  • 1. Data: 2002-10-29 10:47:31
    Temat: Jeszcze raz o spamie - konkretne pytanie...
    Od: emssik@trex.[spam].wsi.edu.pl (Daniel Roziecki)

    Dzien dobry,

    zdobylem adres firmy, ktora sprzedaje w swojej bazie moj adres e-mail. Jest to co
    prawda adres firmowy, ale z cala pewnoscia na mojej stronie firmowej nie ma zadnej
    informacji, ktora zezwala na uzwanie go do celow marketingowych, nie otrzymalem tez
    w tej sprawie zadnej informacji z firmy, ktora moj adres w bazie umiescila.

    Co moge w takiej sytuacji zrobic?

    W jaki sposob wymusic, wykasowanie mojego adresu z tej bazy? A moze do tego jeszcze
    jakies odszkodowanie?

    Z powazaniem

    --
    Daniel Roziecki (emssik)
    www.emskeys.emssik.net.pl <- fajny toolsik :)

  • 2. Data: 2002-10-29 15:28:00
    Temat: Re: Jeszcze raz o spamie - konkretne pytanie...
    Od: "Michal Ch" <m...@g...pl>

    Witaj

> [...]
    umiescila.
    > Co moge w takiej sytuacji zrobic?
    > W jaki sposob wymusic, wykasowanie mojego adresu z tej bazy? A moze do

    Ponieważ ustawa o ochronie danych osobowych chroni tylko osoby fizyczne,
    a ponadto obejmuje tylko te dane, które umożliwiają określenie tożsamości
    danej osoby,
    więc nie znajdzie tutaj zastosowania.
    Jeżeli umieściłeś adres na stronie firmowej, to myślę, że każdy odbiera to
    jednoznacznie
    jako zachętę do nawiązania kontaktów handlowych itp.
    Wydaje mi się, że brak jest podstaw do żądania usunięcia adresu z bazy tej
    firmy,
    a tym bardziej do odszkodowania.

    Michał

  • 3. Data: 2002-10-30 07:22:04
    Od: emssik@trex.[spam].wsi.edu.pl (Daniel Roziecki)

    Witam,

    "Michal Ch" <m...@g...pl> wrote in <apm9cu$sg5$1@news.gazeta.pl>:

    >Poniewa? ustawa o ochronie danych osobowych chroni tylko osoby fizyczne,
    >a ponadto obejmuje tylko te dane, które umo?liwiają określenie to?samości
    >danej osoby,
    >wi?c nie znajdzie tutaj zastosowania.

    Nie bardzo chce mi sie w to wierzyc, musze dokladnie przejrzec ta ustawe razem z
    ostatnimi zmianami, tam chyba juz cos na temat Spamu bylo...

    >Je?eli umieści?eś adres na stronie firmowej, to myśl?, ?e ka?dy odbiera to
    >jednoznacznie
    >jako zach?t? do nawiązania kontaktów handlowych itp.

    No niezupelnie... Firmy umieszczaja adresy na stronach internetowej w celu
    nawiazania stosunkow handlowych w zakresie oferowanych przez SIEBIE uslug...

    Poza tym tutaj male sprostowanie, adres ktory jest w bazie, nie zostal przeze mnie
    podany na zadnej stronie i jest traktowany przeze mnie jako adres prywatny, na
    stronie firmowej sa adresy w stylu: b...@d...net, p...@d...net itp,
    natomiast ja otrzymuje spam na adres I...@d...net, a to po pierwsze
    chyba umozliwia okreslenie mojej tozsamosci, a po drugie jak juz wspomnialem, adres
    ten nie figuruje na zadnej z moich stron jako adres firmowy.

    Czy to zmienia postac rzeczy?

    >Wydaje mi si?, ?e brak jest podstaw do ?ądania usuni?cia adresu z bazy tej
    >firmy,
    >a tym bardziej do odszkodowania.

    Coz, to sie jeszcze zobaczy :)

  • 4. Data: 2002-10-30 10:39:22
    Od: "Michal Ch" <m...@g...pl>

    Witam

> [...]
    wspomnialem, adres
    > ten nie figuruje na zadnej z moich stron jako adres firmowy.

    Oczywiście, że to zupełnie zmienia postać rzeczy :-)

    Ponieważ adres e-mail jest czymś nowym w zakresie danych osobowych
    i może wzbudzać interpretacyjne wątpliwości, firma która go przechowuje
    korzysta z tej sytuacji.
    Myślę, że adres prywatny, zwłaszcza taki który zawiera imię i nazwisko,
    można z powodzeniem uznać za dane umożliwiające identyfikację.
    Podobnie jak w przypadku tradycyjnego adresu, spam dochodzi
    przecież do konkretnej osoby.

    Ustawa o ochronie danych osobowych:
    Art. 32 ust. 1 pkt. 8) - możesz wnieść sprzeciw wobec przetwarzania danych
    z uwagi na art. 23.1 pkt. 5) - naruszenie praw i wolności osoby, której
    dane dotyczą.
    Myślę, że spam można potraktować jako naruszenie prywatności -
    zobacz m.in. art. 76 Konstytucji - "Władze publiczne chronią konsumentów,
    użytkowników i najemców
    przed działaniami zagrażającymi ich zdrowiu, prywatności i bezpieczeństwu
    oraz przed nieuczciwymi
    praktykami rynkowymi. Zakres tej ochrony określa ustawa. ".
    Ale podstawową sprawą jest oczywiście brak Twojej zgody na przetwarzanie -
    wymaga tego art. 23 ust. 1 pkt 1).

    Zwróć uwagę na art. 24. ust 4 pkt. 1) - firma przetwarzająca dane może się
    powoływać na ten przepis, jako na podstawę swojego działania

    art.32 ust. 3 - administrator ma obwiązek zaprzestać przetwarzania danych
    jeśli zgłoszono
    sprzeciw, ale może przechowywać pewne dane, aby sytuacja się nie powtórzyła

    Myślę, że warto także domagać się informacji skąd Twoje dane uzyskali oraz o
    firmach,
    którym te dane sprzedano - art.32. ust.1 pkt.4-5).

    Michał

  • 5. Data: 2002-10-30 14:17:40
    Od: emssik@trex.[spam].wsi.edu.pl (Daniel Roziecki)

    "Michal Ch" <m...@g...pl> wrote in <apod8n$f14$1@news.gazeta.pl>:

    >Oczywiście, ze to zupelnie zmienia postac rzeczy :-)
    [ciach]

    Slicznie dziekuje, bede wiedzial gdzie szukac :)