  • 71. Data: 2004-04-07 12:36:52
    Temat: Re: Jazda z predkoscia utrudniajaca ruch innym kierujacym?
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    bosz wrote:
    > NORMALNY kierowca tez wie, ze jak wyprzedza rower z predkoscia wzgledna 20
    > km/h to "fizyka" krzywdy rowerzyscie nie zrobi. Wic mowmy
    > oprzekraczaniuprzepisow badz nie przekraczaniu.

    Dobrze, że użyłeś cudzysłowu. Bo prawdziwa fizyka jednak działa inaczej
    niż ta twoja urojona, prywatna.

    Przykład: samolot A leci sobie z Mach 0.9, samolot B - Mach 1.1. B
    wyprzedza A. Prędkość B wzgledem A wynosi Mach 0.2, co jednak nie
    przeszkadza B generować 'gromu sonicznego' charakterystycznego dla
    prędkości naddźwiękowych.

  • 72. Data: 2004-04-07 13:41:05
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    Andrzej Lawa <a...@l...com> napisał:

    >Secundo: jestem hetero.
    Przecież nikt cię o to nie pytał.

    >Tertio: nigdy w życiu żadnej swojej żony nie miałem.
    J.w.

    >albo jesteś zafajdanym KŁAMCĄ, albo skończonym idiotą. Nie
    >wiem, co gorsze.
    O czym kłamię, że dyskutowałem kiedyś z Andrzejem Lawa ?
    To jest prawda, którą mogę udowodnić. Wcale nie napisałem, ze tamten
    Lawa i TY to ta sama osoba. Skąd ten pomysł ? Naprawdę masz kłopoty
    ze zrozumieniem czytanego tekstu. Czyżby "uderz w stół na nożyce.." ?
    Zobacz - dym ci uszami buuuuucha i po co ?

    P.S. Nie jesteś w stanie mnie obrazić (nie ten poziom, nie ta
    inteligencja), więc ulżyj sobie - bluzgaj ile wlezie ! Twoje
    zachowanie i twoje słowa świadczą tylko o tobie.

    Artur Golański

  • 73. Data: 2004-04-07 13:43:13
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    bosz wrote:

    > Naddziekowych samochodow jeszcze nie mamy..
    >
    > A zjawiska np wyraznie przy predkosci bliskiej swiatla wnormalnyc warunkach
    > sa niezauwazalne.

    Coraz dobitniej wykazujesz swoją kompletną ignorancję w dziedzinie
    fizyki - natura 'granicy' prędkości dźwięku i 'granicy' prędkości
    światła jest zupełnie inna: oba 'limity' nie mają ze sobą niczego wspólnego.

    Pomijam już taki detal, że osiągnięcie czy choćby istotne zbliżenie się
    do prędkości światła (nie wspominając o jej przekroczeniu) dla obiektu
    posiadającego istotną masę jest praktycznie niemożliwe.

  • 74. Data: 2004-04-07 13:44:36
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Tak sie przypatruję tej dyskuji... prawa fizyki, gromy lotniczy... sumy
    energii...

    A nikt nie pomysli że jeżeli naprzeciw mnie jedzie pod prąd rowerzysta i
    nie mogę go ominać to muszę sie zatrzymać? Bo inaczej mamy piekną
    czołówkę, nic przyjemnego nawet przy prędkości 5 km/h. Do tego nie musze
    znac teorii fizyki.
    Pomijam sam fakt że inny pojazd zmusza mnie do hamowania w sytuacji gdy
    mam pierwszeństwo. A to podpada pod kodeks jako wymuszenie pierwszeństwa
    przejazdu.

    Poza tym jadący z przeciwka z szybkością tych 20km/h (takie tu padaly
    prędkości więc pewnie tak się da jechać i piszący rowerzyści z taka
    prędościa sie poruszają, ja nie mam licznika) rowerzysta znacznie skraca
    mi drogę hamowania.
    Jak dodamy że np. przy złej widoczności i braku świateł przy rowerze
    (nagminne) moge sie od razu nie zorientować w która strone rowerzysta
    sie porusza a zakladam że porusza sie w tym samy kierunku - noi mamy
    niezby zachęcający czas reakcji
    A tymczasem każda sekunda skraca mi droge hamowania z szybkością będącą
    sumą mojej prędkości i prędkości rowerzysty.

    Jeżeli rowerzysta jedzie przede mną w tym samym kierunku to mogę się za
    nim "poturlać" aż będzie wolna droga - 20km/h to wolno ale jednak sie
    poruszam do przodu. I drogę hamowania mam przyzwoitą.
    Byle tylko nie zygzakowal, usiłując sie oglądac do tyłu. Zawsze się boje
    że przy wymijaniu taki delikwent wyjedzie mi na środek albo sie
    zwyczajnie przewróci.

    Poza tym jeżeli skręcam na skrzyżowaniu to jadący z przeciwka, pod prąd,
    rowerzysta jest zdecydowaie zjawiskiem nieoczekiwanym. I prawie
    gwarantuje sobie mała czołówkę.
    Bo idący lewa stroną jezdni pieszy w 99% zachowuje dużo wieksza
    ostrożność (może nie zna tej fizyki o ktorej tu glośno) a poza tym
    porusza sie zdecydowanie wolniej i jest świadomy swojego podporządkowania.

    Jeżeli rowerzysta uważa się za pieszego i chce koniecznie poruszac sie
    po lewej stronie jezdni to powinien zejśc z jezdni lub w inny sposób
    (przytulic sie do drzewa albo co) przepuścić jadący z przeciwka samochód
    - Art. 11 ust.1 Prawo o ruchu drogowym się kłania.

    Jeżeli tego nie zrobi to poza łamaniem przepisów (tych najbardziej
    naciągniętych, że rower to pieszy) daje też dowód poziomu swojej kultury.

    A sam pomysł żeby łamanie przepisów mozna było usprawidliwic "głębokim
    przekonaniem o swojej racji" tudziez "zdrowym rozsądkiem" (a zdrowie
    rozsądku często jest problematyczne, kto ma oceniac czy rozsądek
    zasługuje na miano "zdrowego".. moim zdanim rozsadek rowerzysty -
    kamikadze nie zasługuje)... jak daleko możemy to pociągnąć?
    Bo ja jestem głęboko przekonana że będzie mi w futrze Kowalskiej lepiej
    niz jej i tak na zdrowy rozum to sąsiedzi będa mieli lepsze doznania
    estetyczne... ;-)

    Maddy kierowca 3/4 etatu i rowerzystka 1/4 etatu

    ps. Swoją droga pare razy nadziałam się, jadąc rowerem PRAWĄ stroną
    jezdni, na jadącego pod prąd rowerzystę... Za każdym razem ten z
    przeciwka nie był pewien z ktorej stony mnie wyminąć i robił dzikie
    zwody kierownicą... więc może ta jazda lewa strona to kwestia
    nierozrozniania prawej i lewej, do ktorej ktos dorabia teorie?

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 75. Data: 2004-04-07 13:55:49
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    bosz wrote:

    > Pod prad jednokierunkowa ?
    > W ZYCIU...
    > Normalnie zgodnie z przepisami nieraz..

    Powiedzmy.

    > Oczywiscie - zwlaszcza jak sie chce przepisy zlamac..

    Akurat przepisy na fizykę wpływ mają zerowy. Nie wiedziałeś o tym?

    > I dlatego siene boi..
    > Poatrzy kierowcy prosto w oczy i juz widzi ze mu madrze patrzy..
    > A jak nie widzi - pewnie idiota jakis...

    ROTFL

    > A PO CO.. Wystarczy jak jedzie prosto "jak czlowiek"

    Zdcydowanie nie jeździłeś nigdy rowerem.

    Inaczej byś wiedział, że dzięki, ahem, nierównościom nawierzchni oraz
    podmuchom wiatru tor jazdy roweru nigdy nie będzie idealnie prosty.

    > Jak sie boisz i myslisz ze kazdy za toba tylko o
    > tym mysli zeby Cie zabic, to idz sie leczyc..

    Jeśli przy prędkości rzędu 80km/h wyprzedza rower w odleglości 20 cm -
    albo chce zabić, albo jest kompletnym idiotą.

    > Poczatkujacy kierowcy dlatego wlasnie trabia na rowery bo im sie WYDAJE,
    > ze rowerzysta "nie slyszy", ze go pojazd chce wyprzedzic.

    Jako początkujący jesteś w tym expierdem.... ekspertem znaczy się?

    > Ja jezdzilem troche na rowerze i wiem, ze normalny trzezwy i zdrowy
    > rowerzysta doskonale wie, ze go ktos wyprzedza.

    To to jasne - bo widać i czuć, że obok coś 'przemyka'.

    Gorzej z przygotowaniem się na to wyprzedzanie, kiedy samochód mknie ze
    znaczną prędkością.

    > I wystarczy "zaufac mocy" i trzymac prosto kurs.

    Sprawa jasna: kłamiesz. W życiu nie mogłeś jeździć po drogach rowerem.
    Nawet samochodem jako kierowca też nie za bardzo (chyba, że bardzo ciężkim).

    Przy silnych podmuchach bocznych nawet co lżejsze samochody poddają się
    sile wiatru. I idealnie prosto nikt nie pojedzie. Nawet ze wspomaganiem.

    [ciach]

    > Poucz sie troche jeszce fizyki, dowiesz sie, ze nie tylko
    > "fala uderzeniowa" samochodu sie liczy. Eower tez robi taka "fale"
    > i owe dwie fale ze soba "oddzoalowuja".

    Jaaaaaaaasne. Rower zdmuchujący samochód z drogi. Idź i się już więcej
    nie ośmieszaj, nieuku.

    > Rowerzysci (ci prawdziwi) wiedza to doskonale i wykorzystuja w wyscigach.
    > fale wytwarzana przez drugi rower.

    ROTFL

    Jeśli już to 'tunel aerodynamiczny' ZA innym pojazdem (rowerem np).

    > Wiec osmieszasz sie nie-kolego.

    To ty pewmannetnie wykazujesz kompletną ignorancję w dziedzinie fizyki.
    [ciach]

    > Nie wiem skad piszesz, ale u nas na poludniu to normalna praktyka,
    > ze jak ktos widzi za soba szybciej jadacy pojazd to patrzyjak go
    > przepuscic lub przyspiesza..

    Może 'u was na południu' drogi są w lepszym stanie, kierowcy jeżdżą
    wolniej i w ogóle wszystko jest cacy.

    Ale w dużym mieście, w którym najwyraźniej nigdy nie miałeś okazji
    jeździć, sytuacja jest niestety taka, że kierowcy jeżdżą (jak się
    'wyrwą' z korka) b. szybko i rowerzysta nawet gdyby chciał ułatwić
    wyprzedzanie, to nie zdąży - tak szybko się zbliżają samochody.

    A na bok nie za bardzo jest gdzie odskoczyć, tak nawierzchnia jest
    zniszczona przez różne cięzkie pojazdy.

  • 76. Data: 2004-04-07 13:59:41
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    bosz wrote:

    > Prawa fizyki sa nieublagane i nie naginaja sie do hipotez niedouczonych
    > rowerzystow.

    Tutaj mamy do czynienia z niedouczonymi, tępymi kierowcami samochodów.

    > Samochod jadacy 40 ie stwarza dla rowezrysty jadacego 20
    > niebezpieczenstwa " z powodu fizyki"
    > Jesli ten sam rowerzystajedzie "pod prad" to juz jest wzgledna predkosc
    > 60 km/h ..

    Ponownie - prędkość względna rower-samochód ma minimalne (praktycznie
    tylko psychologiczne) znaczenie. Siła zawirowań ośrodka (powietrza)
    zależy od prędkości poruszającego się w nim obiektu.

    Przykład - który nawet ktoś tak odporny na wiedzę, jak ty, powinien
    'skumać': jedzie sobie rowerzysta 40km/h i mija SOTJĄCE samochody. Ta
    twoja cała 'prędkość względna' wynosi 40km/h. Pytanie: czy owe _STOJĄCE_
    samochody wytwarzają jakikolwiek podmuch?

  • 77. Data: 2004-04-07 14:53:46
    Od: chester <c...@p...gazeta.pl>

    > A nikt nie pomysli że jeżeli naprzeciw mnie jedzie pod prąd rowerzysta i
    > nie mogę go ominać
    ^^^^^^^
    wyminąć, ominięcie, to jak delikwent stoi w miejscu, wyminięcie, jak
    porusza sie w przeciwnym kierunku :-)
    (skoro rozmawiamy o kodeksie, to warto mieć jasność :-) )

> [...]
    > Pomijam sam fakt że inny pojazd zmusza mnie do hamowania w sytuacji gdy
    > mam pierwszeństwo. A to podpada pod kodeks jako wymuszenie pierwszeństwa

    Jasne, ja jestem jak najbardziej za karaniem rowerzystów, którzy
    stwarzają zagrożenie na drodze nieprzepisową jazdą. IMHO jechanie
    środkiem pasa zagrożenie nie stwarza, jedynie kierowca z tyłu może (choć
    nie powinien) się irytować.
    Cała reszta dyskusji, np. o jeździe pod prąd jest właściwie [OT]. IMHO
    jazda pod prąd powoli, prawą stroną przy braku ruchu (i bezwzględne
    ustępowanie pierwszeństwa wszystkim pojazdom jadącym prawidłowo) nie
    jest niczym strasznym.

    > Byle tylko nie zygzakowal, usiłując sie oglądac do tyłu. Zawsze się boje
    > że przy wymijaniu taki delikwent wyjedzie mi na środek albo sie
    > zwyczajnie przewróci.

    Dokładnie. Po to właśnie jest ten *minimum* metrowy odstęp, żeby nawet w
    razie czego nic się nikomu nie stało.

    > Poza tym jeżeli skręcam na skrzyżowaniu to jadący z przeciwka, pod prąd,
    > rowerzysta jest zdecydowaie zjawiskiem nieoczekiwanym. I prawie
    > gwarantuje sobie mała czołówkę.

    Jak ktoś jadąć pod prąd wjeżdża na skrzyżowanie, to należy jedynie
    podziwiać Darwina - słabe jednostki się same eliminują ;-)
    Jak już pisałem - jazda pod prąd - tak, ale wybitnie ostrożnie, PRAWYM
    brzegiem. jeśli jadę prawą stroną i ty też jedziesz prawą (na
    jednokierunkowej, ja pod prąd rowerem, ty samochodem), to zagrożenia
    praktycznie nie ma.

> [...]
    > (przytulic sie do drzewa albo co) przepuścić jadący z przeciwka samochód
    > - Art. 11 ust.1 Prawo o ruchu drogowym się kłania.

    W pełnie popieram. Poza tym co robi rowerzysta po lewej stronie? Mamy w
    Polsce ruch prawostronny!
    Tylko piesi powinni być po lewej, IMHO rower jadący pod prąd, jeśli już
    musi to robić, to powinien być po prawej stronie.

    > Jeżeli tego nie zrobi to poza łamaniem przepisów (tych najbardziej
    > naciągniętych, że rower to pieszy) daje też dowód poziomu swojej kultury.

    i poziomu swojej inteligencji.

    > A sam pomysł żeby łamanie przepisów mozna było usprawidliwic "głębokim
    > przekonaniem o swojej racji" tudziez "zdrowym rozsądkiem"

    Ech - tylko widzisz - łamanie prawa ma trochę inny wymiar, jeśli ma się
    świadomość tego, że w wielu cywilizowanych miejscach takie zachowanie
    nie byłoby łamaniem prawa. Mówię o jeździe pod prąd na jednokierunkowych
    prawą stroną, o jeździe "obok siebie" jeśli nie utrudnia to wyprzedzenia
    drugim pasem jezdni itd.

    > więc może ta jazda lewa strona to kwestia
    > nierozrozniania prawej i lewej, do ktorej ktos dorabia teorie?

    Hehehe - IMHO to efekt wypuszczenia na ulice kogoś niemającego pojęcia o
    zasadach ruchu drogowego. Prędzej czy później taka osoba nadzieje się na
    samochód i przysporzy nieuzasadnionych wyrzutów kierowcy :-/

    Jeszcze raz powtórzę:
    Mogę zrozumieć łamanie pewnych zasad ruchu drogowego o ile nie stwarza
    to zagrożenia na drodze i tylko pod tym warunkiem. Oraz nie utrudnia
    ruchu innych pojazdów chyba, że jest to wymuszenie prawidłowego
    wyprzedzenia, które niestety niewymuszone zdarza się tak rzadko, że aż
    przykro o tym myśleć :-(

    chester

    --
    "Nasze namiętności często stają się naszym nieszczęściem." (Zygmunt Freud)

  • 78. Data: 2004-04-07 14:56:20
    Od: chester <c...@p...gazeta.pl>

    > A Ci, ktorzy nie stosuja sie do zasady iz nalezyporuszac sie tak,
    > by nie utrudniac korzystania z drogi innym, to chamy,

    owszem, chyba że jest to uzasadnione troską o bezpieczeństwo.

    > Ci, ktorzy twierdza ze robia to ze wzgledu na wlasne bezpieczenstwo,
    > to ponadto w przewazajacej wiekszosci hipokryci.
    > Strach i dbalosc o bezpieczenstwo mija im natychmiast,
    > gdy cha jechac pod prad,
    > lub wyprzedzac samochody.

    Wyprzedzanie samochodów jest dozwolone, podobnie ich omijanie.
    jazda pod prąd jest niedozwolona, ale jeśli nie stwarza to zagrożenia
    (maksymalnie blisko prawej strony jezdni) to nie jest to nic strasznego
    (IMO)

    chester

    --
    "Nasze namiętności często stają się naszym nieszczęściem." (Zygmunt Freud)

  • 79. Data: 2004-04-07 15:55:57
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Maddy wrote:

    > A nikt nie pomysli że jeżeli naprzeciw mnie jedzie pod prąd rowerzysta i
    > nie mogę go ominać to muszę sie zatrzymać? Bo inaczej mamy piekną

    Riksza rzadko się w Polsce zdarza - a sytuacji, kiedy jedzie sobie
    jednośladowy rower chyłkiem przy Twojej lewej krawędzi jezdni pod prąd,
    a Ty nie możesz go wyminąć nie mogę sobie wyobrazić - pomijam sytuację
    pijanego rowerzysty jadącego całą szerokością ;)

    [ciach]

    > Pomijam sam fakt że inny pojazd zmusza mnie do hamowania w sytuacji gdy
    > mam pierwszeństwo. A to podpada pod kodeks jako wymuszenie pierwszeństwa
    > przejazdu.

    Akurat to pod pierwszeństwo raczej nie podpada - bo z pierwszeństwem
    mamy do czynienia w przypadku włączania się do ruchu, dróg
    podporządkowanych itepe, a nie w sytuacji kiedy ktoś jedzie w
    niewłaściwą stronę, ale to tylko takie teoretycznie czepianie się słówek ;)

> [...]
    > Jak dodamy że np. przy złej widoczności i braku świateł przy rowerze
    > (nagminne) moge sie od razu nie zorientować w która strone rowerzysta

    Bez urazy, ale to trochę argument 'a u was biją Murzynów'. Sprawa
    'cichociemnych' rowerzystów snujących się w nocy bez oświetlenia to coś
    zupełnie innego - tacy stanową zagrożenie (dla siebie głównie) nawet
    jeśli nie jadą pod prąd i jadą tuż przy prawym krawężniku. I takim
    zwracam uwagę zawsze i wszędzie. Natomiast jeśli w środku dnia przy
    dobrzej widoczności z brzegu jezdni przemyka się jakiś rower - to mi on
    nie przeszkadza, bo zagrożenia zasadniczo nie powoduje - nie jeżdżę na
    oślep i jak widzę na jednokierunkowej kogoś jadącego w drugą stronę, to
    go 'przyjmuję do wiadomości', a nie traktuję jako złudzenie optyczne ;)

    [ciach]

    > Byle tylko nie zygzakowal, usiłując sie oglądac do tyłu. Zawsze się boje
    > że przy wymijaniu taki delikwent wyjedzie mi na środek albo sie
    > zwyczajnie przewróci.

    Właśnie dlatego ustawa nakazuje pewien minimalny dystans wyprzedzania.

    > Poza tym jeżeli skręcam na skrzyżowaniu to jadący z przeciwka, pod prąd,
    > rowerzysta jest zdecydowaie zjawiskiem nieoczekiwanym. I prawie
    > gwarantuje sobie mała czołówkę.

    Jeśli masz skrzyżowanie, to skąd wiesz, czy po drugiej stronie też jest
    jednokierunkowa?

    Czyżbyś jeździłą 'na pamięć'? Niedobrze...

    [ciach]

    > Jeżeli rowerzysta uważa się za pieszego i chce koniecznie poruszac sie
    > po lewej stronie jezdni to powinien zejśc z jezdni lub w inny sposób
    > (przytulic sie do drzewa albo co) przepuścić jadący z przeciwka samochód

    Ummm... Przepraszam bardzo, ale jak szeroki jest Twój samochód? 3m? ;)

    [ciach]

> [...]
    > zwody kierownicą... więc może ta jazda lewa strona to kwestia
    > nierozrozniania prawej i lewej, do ktorej ktos dorabia teorie?

    Może to był jakiś gość z Wysp Brytyjskich? ;)

  • 80. Data: 2004-04-07 15:57:31
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Artur Golanski wrote:

> [...]
    > ze zrozumieniem czytanego tekstu. Czyżby "uderz w stół na nożyce.." ?
    > Zobacz - dym ci uszami buuuuucha i po co ?

    Ech, jesteś jeszcze bardziej zakłamaną szmatą, niż najbardziej skrajne
    przypadki rzeczników najbardziej fałszywych rządów...

    *plonk*