  • 1. Data: 2006-12-27 13:46:43
    Temat: KPA doręczenie za granicę - TRUDNE
    Od: "ksli" <k...@p...onet.pl>

    KPA w przeciwieniństwie do innych procedur
    nie ma przepisów o doręczaniu pism urzędowych za granicę
    pytanie:
    - czy w ogóle wolno wysyłać np. decyzje za granicę ze skutkiem urzędowego
    doręczenia np. polskiemu obywatelowi? tam nie działa Poczta Polska stosująca
    nasze przepisy

    drugie pytanie:
    czy prawnie stroną w decyzji adm. (polskiej) może być podmiot zagraniczny
    nawet nie posiadający msc. zamieszk./ siedziby w Polsce?
    (tak czasem się zdaża w niektórych sprawach)

    - bardzo bym prosił o podpowiedzenie publikacji w tej materii
    bo sam nie znalazłem niczego mądrego

    ksli

  • 2. Data: 2006-12-27 13:52:55
    Temat: Re: KPA doręczenie za granicę - TRUDNE
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    ksli napisał(a):
> [...]
    > doręczenia np. polskiemu obywatelowi? tam nie działa Poczta Polska stosująca

    1997.06.27 wyrok NSA SA/Gd 2734/95 w Gdańsku

    Przepisy postępowania administracyjnego nie regulują trybu doręczania
    korespondencji na adresy zagraniczne. Skoro skarżący wycofał
    pełnomocnictwo radcy prawnemu, a nie ustanowił nowego pełnomocnika, ani
    adresu dla doręczeń w kraju, organ prowadzący postępowanie - zgodnie z
    art. 34 § 1 k.p.a. - powinien był wystąpić do sądu z wnioskiem o
    wyznaczenie przedstawiciela dla osoby nieobecnej.

    > drugie pytanie:
    > czy prawnie stroną w decyzji adm. (polskiej) może być podmiot zagraniczny
    > nawet nie posiadający msc. zamieszk./ siedziby w Polsce?
    > (tak czasem się zdaża w niektórych sprawach)

    A czemu nie?
    Jest bardzo często np. popatrz art. 1 ustawy z dnia 24 marca 1920 r.
    o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców (Dz. U z 2004 roku, nr 167,
    poz. 1758). Według mnie art. 28 kpa nie uzależnia niczego od
    obywatelstwa, siedziby czy miejsca zamieszkania.

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam
    "Prawdziwa cnota krytyki się nie boi"

  • 3. Data: 2006-12-27 14:03:14
    Od: "ksli" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > art. 34 § 1 k.p.a. - powinien był wystąpić do sądu z wnioskiem o
    > wyznaczenie przedstawiciela dla osoby nieobecnej.

    konstatacja niezbyt przyjemna, że skoro brak przepisów, to zawsze
    trzeba wyznaczać przedstawiciela sądowego
    w sytuacji, gdy obecnie ludzie migrują na potęgę to wielu postępowaniach
    zaczyna się niestety dramat straconego czasu

> [...]
    > poz. 1758). Według mnie art. 28 kpa nie uzależnia niczego od
    > obywatelstwa, siedziby czy miejsca zamieszkania.

    Zgadza się, ale... pozostaje wiele wątpliwości - np. w zakresie doręczeń
    a czasem nawet egzekucji, gdy nakładany jest obowiązek świadczenia w decyzji
    niby jest Unia Europejska - wolność prowadzenia działalności gospodarczej
    transgranicznej a tu... dziura w przepisach i to bardzo dolegliwa

    nie będziemy biadać
    wielkie dzięki za błyskawiczną podpowiedź
    ksli