  • 1. Data: 2004-02-06 22:08:47
    Temat: Komornik a sprzęt dziecka-pytanie
    Od: "Bożena" <n...@o...pl>

    Sasiedzi mają następujący problem.Strasznie się zadłuzyli w wyniku kradziezy i
    nie złapania sprawców (dział. gosp.)Wiadomo-nachodzi ich komornik.Ich dziecko w
    wieku szkolnym zaoszczędziło sobie przez rok pewną kwotę otrzymaną na komuni i
    z okazji jakichś tam uroczystości rodzinnch.Jest to kwota pozwalająca mu na
    kupienie komputera ok.1500 zł.Wiadomo -szkoła ,koledzy,każdy ma ,on nie.Czy
    dziecko 14 lat może być właścicielem komputera kupionego jakby nie było za jago
    pieniądze które otrzymał od jakichs tam wójków,cioć, znajomych.Czy to może być
    w sytuacji gdy wpadnie wierzyciel zajęte?Co ew. mozna zrobić żeby w końcu nie
    okłamywać i nie mieszać w to osób trzecich.Bo można by to kupić na inne
    nazwisko al wiadomo-trochę im wstyd wtajemniczać kogos w tę sytuacje.
    Dzieki za ewentualne rady-Bożena

  • 2. Data: 2004-02-07 07:32:35
    Temat: Odp: Komornik a sprzęt dziecka-pytanie
    Od: "bubu" <j...@o...pl>

    .Bo można by to kupić na inne
    > nazwisko al wiadomo-trochę im wstyd wtajemniczać kogos w tę sytuacje.
    > Dzieki za ewentualne rady-Bożena

    Jak pytasz to odpowiadam !!!
    Tak właśnie trzeba zrobić !!!!!!!!
    Nie ma rady !
    To już lepiej jedną osobę wtajemniczyć
    bo nas już wtajemniczyłaś !

  • 3. Data: 2004-02-07 15:50:33
    Temat: Re: Komornik a sprzęt dziecka-pytanie
    Od: "bd" <b...@o...pl>

    > Sasiedzi mają następujący problem.[ciach]

    kc
    zgodnie z Art. 20.
    Osoba ograniczona w zdolności do czynności prawnych może bez zgody
    przedstawiciela ustawowego zawierać umowy należące do umów powszechnie
    zawieranych w drobnych bieżących sprawach życia codziennego.

    art. 15. mowi, ze za osobe taka uwaza sie maloletniego, ktory ukonczyl
    trzynascie lat wiec corka sasiadow spelnia ten warunek i moze byc
    wlascicielem komputera.

    zgodnie z Art. 21.
    Osoba ograniczona w zdolności do czynności prawnych może bez zgody
    przedstawiciela ustawowego rozporządzać swoim zarobkiem, chyba że sąd
    opiekuńczy z ważnych powodów inaczej postanowi.

    moze wiec robic zakupy za swoje pieniazki. nie wiem tylko czy jest jakies
    ograniczenie kwotowe.

    tylko to sa bardzo "miekkie" sprawy i lepiej jesli wlascicielem komputera
    bedzie osoba trzecia. dlug to nie wstyd - kilka milionow ludzi je ma.
    a jesli na dodatek, zadluzenie powstalo z powodow niezaleznych (kradziez,
    wlamanie) to tym bardziej nie ma powodu do wstydu. lepiej zabezpieczyc
    sie i przedstawic komornikowi dokument, na podstawie ktorego nie bedzie
    mogl zajac danej ruchomosci. to jest najpewniejsze.

    pozdrawiam
    marcin

  • 4. Data: 2004-02-07 23:49:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 7 Feb 2004, bd wrote:

    Też wKF, proszę nie bić:
    [...]
    >+ art. 15. mowi, ze za osobe taka uwaza sie maloletniego, ktory ukonczyl
    >+ trzynascie lat wiec corka sasiadow spelnia ten warunek i moze byc
    >+ wlascicielem komputera.

    To że może *sama nabyć* to IMHO jedno, a to że *może być właścicielem*
    to IMHO drugie (i niezależne).
    Jak na mój gust właścicielem to może być i niemowlak i osoba
    ubezwłasnowolniona, tyle że co najwyżej taki właściciel może nie
    mieć prawa rozporządzania (czy poprawniej mówiąc: ew. rozporządzenie
    może być nieskuteczne :)).

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2004-02-08 10:41:50
    Od: "bd" <b...@o...pl>

    > tyle że co najwyżej taki właściciel może nie
    > mieć prawa rozporządzania (czy poprawniej mówiąc: ew. rozporządzenie
    > może być nieskuteczne :)).

    zgadza sie Gotfrydzie:) przyznasz jednak, ze pytanie bylo: czy moze byc
    wlascicielem?
    pozdrawiam
    marcin

  • 6. Data: 2004-02-08 10:57:49
    Od: "bd" <b...@o...pl>

    > tyle że co najwyżej taki właściciel może nie
    > mieć prawa rozporządzania (czy poprawniej mówiąc: ew. rozporządzenie
    > może być nieskuteczne :)).

    no niekoniecznie. zalezy, co to jest:) bo np Art. 22. kc mowi:
    Jeżeli przedstawiciel ustawowy osoby ograniczonej w zdolności do
    czynności prawnych oddał jej określone przedmioty majątkowe do swobodnego
    użytku, osoba ta uzyskuje pełną zdolność w zakresie czynności prawnych,
    które tych przedmiotów dotyczą. Wyjątek stanowią czynności prawne, do
    których dokonania nie wystarcza według ustawy zgoda przedstawiciela
    ustawowego.

    corka tych sasiadow moze ten komputer nawet wyrzucic przez okno w takim
    wypadku, moze go rowniez komus ofiarowac.:)
    pozdr
    marcin

  • 7. Data: 2004-02-08 11:41:11
    Od: "Bozena" <n...@o...pl>

    Dzięki za chęć w dyskusji.Może postawię pytanie inaczej.Córka sąsiadów idzie do
    sklepu i kupuje za otrzymane na przyjęciu komunijnym komputer.Fakturę zakupu
    bierze na swoje imię i nazwisko.Komputer stoi oficjalnie w domu do którego może
    wejśc komornik.Czy może go zająć czy nie?Dziecko ma dokładnie 13 lat.

    dzieki, pozdrawiam- bożena

  • 8. Data: 2004-02-08 12:20:35
    Od: "SQLwysyn" <s...@w...pI>

    Użytkownik "Bozena" <n...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    może
    > wejśc komornik.Czy może go zająć czy nie?Dziecko ma dokładnie 13 lat.

    Dziecko w tym wieku ma ograniczona zdolnosc do czynnoci prawnych. Tj moze
    kupowac zapalki, gazete, mleko. Ale NIE moze kupowac komputera ani tym
    bardziej brac fakture za jego zakup.

    --
    SQLwysyn
    370HSSV-0773H

  • 9. Data: 2004-02-08 12:23:17
    Od: "SQLwysyn" <s...@w...pI>

    wiadomości
    ortezjan.zabrze.pl...

    > Jak na mój gust właścicielem to może być i niemowlak i osoba
    > ubezwłasnowolniona,

    Ta opinia to absurd prawny w swietle kc.

    --
    SQLwysyn
    370HSSV-0773H

  • 10. Data: 2004-02-08 12:26:27
    Od: "SQLwysyn" <s...@w...pI>

    Użytkownik "bd" <b...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > trzynascie lat wiec

    > corka sasiadow spelnia ten warunek i moze byc wlascicielem komputera.

    Absurd. Zakup komputera nie spelnia warunków art. 20 ("w drobnych bieżących
    sprawach życia codziennego"). Komputer jest zatem prawnie wlasnoscia
    rodziców (mimo, ze byl kupiony za pieniadze dziecka) i jako taki mógl byc
    zajety przez komornika.

    --
    SQLwysyn
    370HSSV-0773H