  • 1. Data: 2008-09-14 13:15:38
    Temat: utracone dane na dysku
    Od: Maurycy Menke <g...@p...pl>

    Witam!
    Znajoma oddała komputer do serwisu, ponieważ zatrzymał się jej
    wentylator na procesorze. Serwis wymienił nie tylko wentylator, ale też
    płytę główną. Ponadto zrobiono upgrade BIOSu i postawiono od nowa system
    operacyjny. Przy okazji wykasowano wszystkie dane z dysku twardego. Czy
    serwis mógł tak postąpić, czy powinien wcześniej poinformować o takim
    zamiarze właściciela?
    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2008-09-14 13:35:18
    Temat: Re: utracone dane na dysku
    Od: "tg" <a...@b...cpl>

    Maurycy Menke napisal:
> [...]
    > postąpić, czy powinien wcześniej poinformować o takim zamiarze właściciela?

    pewnie mogl, zalezy czy byla to naprawa gwarancyjna i czy w gwarancji pisze
    ze serwis za dane na nie odpowiada a wlasciciel powinien zrobic ich kopie
    przed oddaniem sprzetu do naprawy gwarancyjnej - zazwyczaj jest to okreslone

  • 3. Data: 2008-09-14 16:09:45
    Od: leon <l...@n...interia.pl>

    Dnia 14-09-2008 o 15:35:18 tg <a...@b...cpl> napisał(a):

> [...]
    > ze serwis za dane na nie odpowiada a wlasciciel powinien zrobic ich kopie
    > przed oddaniem sprzetu do naprawy gwarancyjnej - zazwyczaj jest to

    chybas zwariowal. oni maja zrobic konkretny komponent sprzetu a nie
    samowolnie
    zmieniac wszystko. oddajac sprzet do naprawy w zlgoszeniu opisuje sie
    konkretny problem.
    rownie dobrze moglbys np oddac obraz do naprawy ramy a oni
    samowolnie obraz nawalowali ponownie do tamten staro wygladal

    leon

  • 4. Data: 2008-09-14 17:07:37
    Od: Gregory <g...@a...invalid>

    Trochę wody w Warcie upłynęło, gdy tg napisał/a w

    > wlasciciel powinien zrobic ich kopie
    > przed oddaniem sprzetu do naprawy gwarancyjnej - zazwyczaj jest to
    > okreslone

    Jak zrobić kopie danych jesli komputer jest zepsuty? a na obudowie plomby
    gwarancyjne, których zerwanie grozi utrata gwarancji?

    --
    _/_/_/ Gregory - Poznaniak
    _/ _/ -------------------

  • 5. Data: 2008-09-14 17:24:30
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    Gregory <g...@a...invalid> napisal:
    > Jak zrobić kopie danych jesli komputer jest zepsuty? a na obudowie plomby
    > gwarancyjne, których zerwanie grozi utrata gwarancji?

    Ehm, robi sie go na biezaco. I tego, ze nalezy go robic
    na biezaco, uzytkownik sie uczy po pierwszej takiej
    awarii. Przeciez zawsze moze to byc awaria dysku.

    BTW: w przypadku naprawy gwarancyjnej naprawa moze
    polegac na naprawie elementu, wymianie elementu,
    wymianie podzespolu lub wymianie calosci.
    Z REGULY jest zastrzezenie, ze naprawa nie obejmuje
    zachowania danych, ktore sa na dysku. W niektorych
    przypadkach MOZNA ZAZYCZYC sobie backupu za osobna
    oplata.
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 6. Data: 2008-09-14 17:37:57
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Maurycy Menke" <g...@p...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > operacyjny. Przy okazji wykasowano wszystkie dane z dysku twardego. Czy
    > serwis mógł tak postąpić, czy powinien wcześniej poinformować o takim

    Serwis celowo usuwać żadnych danych nie miał prawa i odpowiada za to na
    zasadach ogólnych, czyli do wysokości powstałych strat. Podejrzewam, że jak
    większość serwisów, oni tego systemu operacyjnego nie "stawiali" od nowa,
    tylko skopiowali z płyty, bo tak robią. Tylko wówczas wcina wszystkie dane
    z tej partycji.

  • 7. Data: 2008-09-14 17:46:20
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    Masz POKWITOWANIE NA ODDANIE DANYCH DO SERWISU?
    Nie?
    To wypad.

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 8. Data: 2008-09-14 18:54:31
    Od: Paweł Marcisz <p...@g...com>

    On 14 Wrz, 19:46, Jan Werbiński <j...@j...com>
    wrote:
    > Masz POKWITOWANIE NA ODDANIE DANYCH DO SERWISU?
    > Nie?
    > To wypad.

    ROTFL. To że dane były na dysku w momencie oddania komputera do
    naprawy, może zostać dowiedzione na wiele innych sposobów - od zeznań
    świadku, bo badanie tegoż dysku przez biegłego.

  • 9. Data: 2008-09-14 18:59:29
    Od: "pawelj" <pawel_jajko. antyspam .@poczta.onet.pl>

> [...]
    > Przy okazji wykasowano wszystkie dane z dysku twardego. Czy serwis mógł
    > tak postąpić, czy powinien wcześniej poinformować o takim zamiarze
    Czy mógł czy nie mógł tego ci w świetle prawa nie odpowiem. Ale jako
    serwisant z 12 letnim stażem powiem ci, że twoja znajoma mogła nawet zostać
    poinformowana, że dysk zostanie sformatowany - częsta praktyka żeby być
    pewnym że wszystko będzie ok - tyle, że nie do wszystkich dociera, że
    format= utrata danych.
    My zawsze pytamy nawet jak klient nie mówi czy można kasować. Jak ma coś
    ważnego to powinien sam powiedzieć żeby nie ruszać.

    Serwis ot tak nie wymienia płyty głównej - pewnie widzieli że coś jest nie
    tak.
    Po wymianie płyty na inną może być problem z odpaleniem systemu bez
    reinstalacji.
    Najprostsze w takim przypadku jest formatowanie zwłascza jeżeli nikt nie
    informował że są ważne dane.
    Wszystkie gwarancje jakie do tej pory widziałem wykluczały odpowiedzialność
    za dane w przypadku awarii komputera.
    Awaria była - została usunięta - jeżeli zapis był to wszystko w porządku.
    Choć nie wiem czy taki zapis ma jakieś znaczenie prawne.
    Znam też przypadek podobny do twojego - tzn jakaś peirdółka nie chodziła a
    serwisant zaczął od formatu dysku. Tylko że tam były ważne dane. Dane
    później odtwarzał na swój koszt. Ale to była osobna umowa która powierzała
    dane firmie serwisującej - oni mieli robić kopie i dbać o sprzęt. Ten
    narwaniec tylko o sprzęt zadbał...

    --
    Pawełj

  • 10. Data: 2008-09-14 19:02:03
    Od: "pawelj" <pawel_jajko. antyspam .@poczta.onet.pl>

    > Użytkownik "Maurycy Menke" <g...@p...pl> napisał w wiadomości

    > Serwis celowo usuwać żadnych danych nie miał prawa i odpowiada za to na
    > zasadach ogólnych, czyli do wysokości powstałych strat.
    Czy to było celowe usunięcie czy usunięcie potrzebne do naprawy komputera?

    > większość serwisów, oni tego systemu operacyjnego nie "stawiali" od nowa,
    > tylko skopiowali z płyty, bo tak robią.
    A jakie to ma znaczenie?

    --
    Pawełj