  • 31. Data: 2018-10-12 03:36:23
    Temat: Re: Jednak brak darmowych leków dla seniorów?
    Od: Michal <m...@t...pl>

    Peter pisze:

> [...]
    > dla seniorów 75+, zmodyfikowano również spis leków refundowanych. Wiele z nich
    > zdrożało.  Szokiem dla mnie było, że za lek dla ojca określony 'za ryczałtem"
    > ( czyli prawie bezpłatne) za który zwykle płaciło się kilka zł nagle kosztował
    > 160 zł za jedno opakowanie.
    >
    > Ot i cała prawda. Wielu z was, którzy nie ma jeszcze rodziców w zaawansowanym
    > wieku ( albo oni sami kupują leki) nie mają pojęcia jak jest naprawdę.
    >
    > PS. Nie twierdzę, ze Michał napisał nieprawdę. Taki przypadki też znam, ale
    > w/g mnie jest ich mniej od tych co płaca dalej dużo.

    No tak, trzeba samemu zadbać o uzyskanie recepty od lekarza pierwszego
    kontaktu. U mnie odbyło się to bez problemu. Co do leków, to część jest
    właśnie specjalistyczna - leki diabetologiczne i kardiologiczne. Zainteresuj
    się tą listą (http://75plus.mz.gov.pl/), czy danej substancji nie ma tam pod
    inną nazwą handlową, wtedy prosisz o receptę na ewentualny zamiennik. Trzeba
    poświęcić na to wszystko trochę czasu, ale rachunek ponad 500 zł podziałał na
    mnie bardzo dopingująco.

    Michal

  • 32. Data: 2018-10-12 09:42:55
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Thu, 11 Oct 2018 18:41:37 +0200, Shrek napisał(a):

    > Napisałeś głupotę, to bierz na klatę jak mężczyzna.

    Na to bym nie liczył, bo piSSdzielczy przekaz dnia od dłuższego czasu
    powiada, że może nie jesteśmy idealni, ale reszta świata jeszcze gorsza,
    więc nie ma o czym mówić.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    wykorzystania do prac domowych"
    św. Tomasz z Akwinu

  • 33. Data: 2018-10-12 11:45:28
    Od: Peter <k...@w...pl>

    W dniu 2018-10-12 o 03:36, Michal pisze:

> [...]
    > wszystko trochę czasu, ale rachunek ponad 500 zł podziałał na mnie bardzo

    Tak znam ten wykaz, Co jakiś czas jest aktualizowany. Sprawdziłem ten aktualny.
    Jest tam wykaz 2021 leków. Wydaje się bardzo dużo, ale bardzo wiele różni się
    tylko producentem, dawką, forma etc. Ważne jest jaka jest substancja aktywna. Taka
    np "Atorvastatinum" występuje tam aż 86 razy!. W sumie jest tam tylko 156 leków
    różniących się substancją aktywną czyli dla bardzo skończonej liczby chorób.
    Nie ma żadnego leku moich rodziców.
    Reasumując leki dla seniorów 75+ są ale tylko dla ograniczonej liczby pacjentów.

    PS. Z zamiennikami to tez problem. Ojciec brał wiele lat jeden lek. Lekarz więc
    stwierdził, że da mu nowszy lek w granulkach, z tymi samym składnikiem aktywnym i
    do tego jest on 'na ryczałt', a okazało się że ryczałt to 160 zł za 1 opakowanie.

    --
    Peter

  • 34. Data: 2018-10-12 12:03:10
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 11-10-18 o 23:26, Animka pisze:

    > Moim zdaniem lekarz powinien zapisywać leki, które sa darmowe i nie
    > stosował jakiegoś zdzierstwa z emeryta. Lekarzowi pewnie nie chce się na
    > długą listę spojrzeć.

    Moim zdaniem lekarz w ogóle nie powinien zapisywać na recepcie nazw
    handlowych, tylko nazwy substancji leczniczych. Farmaceuta wówczas by
    sprzedwał odpowiedni lek. Jak masz książkę kucharską, to masz w
    przepisie "10 g pieprzu", czy "10 g pieprzu KAMIS"?

  • 35. Data: 2018-10-12 12:07:35
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

> [...]
    > sprzedwał odpowiedni lek. Jak masz książkę kucharską, to masz w
    > przepisie "10 g pieprzu", czy "10 g pieprzu KAMIS"?

    To zależy kto sponsoruje książkę kucharską :)

    Natomiast AFAIK pacjent może kupić dowolny lek o takim samym składzie i
    gramaturze?

    --
    Liwiusz

  • 36. Data: 2018-10-12 12:29:58
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Fri, 12 Oct 2018 11:45:28 +0200, Peter napisał(a):

    > Ważne jest jaka jest substancja aktywna. Taka
    > np "Atorvastatinum" występuje tam aż 86 razy!.

    Akurat przechodziłem z tragarzami, którzy zażywają atorwastatynę i w bazie
    leków widzę jednak mniej pozycji niż 86:
    https://bazalekow.mp.pl/leki/subst.html?id=105

  • 37. Data: 2018-10-12 12:34:25
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Fri, 12 Oct 2018 12:07:35 +0200, Liwiusz napisał(a):

    > Natomiast AFAIK pacjent może kupić dowolny lek o takim samym składzie i
    > gramaturze?

    Teoretycznie jest nawet lepiej:
    "Zgodnie z obowiązującą od roku ustawą o refundacji leków, środków
    spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych
    aptekarz ma obowiązek informowania pacjentów o możliwości zamiany
    przepisanego leku objętego refundacją na tańszy odpowiednik o tej samej
    nazwie międzynarodowej, dawce, postaci farmaceutycznej, która nie powoduje
    różnic terapeutycznych i o tym samym wskazaniu leczniczym."
    https://www.poradnikzdrowie.pl/sprawdz-sie/niezbedni
    k-pacjenta/tanszy-zamiennik-leku-aptekarz-ma-obowiaz
    ek-informowania-aa-bdNu-jAH1-ae73.html

    W praktyce też się to zdarza. Niedawno pani w aptece wyczaiła tańszy
    zamiennik niż sam znalazłem w bazie leków i dzięki jej wzorcowej postawie
    oszczędzam ~2 zł na 4 miesiące.

  • 38. Data: 2018-10-12 14:07:56
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > To zależy kto sponsoruje książkę kucharską :)
    Wiem, ale tego bym chciał uniknąć właśnie.

    > Natomiast AFAIK pacjent może kupić dowolny lek o takim samym składzie i
    > gramaturze?

    Toteż właśnie nie rozumiem, czemu wpisywane są nazwy konkretnych
    producentów po prostu.

  • 39. Data: 2018-10-12 14:45:30
    Od: n...@o...pl

    w <ppog0j$8i0$1@node1.news.atman.pl>, Animka <a...@t...nieja.wp.pl>
    napisał(-a):

    > A pamiętasz jak jakis czas temu wysadzili w powietrze wieżowiec bodajże
    > w Gdańsku, bo tam były dokunenty na Wałęsę? Nic ich nie interesowało to,
    > że ludzie zginą.

    A potem obudziłaś się zlana potem?

  • 40. Data: 2018-10-12 14:49:04
    Od: n...@o...pl

    w <5bbfa488$0$494$65785112@news.neostrada.pl>, Peter <k...@w...pl>
    napisał(-a):

    > PS. Nie twierdzę, ze Michał napisał nieprawdę. Taki przypadki też znam, ale w/g
    > mnie jest ich mniej od tych co płaca dalej dużo.

    Oszustwo darmowych leków. W 2017 roku seniorzy płacili z własnej kieszeni 88-90
    proc. ceny kupowanych leków, w tym 79 proc. leków na receptę

    https://oko.press/oszustwo-darmowych-lekow-w-2017-r-
    seniorzy-placili-z-wlasnej-kieszeni-88-90-proc-ceny-
    kupowanych-lekow-w-tym-79-proc-lekow-na-recepte/