek balkonowych, więc "z ulicy"
    mało widać.
    BTW wiele biurowców i w Polsce, i na świecie jest straszliwie oszpeconych
    klimatyzatorami montowanymi na elewcjach, od
    przypadku do przypadku.
    O tym, jaki przepis wymaga zgody "administracji" to nie wiem, ale po pierwsze do
    powiedzenia może coś mieć architekt
    (prawa autorskie), nadzór budowlany, właściciel budynku (elewacja jest niemal zawsze
    tzw. częścią wspólną
    nieruchomości).
    JaC

    -----

  • 4. Data: 2008-02-19 18:03:13
    Od: "Jacek P. Urbanowicz" <j...@n...hot.pl>

> [...]
    > ten
    > sprzet troszke pieniazkow i chcialbym miec troszeczke komfortu w upalne

    Wystap do Spoldzielni o wyrazenie zgody na powieszenie klimatyzatora.
    W Spoldzielni jest radca prawny, ktory powie Ci jakie dokumenty
    i czyje zgody beda potrzebne. Architekta z UM z pewnoscia.

    pozdrawiam
    Jacek

  • 5. Data: 2008-02-19 18:16:16
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Tomek wrote:
> [...]
    > sprzet troszke pieniazkow i chcialbym miec troszeczke komfortu w upalne lata

    Nic nie możesz powiesić na elewacji budynku.
    Albo się z nimi dogadaj jak to powiesic zeby sie zgodzili, albo postaw
    to na balkonie.

  • 6. Data: 2008-02-19 18:25:12
    Od: " 666" <j...@w...eu>

    Dobrze - tylko z jakiego przepisu wprost to wynika?
    Specyficznego dla spółdzielni mieszkaniowych, czy jakichś budowlanych?
    JaC

    -----

  • 7. Data: 2008-02-19 19:30:34
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    666 pisze:
    > właściciel budynku (elewacja jest niemal zawsze tzw. częścią wspólną
    > nieruchomości).
    I to jest pewnie ten przypadek.
    Maciek

  • 8. Data: 2008-02-19 19:46:36
    Od: " 666" <j...@w...eu>

    Ale balkon dla odmiany nie musi być częścią wspólna nieruchomości - patrz orzeczenie
    SN sprzed kilku lat.
    Ciekawe, jak traktować ściany loggi, w szczególności częściowo zamykanej np.
    szybami??

    BTW czy ktos pomoże mi znaleźć orzeczenie SN sprzed +/- 10 lat o tym, ze właściciel
    pomieszczenia przynaleznego do
    lokalu może je samodzielnie zbyć na rzecz właściciela innego lokalu w tej samej
    nieruchomosci?
    Czyli jakby "przenosiny" przynależnośc danego pomieszczenia z jednego lokalu na drugi
    lokal.
    JaC

    -----

  • 9. Data: 2008-02-20 11:54:05
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    666 pisze:
> [...]
    orzeczenie SN sprzed kilku lat.
    > Ciekawe, jak traktować ściany loggi, w szczególności częściowo zamykanej np.
    Dlatego na balkonie (zwłaszcza ukryty za barierką) nikomu by nie
    przeszkadzał, ale jeśli jest na ścianie budynku NAD balkonem, to już
    pewnie przeszkadza :-)

    Maciek