  • 1. Data: 2006-10-06 11:25:08
    Temat: KP - przerwa na lunch
    Od: "Grzesiek" <n...@e...pl>

    Cześć
    Mam pytanie odnośnie art 141 kp.
    W regulaminie mojego pracodawcy znalazłem takie zapisy:

    (...)
    5. W zakładzie obowiązują następujące godziny rozpoczynania i kończenia pracy:
    a) od poniedziałku do piątku 9:00 &#8211; 17: 00.
    6. Pracodawca może wprowadzić 60 minutową przerwę niewliczaną do czasu pracy
    przeznaczoną na spożycie posiłku lub załatwienie spraw osobistych.
    (...)

    A więc regulamin nie wprowadza godzinnej przerwy, a jedynie powtarza za kp, że
    może być ona wprowadzona (truizm?). W praktyce taka przerwa u nas obowiązuje,
    a godziny pracy to 9-18.
    Moim zdaniem art 141 $2 kp mówi, że taka przerwa ma być wyraźnie wprowadzona w
    regulaminie. A zatem ustne zobowiązanie pracowników do takiego trybu pracy
    powoduje, że dodatkowa godzina wlicza się do czasu pracy i przysługuje za nią
    wynagrodzenie.
    Czy moje rozumowanie jest prawidłowe?

    Pracodawca nie określił o jakiej godzinie/porze ta przerwa ma zostać
    wykorzystana. Zabrania jednak wcześniejszego wychodzenia z pracy w zamian za
    niewykorzystanie przerwy. Czy ma prawo zabronić mi pójścia na tą nieszczęsną
    przerwę od godziny 17 do 18, czyli w zasadzie wyjść wcześniej?

    BTW Czym się różni przerwa przeznaczona na spożycie posiłku, którą odgórnie
    wprowadza pracodawca w ramach art 141 kp, od przerywanego czasu pracy o którym
    mowa w art. 139 kp? Czy tylko tym, że pracodawca mówi, że w ramach tej przerwy
    pracownik ma zjeść kanapkę i w związku z tym nie przysługuje mu wynagrodzenie
    określone w art. 139 $1?

    Grzesiek