  • 11. Data: 2005-06-03 06:02:18
    Temat: Re: Kara za rozwiązanie umowy (IDEA)
    Od: Alex<a...@i...pl>

    > Przytocz dokładnie txt umowy, albowiem z takiego sformułowania wynika, iż
    > operator może rozwiązać umowę w 11 msc i jeszcze żądać kary umownej.
    > Irracjonalne rozumienie ale tak wynika z txt przytoczonego. Wg. mnie odnosi się
    > to do rozwiązania umowy przez Ciebie a nie przez każdą ze stron umowy.

    O karze mowa jest w aneksie do umowy (podpisywany razem z umową).
    Jest tam tekst:

    W przypadku niedotrzymania przez abonenta jednego z warunków umowy
    określonych w &2, co będzie traktowane jako wypowiedzenie umowy przez
    Abonenta z przyczyn leżących po jego stronie lub w razie rozwiązania Umowy o
    świadczenie usług telekomunikacyjnych przez PTK Centertel z przyczyn leżących
    po po stronie Abonenta, określonych w Regulaminie świadczenia usług, Abonent
    zobowiązany jest do zapłaty kwoty pieniężnej w wysokości 750zł, co stanowi
    specjalną opłatę za odłączenie od sieci PTK centertel.

    Sprawdziłem regulamin - jest tam punkt mówiący tym iż operator ma prawo do
    rozwiązania umowy ze skutkiem natychmiastowym w przypadku upływu 30 dni od
    terminu płatności rachunku.

    Mnie jednak bardziej interesuje czy kara stała się wymagana w momencie
    rozwiązania umowy. Z przytoczonego punktu interpretuję, że tak jest (.. abonent
    zobowiązany jest do zapłaty..).
    Jeżeli tak to czy dobrze rozumiem, że od tego momentu liczony jest bieg
    przedawnienia tego roszczenia i czy wynosi on 3 lata?

    > Sprawdź dobrze w umowie, czy zaleganie z opłatą min. 2 rachunków,
    AUTOMATYCZNIE
    > powoduej rozwiązanie uowy, czy w umowie może była jeszcze mowa o karze
    umownej,
    > ale przewidzianej nie za rozwiązanie prze upływem 12 msc, a za zaleganie, bo nie
    > mogę sobie wytłumaczyć jaki ma związek to, że zalegasz z opłatami, z tym iż
    > operator rozwiązuje z tobą umowę i jeszcze nalicza Ci karę umowną. Chyba że w
    > umowie jasno jest napisane, iż zaleganie z opłątą rachunków traktowane jest
    jako
    > rozwiązanie umowy prze Ciebie (w uproszczeniu)

    Zgodnie z regulaminem - TAK.
    Chociaż nie automatycznie - sformuowane jest to tak: "...opoerator ma prawo do
    rozwiązania umowy ze skutkiem natychmiastowym..."

    > wg. mnie podstawa jaką przytaczasz na początku, nie odnosi się do sytuacji
    którą
    > opisujesz powyżej.

    POrzytoczyłem ten fragment, gdyż wydaje mi się, że jest kolejnym potwierdzeniem
    faktu, że roszczenie kary umownej stało się wymagane (piszą przecież o cofnięciu
    kary, a nie o jej nie naliczeniu).

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 12. Data: 2005-06-03 06:07:52
    Od: Alex<a...@i...pl>

    > "Alex" wrote in message

    > karą
    >
    > Skoro rozwiązanie miało miejsce pod koniec okresu 1-rocznego, masz prawo
    > żądać zmiejszenia kary umownej na podstawie art. 484 par.2 Kodeksu
    > cywilnego, proporcjonalnie kara należy się do okresu, jaki pozostał do końca
    > terminu.
    >
    > Przepisami właściwymi są art. 483-485 Kodeksu Cywilnego
    >
    > pozdrawiam
    > W,

    Czy przepisy te mają zastosowanie w przypadku, kiedy w umowie jest następująco
    opisana kara umowna:

[...]

    Chodzi o to, że te 750zł jest karą za odłączenie, a nie karą za wcześniejsze
    rozwiązanie umowy. Chociaż z drugiej strony rozwiązanie umowy skutkuje
    naliczeniem kary.

    -> http://usenet.pomocprawna.info