  • 1. Data: 2004-11-17 16:24:48
    Temat: Kary za zawieszenie usług w +
    Od: o...@w...pl (Apsik)

    Witam,
    No cóż trudno, przydarzyło się, zalegałem z opłatami, ale chciałem
    wyjść z twarzą. Umówiłem się, dotrzymałem słowa i ... wpadłem w
    następne tarapaty.

    Teraz kilka faktów:

    a) za miesiąc kończy mi się termin umowy promocyjnej (24 m-ce) w +,
    b) złożyłem, zachowując stosowny termin wypowiedzenia rezygnację z
    usług,
    c) niestety wcześniej zalegałem z płatnościami, ale uregulowałem,
    d) + jednak zaszachował mnie zawieszeniem świadczenia usług. Być
    może pieniądze były jeszcze w drodze,
    e) opłata za zawieszenie świadczenia usług z tytułu przekroczenia
    terminu płatności to wg. cennika 40 zł i personel już mnie
    uprzedził, że zostanie naliczona z całą stanowczością.

    Chcę uniknąć płacenia im tych 40 zł i sądzę, że naliczenie tej opłaty
    jest bezpodstawne bo:

    Jeżeli miałaby ona charakter kary to:
    a) wg KC z tytułu opóźnienia płatności wierzyciel ma prawo
    domagać się wyłącznie odsetek o ile strony nie umówią się
    inaczej,
    b) umowa /regulamin świadczenia usług milczy w sprawie prawa do
    naliczania tego typu kar, mówi tylko o karach za zerwanie umowy,
    c) zapis w cenniku o opłacie za zawieszenie nie ma umocowania
    w umowie i raczej nie może tworzyć nowej kategorii prawnej
    do umowy, bo przecież trudno jest uznać tą opłatę jako opłatę
    za usługę,
    Jeżeli miałaby ona charakter opłaty manipulacyjnej to:
    d) chyba jest za wysoka i jak się wówczas bronić?

    Wydaje mi się, że nie powinienem odpuszczać. Co wy na to?
    A może ktoś wymyśli lepsze rozwiązanie?

    Z góry dziękuję.

    Stefan

  • 2. Data: 2004-11-17 17:21:47
    Temat: Re: Kary za zawieszenie usług w +
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

> [...]
    >     za usługę,
    >  Jeżeli miałaby ona charakter opłaty manipulacyjnej to:
    >  d) chyba jest za wysoka i jak się wówczas bronić?

    Zapraszam na stronę:
    http://www.liwiusz.republika.pl/polkomtel

    W dziale "rozwiązanie umowy" jest opisana ta sprawa. Polkomtel wprowadził nową
    usługę polegającą na blokowaniu połączeń wychodzących lub przychodzących w
    przypadku opóźnienia płatności.

    Najśmieszniejsze jest to, że według Polkomtela zmiana ta nie uprawniała do
    wcześniejszego rozwiązania umowy promocyjnej bez konieczności ponoszenia kary
    umownej. Dlatego powstała ww. strona, w celu poinformowania wszystkich jak
    potoczą się losy osób, które jednak umowę spróbowały rozwiązać.

    Jednak zostałeś (powinieneś zostać) poinformowany o tej zmianie - wyraziłeś na
    nią zgodę, ponieważ nie rozwiązałeś umowy.

    Czyli wg Polkomtela nie jest to ani kara, ani dodatkowe "odsetki", ani opłata
    manipulacyjna, a jedynie zapłata za wykonanie usługi telekomunikacyjnej
    polegającej na zablokowaniu połączeń przychodzących.

    Pozdrawiam!
    Liwiusz
    www.liwiusz.republika.pl

  • 3. Data: 2004-11-17 21:45:42
    Od: "Wirtualna" <w...@s...wp.pl>

    > Jeżeli miałaby ona charakter kary to:
    > a) wg KC z tytułu opóźnienia płatności wierzyciel ma prawo
    > domagać się wyłącznie odsetek o ile strony nie umówią się
    > inaczej,
    nieprawda - kara umowna to instrument tylko dla świadczeń NIEPIENIĘŻNYCH,
    odsetki dla pieniężnych i rzeczy oznaczonych co do gatunku.
    481kc
    483kc

    > b) umowa /regulamin świadczenia usług milczy w sprawie prawa do
    > naliczania tego typu kar, mówi tylko o karach za zerwanie umowy,
    cennik świadczenia usług telekomunikacyjnych, wprowadzony w trybie 384(1) op
    cit.

    > c) zapis w cenniku o opłacie za zawieszenie nie ma umocowania
    > w umowie i raczej nie może tworzyć nowej kategorii prawnej
    > do umowy, bo przecież trudno jest uznać tą opłatę jako opłatę
    > za usługę,
    ma umocowanie, we wzorcu umownym regulamin świadczenia usług
    telekomunikacyjnych w par.

    > Jeżeli miałaby ona charakter opłaty manipulacyjnej to:
    > d) chyba jest za wysoka i jak się wówczas bronić?
    nie ma podstaw prawnych do pobierania opłaty manipulacyjnej - opłata taka
    musi wynikać w umowy albo może być pobierana na podstawie przepisów o
    szkodzie kontraktowej.

    > Wydaje mi się, że nie powinienem odpuszczać. Co wy na to?
    Jeżeli Polkomtel dotrzymał reżimu 384(1)kc i doręczył ci nowy wzorzec umowny
    w postaci nowego cennika usług, a ty nie wypowiedziałeś umowy w stosownym
    terminie, to jesteś związany nowymi postanowieniami. Jak znam Polkomtel, to
    zapewne cennika nie wysłał, więc będziesz miał rację twierdząc, że względem
    ciebie Polkomtel związany jest poprzednim cennikiem, w którym nie ma takiej
    opłaty. Pojawi się problem dowodowy, tj. jak uprawdopodobnić, że nie
    dostałeś nowego cennika. Możesz np. znaleźć świadka, będącego także
    Abonentem +, który zezna, że także nie otrzymał. Możesz przesłuchać
    pracowników firmy w charakterze świadków (poza członkami zarządu) i zapytać
    czy rozsyłali (tu za fałszywe zeznanie grozi pierdel, więc pracownik
    fałszywie raczej nie zezna, tylko powie, że nie wie).

    > A może ktoś wymyśli lepsze rozwiązanie?
    In generum jeśli dostałeś nowy cennik, bezskutecznie minął okres karencji,
    to nie masz racji - co nie zmienia faktu, że opłaty możesz uniknąć, a nawet
    uzyskać do tego stosowny wyrok sądowy - wszystko kwestia kreatywności.

    p.
    W,

  • 4. Data: 2004-11-17 21:51:19
    Od: "Wirtualna" <w...@s...wp.pl>

    Użytkownik "Liwiusz" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > manipulacyjna, a jedynie zapłata za wykonanie usługi telekomunikacyjnej
    > polegającej na zablokowaniu połączeń przychodzących.

    Pan Artur Rusek znów wpieprzy się w bagno, jak przy MSR i ich charakterem
    telekomunikacyjnym ;-)
    coś mi się wydaje, że blokowanie połączeń wychodzących nie jest usługą
    telekomunikacyjną... z tego samego powodu co monitorowanie stanu rozliczeń -
    BRAK NIEZBĘDNEGO ELEMENTU ZLECENIA (patrz. pozew i uzasadnienie wyroku msr w
    pierwszej instancji).

    Co za ludzie... zamienił stryjek MSR na BPW, procesy będą przegrywać nadal
    ;)
    p.
    W,

  • 5. Data: 2004-11-17 22:06:19
    Od: "Wirtualna" <w...@s...wp.pl>

    > ma umocowanie, we wzorcu umownym regulamin świadczenia usług
    > telekomunikacyjnych w par.

    eeee nie moge znaleźć regulaminu na stronie plusa.....

    w każdym razie brzmi on: ceny oraz ZASADY NALICZANIA OPŁAT znajdują się w
    cenniku - czy jakoś tak. Poszukaj.

    p.
    W,

  • 6. Data: 2004-11-17 22:06:29
    Od: Maciej Bebenek <m...@u...org>

    Użytkownik Wirtualna napisał:

> [...]
    > BRAK NIEZBĘDNEGO ELEMENTU ZLECENIA (patrz. pozew i uzasadnienie wyroku msr w

    Jest opisane w regulaminie.

    # POLKOMTEL ma prawo do zablokowania możliwości inicjowania usług przez
    Abonenta oraz zaprzestania świadczenia usługi roamingu, jeśli Abonent
    odmówił wpłaty zaliczki lub nie uregulował swoich zobowiązań wobec
    POLKOMTEL.
    # W przypadku bezskutecznego upływu terminu zapłaty przez Abonenta
    zaległości wobec POLKOMTEL, POLKOMTEL ma prawo zaprzestania świadczenia
    wszystkich usług.

    > Co za ludzie... zamienił stryjek MSR na BPW, procesy będą przegrywać nadal
    > ;)

    W tej branży zapanowała moda na kompetencje inaczej

    M.

  • 7. Data: 2004-11-17 22:48:41
    Od: "Wirtualna" <w...@s...wp.pl>

> [...]
    > # W przypadku bezskutecznego upływu terminu zapłaty przez Abonenta
    > zaległości wobec POLKOMTEL, POLKOMTEL ma prawo zaprzestania świadczenia

    Czy zadałeś sobie chociaż trud przeczytania mojego pozwu i prawomocnego
    wyroku w sprawie przeciw Polkomtel? Misiu, nie twierdzę, że Polkomtel nie ma
    prawa do blokowania połączeń - ma prawo, lecz nie jest to usługa
    telekomunikacyjna, ergo nie ma prawa do naliczenia z tego tytułu opłaty, a
    przesłanki ku temu znajdziesz w poprzednim poście i materiałach na które się
    powołałem.

    Zanim skrytykujesz, przeczytaj całość.

    pozdrawiam
    W,

  • 8. Data: 2004-11-18 13:54:59
    Od: o...@w...pl (Apsik)

    Polacy,

    [Zazwyczaj zgodzamy się na zapłatę za włączenie, nawet ponowne usługi,
    o ile uprzednio zlecamy taką operację. Obciążenie za wyłączenie budzi
    w nas naturaly sprzeciw i podejrzenie o nieuczciwe zamiary].

    Rozumiem twoje rozdrażnienie Wirtualna i apeluję do wszystkich, którzy
    lepiej sobie radzą z kodeksami i umowami o współpracę i rezygnację z
    postaw gwiazdorskich dla dobra nas wszystkich (a na pewno nas,
    maluczkich).
    Podsumowując wasze opinie i uwagi:

    Ad Liwiusz> Nie chodzi tu o zerwanie umowy. Moja rezygnacja była
    skierowana przeciw możliwości kontynuowaniu świadczenia usług już na
    zasadach ogólnych. Wolałem rozwiązać umowę na wszelki wypadek (z
    zachowaniem oczywiście wszelkich terminów), a wynikało to stąd, że nie
    sprawdziłem tego co będzie "the day after" (te cholerne umowy maczkiem
    pisane). Przepraszam za niedostateczne naświetlenie tego.

    Ad Maciej B.> Twoi koledzy (a nie adwersarze) doskonale wiedzą, jakie
    prawa zastrzegł sobie Polkomtel.

    Ad Wirtualna> Poruszłeś dwa tropy: 1) zmiana cennika, 2) nienależność
    opłaty.
    Drugi wydaje mi się bardziej konstruktywny i łatwiejszy. Podkreślasz,
    że wyłączenie nie jest usługą ponieważ brak elementu zlecenia i co za
    tym idzie nie powinni sobie kazać za to płacić. Budujące jest również
    twoje spostrzeżenie, że nie mają prawa interpretować tej opłaty jako
    koszty manipulacyjne.
    Pozostaje tylko kwestia wykazania tego w piśmie z odmową zapłaty lub
    argumentując przed sądem. Powołujesz się na pewne materiały, których
    znalezienie nie jest dla mnie oczywiste. >>przesłanki ku temu
    znajdziesz w poprzednim poście i materiałach na które się powołałem<<.
    Jak je odnaleźć?

    Ad wszyscy> Jeżeli wykaże się, że opłata jest nienależna to jak
    odpierać ataki, że przecież była w cenniku?

    Czy moglibyście jeszcze coś szepnąć w tej sprawie?
    Pozdrawiam,
    Stefan

  • 9. Data: 2004-11-18 16:21:20
    Od: "Wirtualna" <w...@s...wp.pl>

    Użytkownik "Apsik" <o...@w...pl> napisał w wiadomości
    ..
> [...]
    > że wyłączenie nie jest usługą ponieważ brak elementu zlecenia i co za
    > tym idzie nie powinni sobie kazać za to płacić.
    by mówić o usłudze, musi wystąpić niezbędny element zlecenia (przepisy o
    zleceniu stosuje się odpowiednio do usług) Art.750 kc, co znalazło
    odzwierciedlenie w wyroku Sądu pko. Polkomtel, w sprawie Monitorowania Stanu
    Rozliczeń.

    Brak elementu zamówienia powoduje kwalifikację jako prowadzenie cudzych
    spraw bez zlecenia, do czego w moim przypadku sąd się przychylił :) (art.
    752 kc i nast).

    na stronach Liwiusza znajdziesz całość akt z mojego procesu z Polkomtelem,
    przeczytaj pozew, wnioski dowodowe oraz wyrok z uzasadnieniem pierwszej
    instancji.

    opłata nie wynika z umowy, gdyż usługi świadczone na podstawie umowy
    wynikają albo z zamówienia dokonanego przy podpisywaniu umowy (formularz
    umowy), albo ze zmian dokonanych w trybie par. któregośtam regulaminu, w
    brzmieniu:
    (ZMIANY WYBRANYCH USŁUG ŚWIADCZONYCH NA PODSTAWIE UMOWY, NASTĘPUJĄ PO
    PISEMNYM BĄDŹ USTNYM WNIOSKU ABONENTA DO DZIAŁU OBSŁUGI KLIENTA)

    ty usługi nie zamawiałeś, umowa przewiduje jedynie możliwość jej
    świadczenia, tak jak np. możliwość świadczenia usługi infocentrum - jest ona
    w cenniku, kosztuje 1950pln mies., co nie znaczy że można ją tak po prostu
    wyświadczyć i rościc za to cenę.

    cennik pamiętajcie, jest postanowieniem stron co do wysokości opłat za
    usługi świadczone na podstawie umowy (patrzcie moja odpowiedź na apelację) -
    nie stanowi uprawnienia Polkomtel do samowolnego wykonania usługi i
    roszczenia sobie ceny - bo idąc tym tropem Polkomtel mógłby wyświadczyć
    każdemu abonentowi infocentrum i zmienić mu numer telefonu na złoty, po czym
    wystawić fakturę na pare tysięcy.

    > Budujące jest również
    > twoje spostrzeżenie, że nie mają prawa interpretować tej opłaty jako
    > koszty manipulacyjne.
    prawo nie przewiduje czegoś takiego jak koszty manipulacyjne - muszą one
    wynikać:
    1. z umowy
    2. z poniesionej szkody i roszczenia na zasadach ogólnych
    3. z poniesionej szkody i roszczenia na zasadach kary umownej
    4. szczególnych przepisów prawa (w przedmiotowym przypadku nie ma).

    równie dobrze ty możesz żądać kosztów manipulacyjnych od Polkomtel za
    złożenie reklamacji w wysokości 10'000 pln - niestetysz - musisz wykazać, że
    z winy Polkomtel poniosłeś szkodę, udowodnić ile, oraz że nie dało się
    taniej. Polkomtel podobnie.

> [...]
    > znalezienie nie jest dla mnie oczywiste. >>przesłanki ku temu
    > znajdziesz w poprzednim poście i materiałach na które się powołałem<<.
    liwiusz podał adres swojej strony - tu są skany z akt sądowych mojej sprawy
    http://liwiusz.republika.pl/polkomtel/msr_jak_odzysk
    ac.html

    > Ad wszyscy> Jeżeli wykaże się, że opłata jest nienależna to jak
    > odpierać ataki, że przecież była w cenniku?
    Że w cenniku było także infocentrum, a jednak nie pojawiło się na fakturze
    1950 pln
    Że w cenniku było zmiana numeru telefonu, a jednak nie ma na fakturze.
    Że w cenniku jest zawieszenie świadczenia usług (25pln mies) a nie ma na
    fakturze.
    Że w cenniku jest.....

    pojawi się zarzut o sms, pocztę głosową etc - tu zajrzyj do apelacji
    polkomtel oraz do mojej odpowiedzi na apelację.

    pozdrawiam
    W,

  • 10. Data: 2004-11-18 18:58:01
    Od: Maciej Bebenek <m...@u...org>

> [...]

    > przesłanki ku temu znajdziesz w poprzednim poście i materiałach na które się

    Tak, zadałem ;-) I jeżeli MSR jest i w moim przekonaniu kantem, to co do
    tego przypadku mam wątpliwości. Byłoby miło, gdyby ktos zadał takie
    pytanie naszym sądom
    :-P

    M.