  • 1. Data: 2004-02-06 21:27:13
    Temat: prawa autorskie
    Od: narmo <n...@z...gxda.pl>

    Witam, jeśli ktoś wykona zdjęcie zwierzęcia, np. konia i chciałby to
    zdjęcie za darmo opublikować w sieci, to czy musi mieć zgodę
    właściciela? Na co mógłbym się powołać?

    --
    Maciek Ananicz
    gg: 2412905

  • 2. Data: 2004-02-06 23:07:29
    Temat: Re: prawa autorskie
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <s...@f...komputerek>, narmo wrote:
    > Witam, jeśli ktoś wykona zdjęcie zwierzęcia, np. konia i chciałby to
    > zdjęcie za darmo opublikować w sieci, to czy musi mieć zgodę
    > właściciela? Na co mógłbym się powołać?

    W przypadku ogólnym MZ nie musi bo koń to koń, a nie utwór w rozumieniu
    Prawa Autorskiego:

    Dz.U. 1994 nr 24 poz. 83, Art.1. u.1. Przedmiotem prawa autorskiego jest
    kazdy przejaw dzialalnosci twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony
    w jakiejkolwiek postaci, niezalenie od wartosci, przeznaczenia i sposobu
    wyrazenia (utwór).

    (koń sam w sobie nie jest zwykle efektem pracy twórczej)
    A w przypadku szczególnym, gdy koń taki jest wynikiem długotrwałej i
    świadomej selekcji (i takich tam) to pewne wątpliwości mam ale
    niekoniecznie są one coś warte :)

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2004-02-07 00:33:04
    Od: poreba <d...@p...com>

    Marcin Debowski <a...@n...net> niebacznie popelnil

    > (koń sam w sobie nie jest zwykle efektem pracy twórczej)
    A widziałeś kiedyś ogiera przy pracy?
    NMSP

    --
    pozdro
    poreba

  • 4. Data: 2004-02-07 01:35:53
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <X...@1...7.19.1>, poreba wrote:
    > Marcin Debowski <a...@n...net> niebacznie popelnil

    > A widziałeś kiedyś ogiera przy pracy?

    Nie :) ale ogiery nad wyraz rzadko protestują przeciwko publikacji zdjęć
    swoich źrebaków :)

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2004-02-07 07:27:51
    Od: "WSm" <w...@s...pl>

    Użytkownik "narmo" <n...@z...gxda.pl> napisał w wiadomości
    > Witam, jeśli ktoś wykona zdjęcie zwierzęcia, np. konia i chciałby to
    > zdjęcie za darmo opublikować w sieci, to czy musi mieć zgodę
    > właściciela? Na co mógłbym się powołać?
    Konia, jako takiego - nie trzeba mieć niczyjej zgody.
    Prawo autorskie do zdjęcia - jest przy autorze.
    Naruszenia ochrony wizerunku bym sie tu nie dopatrzył.
    Jedyne co - to skoro ten koń jest czyjąś własnością - to właściciel może (i
    ma prawo) mieć zastrzeżenia do publikacji wizerunku "przedmiotu swojej
    własności". W szczególności - jeżeli np. ten koń jest wynikiem jakichś
    specjalnych zabiegów hodowlanych lub właściciel obawia się o bezpieczeństwo
    konia w kontekście np. kradzieży.
    Ale to dość unikalna sytuacja.
    Wystarczy zapytać właściciela, czy nie będzie miał nic przeciwko
    zamieszczeniu zdjęcia jego pięknego konia w Internecie, bez wskazania
    właściciela i jego miejsca przetrzymywania.
    Trzeba by wrócić do dawnych, dobrych zwyczajów i odejść od sztywnej i
    bezdusznej zasady wolno-nie wolno. Czasem, jak nie wolno - można
    wynegocjować, że wolno. I to bez kosztów. Od tego się nie umiera ...
    WSm

    ---

  • 6. Data: 2004-02-07 21:14:10
    Od: poreba <d...@p...com>

    > Nie :) ale ogiery nad wyraz rzadko protestują przeciwko
    > publikacji zdjęć swoich źrebaków :)
    Rzadko, ale jeżeli już, to z zaciekłością przy której
    zabiegi prawników RIAA (żeby nie był OT) to głaskanie
    po głowie.
    ;)

    --
    pozdro
    poreba

  • 7. Data: 2004-02-08 13:14:01
    Od: narmo <n...@z...gxda.pl>

    Jestem bardzo wdzięczny za wsystkie odpowiedzi. Niestety koleżanka razem
    ze zdjęciami swojego konia zamieściła fotki cudzego i wynikła
    nieprzyjemna sytuacja, ale teraz widzę, że wystraczy, że je usunie i
    sprawa będzie załatwiona, a zarzuty tej osoby były w dużej mierze
    bezpodstawne.