  • 1. Data: 2004-03-21 12:14:22
    Temat: Komu za co i ile razy - muzyka
    Od: "Ajgor" <N...@...pl>

    Witam.

    Tym razem mam konkrete pytanie o konkretny problem (co prawda nie moj, ale
    mojego kumpla).
    Najpierw przedstawie sytuacje. Kumpel mianowicie prowadzi wideofilmowanie.
    Filmuje rozne imprezy. Sluby, komunie itd.
    Nastepnie robi montaż wideo na komputerze, a wynikowy film nagrywa na kasety
    wideo lub plyty DVD w zaleznosci od zyczenia klienta i sprzedaje
    zaintersowanym osobom za pieniazki. Do montażu uzywa podkladow muzycznych
    roznych wykonawcow.
    Wszystko jest legalne i oficjalne. Do montazu uzywa legalnego
    oprogramowania, a muzyke do podkladow ma na legalnie zakupionych plytach z
    licenjcja do takiego wlasnie wykorzystania. I otoz kilka dni temu dostal
    pismo z ZAIKS-u, ze ma im placic 6% od swojego dochodu za muzyke uzywana do
    podkladow. I tu mam kilka pytan:

    1. Czy ZAIKS moze tak sobie pobierac oplaty od kazdego za wykozrystanie
    kazdej muzyki?
    2. Czy ZAIKS pobiera oplaty nawet za utwory wykonawcow, z ktorymi nie ma
    zadnej umowy?
    A co z muzyka tych wykonawcow, z ktorymi ZAIKS zadnej umowy nie ma? Ktorzy
    w ogole z ZAIKSEM nie maja nic wspolnego?
    Mi czasami zdarza sie "popelnic" jakas muzyczke na komputerze. Uzywam do
    tego darmowego programu Buzz:

    http://www.buzzmachines.com/

    Jest to darmowy program z licencja do komercyjnego zastosowania, chociaz ja
    go tak nie wykorzystuje. Po prostu sie nim bawie i tyle. Ale...
    Jesli kumpel bedzie chcial wykorzystywac moje utworki za moja zgoda do
    podkladow, to czy za to tez ZAIKS-owi bedzie musial zaplacic? Ja z ZAIKS-em
    nie mam nic wspolnego i nie chce miec.
    A jesli SAM zacznie komponowac podklady muzyczne do filmow - czy bedzie
    musial placic?

  • 2. Data: 2004-03-21 18:19:59
    Temat: Re: Komu za co i ile razy - muzyka
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Ajgor" <N...@...pl> napisał w wiadomości

    > 1. Czy ZAIKS moze tak sobie pobierac oplaty od kazdego za wykozrystanie
    > kazdej muzyki?

    Nie. Tylko takiej, która podlega ochronie. Co do zasady spokojnie może
    używać muzyki autorstwa osób zmarłych dawniej, niż 75 lat temu, z tym, że
    z kolei STOART i ZPAV może zgłosić swoje pretensje do tego, że wykonano to
    nie tak dawno.

    > 2. Czy ZAIKS pobiera oplaty nawet za utwory wykonawcow, z ktorymi nie ma
    > zadnej umowy?

    Nie powinien, ale kiedyś znajomy poprosił ich o wykaz osób, z którymi mają
    umowy i nie potrafili go podać. Odbili piłeczkę, że mogą mu udzielić tylko
    informacji, czy daną konkretną osobę chronią.

    > A co z muzyka tych wykonawcow, z ktorymi ZAIKS zadnej umowy nie ma?
    Ktorzy
    > w ogole z ZAIKSEM nie maja nic wspolnego?

    Mogą sobie ścigać sami.

> [...]

    > Jesli kumpel bedzie chcial wykorzystywac moje utworki za moja zgoda do
    > podkladow, to czy za to tez ZAIKS-owi bedzie musial zaplacic? Ja z

    Nie. W żadnym wypadku. Tylko to muszą być wykonania albo utworów już nie
    chronionych, albo Twojego autorstwa. Inaczej popełnisz plagiat.

    > A jesli SAM zacznie komponowac podklady muzyczne do filmow - czy bedzie
    > musial placic?

    Nie.

  • 3. Data: 2004-03-21 18:21:11
    Od: "Ajgor" <N...@...pl>

    Użytkownik "Ajgor" napisał w wiadomości
> [...]

    A tak calkiem na marginesie to mi teraz przyszlo do glowy - skad ZAIKS mial
    jego adres i jakim prawem?

  • 4. Data: 2004-03-21 20:53:51
    Od: "Ajgor" <N...@...pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik" napisał w wiadomości

    > Nie.
    [...]

    Dzieki za wyczerpujaca odpowiedz...