    From: Sebcio <s...@n...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Kodeks drogowy - luka w przepisach ??
    Date: Thu, 27 Dec 2007 15:31:49 +0100

    Witam !

    Cały czas dręczy mnie prawna zasadność karania za używanie świateł
    przeciwmgłowych przednich. Niby wszyscy wiedzą że z tych świateł nie
    można korzystać poza jazdą w warunkach zmniejszonej przejrzystości
    powietrza oraz na drogach oznaczonych jako kręte. Nie potrafię jednak
    znaleźć odpowiedniego artykułu, zawierającego takowy zakaz.

    Przeczytałem kodeks drogowy wielokrotnie. Znalazłem zapisy określające
    kiedy można lub należy używać świateł przeciwmgłowych przednich - są to
    art. 30 ust. 1 p. 1a i art. 51 ust. 5. Nigdzie nie ma jednak zakazu
    używania ich w sytuacjach innych niż opisane w cytowanych fragmentach
    ustawy.

    Rozporządzenie określające taryfikator mandatów sytuację taką określa
    jako "naruszenie warunków dopuszczalności używania przednich świateł
    przeciwmgłowych" za co przewiduje mandat 100PLN, powołując się właśnie
    na zapis art. 51 ust. 5 kodeksu drogowego który mówi:

    "Na drodze krętej, oznaczonej odpowiednimi znakami drogowymi, kierujący
    pojazdem może używać przednich świateł przeciwmgłowych od zmierzchu do
    świtu, również w warunkach normalnej przejrzystości powietrza."

    Czy powyższy zapis można uznać za zakaz używania świateł
    przeciwmgłowych przednich w innych przypadkach niż wskazane w ustawie ?
    Moim zdaniem nie, tym bardziej że zakaz taki dla świateł przeciwmgłowych
    tylnych jest jasno określony w art. 30 ust. 3:

    "Kierujący pojazdem może używać tylnych świateł przeciwmgłowych, jeżeli
    zmniejszona przejrzystość powietrza ogranicza widoczność na odległość
    mniejszą niż 50 m. W razie poprawy widoczności kierujący pojazdem jest
    obowiązany niezwłocznie wyłączyć te światła."

    Tutaj taryfikator prawidłowo wskazuje na jawnie wyrażony zakaz, także
    przewidując mandat 100PLN.

    Pisałem już kiedyś o tym, nikt jednak nie odpowiedział. Jeśli i teraz
    nikt nie wypowie swego zdania, będę chyba musiał sprowokować zatrzymanie
    przez drogówkę, by móc odmówić przyjęcia mandatu i podczas rozprawy w
    sądzie grodzkim przekonać się jak to jest naprawdę z punktu widzenia
    prawa :)

    No, chyba że rozporządzenie o taryfikatorze mandatów rozszerza wpływ
    postanowień ustawy w postaci kodeksu drogowego.

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio