  • 1. Data: 2007-12-27 14:31:49
    Temat: Kodeks drogowy - luka w przepisach ??
    Od: Sebcio <s...@n...com>

    Witam !

    Cały czas dręczy mnie prawna zasadność karania za używanie świateł
    przeciwmgłowych przednich. Niby wszyscy wiedzą że z tych świateł nie
    można korzystać poza jazdą w warunkach zmniejszonej przejrzystości
    powietrza oraz na drogach oznaczonych jako kręte. Nie potrafię jednak
    znaleźć odpowiedniego artykułu, zawierającego takowy zakaz.

    Przeczytałem kodeks drogowy wielokrotnie. Znalazłem zapisy określające
    kiedy można lub należy używać świateł przeciwmgłowych przednich - są to
    art. 30 ust. 1 p. 1a i art. 51 ust. 5. Nigdzie nie ma jednak zakazu
    używania ich w sytuacjach innych niż opisane w cytowanych fragmentach
    ustawy.

    Rozporządzenie określające taryfikator mandatów sytuację taką określa
    jako "naruszenie warunków dopuszczalności używania przednich świateł
    przeciwmgłowych" za co przewiduje mandat 100PLN, powołując się właśnie
    na zapis art. 51 ust. 5 kodeksu drogowego który mówi:

    "Na drodze krętej, oznaczonej odpowiednimi znakami drogowymi, kierujący
    pojazdem może używać przednich świateł przeciwmgłowych od zmierzchu do
    świtu, również w warunkach normalnej przejrzystości powietrza."

    Czy powyższy zapis można uznać za zakaz używania świateł
    przeciwmgłowych przednich w innych przypadkach niż wskazane w ustawie ?
    Moim zdaniem nie, tym bardziej że zakaz taki dla świateł przeciwmgłowych
    tylnych jest jasno określony w art. 30 ust. 3:

    "Kierujący pojazdem może używać tylnych świateł przeciwmgłowych, jeżeli
    zmniejszona przejrzystość powietrza ogranicza widoczność na odległość
    mniejszą niż 50 m. W razie poprawy widoczności kierujący pojazdem jest
    obowiązany niezwłocznie wyłączyć te światła."

    Tutaj taryfikator prawidłowo wskazuje na jawnie wyrażony zakaz, także
    przewidując mandat 100PLN.

    Pisałem już kiedyś o tym, nikt jednak nie odpowiedział. Jeśli i teraz
    nikt nie wypowie swego zdania, będę chyba musiał sprowokować zatrzymanie
    przez drogówkę, by móc odmówić przyjęcia mandatu i podczas rozprawy w
    sądzie grodzkim przekonać się jak to jest naprawdę z punktu widzenia
    prawa :)

    No, chyba że rozporządzenie o taryfikatorze mandatów rozszerza wpływ
    postanowień ustawy w postaci kodeksu drogowego.

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio

  • 2. Data: 2007-12-27 14:36:09
    Temat: Re: Kodeks drogowy - luka w przepisach ??
    Od: "Piotr [trzykoty]" <trzykoty@[wytnij]o2.pl>

    Użytkownik "Sebcio" <s...@n...com> napisał
> [...]
    > przednich w innych przypadkach niż wskazane w ustawie ? Moim zdaniem nie,

    A moim zdaniem tak. Skoro napisane, że kiedyś tam mozna, a w kolejnym
    przepisie "również w warunkach" - wniosokować należy, że w innych
    przypadkach nie można.
    Bo co by to wszystko pisać, skoro byłoby mozna kiedy się chce...??

  • 3. Data: 2007-12-27 15:15:15
    Od: Sebcio <s...@n...com>

    Piotr [trzykoty] pisze:

    > A moim zdaniem tak. Skoro napisane, że kiedyś tam mozna, a w kolejnym
    > przepisie "również w warunkach" - wniosokować należy, że w innych
    > przypadkach nie można.

    To daleko idący wniosek.

    > Bo co by to wszystko pisać, skoro byłoby mozna kiedy się chce...??

    Tak ? To dlaczego ustawodawca taki zakaz jawnie określił dla świateł
    przeciwmgłowych tylnych ? Cytuję - "W razie poprawy widoczności
    kierujący pojazdem jest obowiązany niezwłocznie wyłączyć te
    światła.". Dlaczego ustawodawca nie zawarł podobnego zastrzeżenia dla
    świateł przednich ?

    Moim zdaniem w tym zakresie kodeks drogowy jest niespójny i pewnie
    należałoby go poprawić, jednakże moim zdaniem nie daje podstaw do
    karania za używanie świateł przeciwmgłowych przednich, skoro odpowiednio
    wyrażony zakaz w przepisach nie występuje. Czyż nie obowiązuje zasada że
    co nie jest zabronione prawem, jest dozwolone ?

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio

  • 4. Data: 2007-12-27 15:55:15
    Od: "Piotr [trzykoty]" <trzykoty@[wytnij]o2.pl>

    Użytkownik "Sebcio" <s...@n...com> napisał
    > Tak ? To dlaczego ustawodawca taki zakaz jawnie określił dla świateł
    > przeciwmgłowych tylnych ?

    Ustawodawca polski nie ma niestety obowiązku bycia konsekwentnym i z
    ubolewaniem widzę, jak często nie jest i pisze "byle jak".
    Akt prawny interpretuje się całościowo, a nie poszczególne zdania, pomimo
    to.

    >Cytuję - "W razie poprawy widoczności kierujący pojazdem jest obowiązany
    >niezwłocznie wyłączyć te światła.". Dlaczego ustawodawca nie zawarł
    >podobnego zastrzeżenia dla świateł przednich ?

    odpowiedź jak wyżej

    > Moim zdaniem w tym zakresie kodeks drogowy jest niespójny i pewnie
    > należałoby go poprawić,

    odpowiedź jak wyżej

> [...]
    >nie występuje. Czyż nie obowiązuje zasada że co nie jest zabronione prawem,

    Skoro napisał kiedy można, a dalej opisał konkretnie, że mozna równiez w
    innym przypadku tam podanym to nielogiczna jest interpretacja, że można cały
    czas, bez ograniczeń (nie byłoby wtedy przecież sensu opisywać kiedy można).

  • 5. Data: 2007-12-27 16:22:25
    Od: zly <b...@p...fm>

    Dnia Thu, 27 Dec 2007 15:31:49 +0100, Sebcio napisał(a):

    > Przeczytałem kodeks drogowy wielokrotnie.

    Ustawa PORD to jedna wielka luka w przepisach :/
    --
    marcin

  • 6. Data: 2007-12-27 17:10:53
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Sebcio" <s...@n...com> napisał w wiadomości

    W Polsce przyjęto konstrukcję, która po prostu określa kiedy jakie światła
    mają być używane. Innych świateł używać nie wolno. Stąd też w zasadzie
    nielegalne są wszelkie wynalazki podświetlające lub oświetlające różne
    części pojazdu. Dugo nielegalne było trzecie światło stopu i ja pamiętam,
    jak zabierano za nie dowody rejestracyjne. Aż pewnego dnia ustawodawca
    uznał je za obowiązkowe wyposażenie pojazdu. niedopuszczalne też jest
    przykładowo stosowanie tzw. halogenów dalekosiężnych (używane w samochodach
    sportowych), choć na zdrowy rozsądek, to sensownie używane powiększają
    bezpieczeństwo, a nie pogarszają je.

    Można oczywiście dyskutować nad tym, na ile ma to sens, ale moim zdaniem
    ma. Nie wiem jak obecnie, ale kilkanaście lat temu w Rumuni tamtejsze
    przepisy pozostawiały kierujący dowolność w zakresie używania świateł co w
    konsekwencji prowadziło do takich anomalii, ze w nocy po miastach jeździli
    na światłach pozycyjnych, bo przecież latarnie oświetlały ulice.

  • 7. Data: 2007-12-27 18:59:13
    Od: "William" <n...@m...mnie.pl>

    > części pojazdu. Dugo nielegalne było trzecie światło stopu i ja pamiętam,
    > jak zabierano za nie dowody rejestracyjne. Aż pewnego dnia ustawodawca

    Podobnie jak migające postojowe w rowerze.

  • 8. Data: 2007-12-27 19:00:55
    Od: "William" <n...@m...mnie.pl>

> [...]
    > art. 30 ust. 1 p. 1a i art. 51 ust. 5. Nigdzie nie ma jednak zakazu
    > używania ich w sytuacjach innych niż opisane w cytowanych fragmentach

    System prawny, w którym nie dopuszcza się domyślnej interpretacji przepisów
    a jedynie literalne ich stosowanie zwie się talmudycznym.

  • 9. Data: 2007-12-27 19:09:08
    Od: zly <b...@p...fm>

    Dnia Thu, 27 Dec 2007 19:59:13 +0100, William napisał(a):

    > Podobnie jak migające postojowe w rowerze.

    pozycyjne?
    --
    marcin

  • 10. Data: 2007-12-28 09:42:52
    Od: "Szymon" <s...@o...pl>

    Użytkownik "William" <n...@m...mnie.pl> napisał w wiadomości

    > Podobnie jak migające postojowe w rowerze.

    Skoro już poruszyłeś temat świateł w rowerze to mam pytanie.
    Rower powinien być wyposażony:
    z przodu w światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej
    z tyłu (...) jedno światło pozycyjne barwy czerwonej które może być migające

    I teraz czy światło przednie może migać? Zakazu nie ma

    --
    Pozdrawiam,
    Szymon