  • 1. Data: 2008-09-14 12:21:09
    Temat: Jak zabezpieczyć się przed oszustem mieszkaniowym?
    Od: przypadek <p...@g...pl>

    Jak zabezpieczyć się przed niżej opisaną sytuacją?

    http://www.rp.pl/artykul/187325.html :

    "(...) Drastycznie niska cena może również zapowiadać kłopoty.

    Oczywiście. Jedna z głośnych ostatnio spraw to sprzedaż domu w
    okolicach Rzeszowa - tę samą nieruchomość w tym samym dniu kupiło
    jednocześnie pięć rodzin i to w obecności notariusza. Jak do tego
    mogło dojść?

    Otóż nieuczciwy sprzedawca pobrał pięć odpisów z księgi wieczystej,
    czego prawo mu nie zabrania, i tyleż samo wypisów z rejestru gruntów,
    odwiedził pięciu różnych notariuszy i w obecności każdego z nich
    zawarł umowę z każdym nabywcą po okazyjnej cenie. W ten sposób
    sprzedał podobno dom każdej osobie za 300 tys. zł czyli zarobił
    półtora miliona zł. Nieruchomość była wyceniona przez rzeczoznawcę na
    500 tys. zł. Podobna sytuacja zdarzyła się w okolicach Krakowa -
    właściciel mieszkania sprzedał je tanio trzem osobom naraz i wyjechał
    za granicę.(...)"

  • 2. Data: 2008-09-14 12:33:36
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    przypadek <p...@g...pl> napisal:
    > Jak zabezpieczyć się przed niżej opisaną sytuacją?

    Ehm, sprawa jest od dawna przerobiona m.in. w USA.
    Kluczowe slowo: ubezpieczenie transakcji plus przekazanie kwoty
    przelewem z konta bankowego na konto bankowe.
    Pomoglaby tez blokada dostepu do srodkow do czasu potwierdzenia poprawnosci
    transakcji.
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 3. Data: 2008-09-14 17:07:17
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    przypadek wrote:
> [...]
    > 500 tys. zł. Podobna sytuacja zdarzyła się w okolicach Krakowa -
    > właściciel mieszkania sprzedał je tanio trzem osobom naraz i wyjechał

    Niewazne ile razy sprzedal, wazne kto pierwszy sie z aktem notarialnym w
    ksiegach wieczystych.

    1. Umawiac sie na podpisanie aktu rano, tak ,zeby w danym dniu byc
    pierwszym.
    2. Tuz przed pospisaniem sprawdzic czy nic nie lezy zlozone.
    3. jedna osobe postawic w sadzie w ksiegach wieczystych, niech
    "monitoruje" czy ktos czegos nie przynosci. Jak kto zrobicie to juz wasz
    problem.
    4. Po podpisaniu aktu, odpis w zeby i czym predzej do ksiag, zlozyc akt
    w ksiega
    5. Modlic sie, zeby byc pierwszym.

  • 4. Data: 2008-09-14 17:44:26
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Nieważne ile razy sprzedał, ważne kto pierwszy sie z aktem notarialnym w
    > księgach wieczystych.

    W ostatecznym rozrachunku, to raczej nie tyle, kto pierwszy przyjdzie ile
    kto pierwszy zakupił. Każda następna transakcja jest już nieważna, bo
    sprzedający nie był właścicielem sprzedawanej rzeczy.

  • 5. Data: 2008-09-14 18:33:36
    Od: "Icek" <i...@d...pl>

    > W ostatecznym rozrachunku, to raczej nie tyle, kto pierwszy przyjdzie ile
    > kto pierwszy zakupił. Każda następna transakcja jest już nieważna, bo
    > sprzedający nie był właścicielem sprzedawanej rzeczy.

    interesujace. Ja czytalem, ze ksiegi wieczyste sa takim dokumentem, ze jak
    kupisz nieruchomosc od kogos kto spiany jest do KW to nawet gdyby nie byl
    wlascicielem to i tak to kupiles

    Icek

  • 6. Data: 2008-09-14 18:41:06
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > interesujace. Ja czytalem, ze ksiegi wieczyste sa takim dokumentem, ze
    > jak
    > kupisz nieruchomosc od kogos kto spiany jest do KW to nawet gdyby nie byl
    > wlascicielem to i tak to kupiles

    A jak 5 kupiło, to mają współwłasność? :-)

  • 7. Data: 2008-09-14 18:58:37
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Robert Tomasik pisze:
> [...]
    > ile kto pierwszy zakupił. Każda następna transakcja jest już nieważna,
    > bo sprzedający nie był właścicielem sprzedawanej rzeczy.

    Czytałem niedawno o pewnym oszuście artykuł w Angorze. Sprzedał pięć
    razy to samo mieszkanie. I była tam faktycznie zawarta informacja, że z
    tych kilku kupujących nie kupił ten, kto najwcześniej zawarł umowę,
    tylko ten, którego notariusz był pierwszy w sądzie.

    --
    Pozdrawiam,
    Liwiusz

  • 8. Data: 2008-09-14 19:11:51
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > kilku kupujących nie kupił ten, kto najwcześniej zawarł umowę, tylko ten,
    > którego notariusz był pierwszy w sądzie.

    Na krótką metę zapewne tak. Ale po postępowaniu sądowym moim zdaniem już
    nie.

  • 9. Data: 2008-09-14 19:12:25
    Od: przypadek <p...@g...pl>

    On 14 Wrz, 19:07, witek <w...@g...pl.invalid> wrote:

> [...]
    > problem.
    > 4. Po podpisaniu aktu, odpis w zeby i czym predzej do ksiag, zlozyc akt

    To dosyć żałosne, żeby przy normalnej transakcji, aby być pewnym
    trzeba się uciekać do jakichś metod detekstywistycznych.

    Z tego rozumiem, że jedyną pewną metodą jest rachunek powierniczy,
    gdzie pieniądze są uruchamiane po odpisie z KW?

  • 10. Data: 2008-09-14 19:32:21
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Robert Tomasik pisze:
    > wiadomości news:gajmso$o7c$1@news.onet.pl...

    > Na krótką metę zapewne tak. Ale po postępowaniu sądowym moim zdaniem już
    > nie.

    Jesteś pewien?

    http://www.nowiny24.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20
    080826/WEEKEND/606281731

    "W świetle prawa, właścicielem nie jest ten nabywca, która w obecności
    notariusza zakupił posiadłość pierwszy - tłumaczy Marek Kusztejko. - Ale
    ten, w imieniu którego notariusz najwcześniej dostarczy do sądu
    wieczysto-księgowego akt notarialny."