  • 1. Data: 2008-11-19 19:11:06
    Temat: Jaki finał takiej sprawy?
    Od: "fibi" <n...@s...pl>

    Załóżmy sytuację:
    W 2003r umiera babcia i zostawia testamentem wnukowi mieszkanie, które
    zostaje wycenione przez US na ok. 55 000zł. Jeden ze spadkobierców
    ustawowych domaga się zachowku i otrzymuje zaraz po odczytaniu testamentu
    (do którego nie miał żadnych uwag) 10 000zł - choć nalezało mu się ok.
    13000. Jednak więcej nie chciał.
    Mieszkanie z lat 70tych zostaje sprzedane jeszcze w 2003 roku za 60 000zł,
    co było ceną rynkowa za mieszkanie w takim stanie i w takiej okolicy.
    Pod koniec 2005r roku, tuż przed przedawnieniem okresu jeśli chodzi o
    roszczenia o zachowek, kiedy to ceny nieruchomości znacznie poszły w górę,
    spadkobierca ustawowy składa do sądu sprawę o zachowek. W toku sprawy
    przyznaje się, że otrzymał te 10 000zł ale mieszkanie (które zostało
    sprzedane w 2003r) wycenia na 200 000zł (na dzień z 2006r) i
    zamiast 3000zł domaga się 40 000zł. (początkowo w pozwie domagał się 50
    000zł)
    Jak taka sprawa może się zakończyć?

  • 2. Data: 2008-11-19 20:08:09
    Temat: Re: Jaki finał takiej sprawy?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "fibi" <n...@s...pl> napisał w wiadomości

    Sprawa najpewniej zakończy się powołanie biegłego, który rzeczone
    mieszkanie wyceni wg cen w chwili śmierci spadkodawcy.

  • 3. Data: 2008-11-20 06:29:43
    Od: "fibi" <b...@a...pl>

    > Użytkownik "fibi" <n...@s...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Sprawa najpewniej zakończy się powołanie biegłego, który rzeczone
    > mieszkanie wyceni wg cen w chwili śmierci spadkodawcy.
    Biegły ostał powołany na prośbą powoda z poleceniem wyceny mieszkania
    sprzedanego w 2003r na 2006r.
    Zastanawia mnie, jaki finał (wyrok) może miec ta sprawa, czy możliwe jest,
    by powód mógł cokolwiek wywalczyc oprócz tych brakujących 3000zł.

  • 4. Data: 2008-11-20 08:59:03
    Od: "Regand" <r...@w...pl>

    > Zastanawia mnie, jaki finał (wyrok) może miec ta sprawa, czy możliwe jest,
    > by powód mógł cokolwiek wywalczyc oprócz tych brakujących 3000zł.

    Spokojna głowa, bedzie dobrze :)
    Łosia szuka albo inny geniusz mu podpowiedział jaki to super numer mozna
    zrobic a to i tak nic nie da.

    pozdrawiam

  • 5. Data: 2008-11-20 10:37:31
    Od: "fibi" <b...@a...pl>

    Użytkownik "Regand" <r...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Spokojna głowa, bedzie dobrze :)
    > Łosia szuka albo inny geniusz mu podpowiedział jaki to super numer mozna
    > zrobic a to i tak nic nie da.

    To może pojdziemy trochę dalej. Sąd I instancji wydaje wyrok, że tak,
    pozwany ma zapłacić powodowi tyle, ile żąda. (mimo, iż nie ma żadnycch
    podstaw prawnych, jak postępować w sytuacji, gdy spadek został zbyty -
    istotnie, jest uchwała, które mówi o liczeniu wartości spadku w dniu
    rozprawy o zachowek aczkolwiek mowa tam o czyms, co cały czas jest w
    posiadaniu spadkobiercy)
    Sprawa dodatkowo z innych przyczyn wydaje sie być jakimś przekrętem. (jednym
    z powodów jest to, że sąd przesłuchuje dwóch świadków powoda, dwóch
    pozwanego, na kolejnej rozprawie znów dwóch świadków powoda i zamyka proces
    dowodowy, choć kolejnych dwóch świadków pozwanwego stoi za drzwiami i czeka
    na swoja kolej). Sprawa zostaje skierowana do sądu apelacyjnego. I ciekawi
    mnie, jaki obrót może przybrać.