  • 1. Data: 2005-12-10 22:01:24
    Temat: Jak wymusić spłatę rodzinnego długu?
    Od: "account4" <a...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Mam taki dość nieprzyjemny problem. Otóż jakiś czas temu moja rodzina
    pożyczyła ode mnie kilkaset złotych. Ponieważ nigdy nie miałem dość zaufania
    do tej osoby, sporządziłem odpowiednią umowę, która zobowiązywała drugą stronę
    do spłaty pożyczki do wyznaczonego terminu, który minął już dwa lata temu.
    Oczywiście obie strony potwierdziły ważność umowy, poprzez złożenie na umowie
    własnoręcznego podpisu.

    Do dzisiaj nie doczekałem zwrotu pieniędzy. Jakakolwiek perswazja, czy to
    słowna czy siłowa nie przynosi żamierzonych efektów. Nie mogę po prostu dojść
    do ładu z tym człowiekiem.

    Co byście radzili mi zrobić w tej sytuacji, oczywiście zgodnego z prawem? :)

    PS. Czy taka umowa przygotowana "na kolanie" i podpisana przez obydwie strony
    jest coś warta w świetle prawa?

  • 2. Data: 2005-12-10 22:52:43
    Temat: Re: Jak wymusić spłatę rodzinnego długu?
    Od: "nod" <n...@o...pl>

> [...]
    > Oczywiście obie strony potwierdziły ważność umowy, poprzez złożenie na umowie

    Z tego co wiem roszczenia pieniężne przedawniają się z upływem roku od dnia
    wymagalności pożyczki.

  • 3. Data: 2005-12-10 22:59:32
    Od: "Nixe" <n...@f...peel>

    W wiadomości <news:5bdb.000001fd.439b5c3b@newsgate.onet.pl>
    nod <n...@o...pl> pisze:

    > Z tego co wiem roszczenia pieniężne przedawniają się z upływem roku
    > od dnia wymagalności pożyczki.

    A co w przypadku, gdy ten czas jeszcze nie upłynął?

    --
    PozdrawiaM

  • 4. Data: 2005-12-10 23:16:59
    Od: "nod" <n...@o...pl>

    > A co w przypadku, gdy ten czas jeszcze nie upłynął?

    Jeżeli pożyczka stała się wymagalna, a mimo to nie następuje to wyjściem jest
    sprawa cywilna o zwrot udzielonej pożyczki.

  • 5. Data: 2005-12-10 23:22:50
    Od: Pawel Marcisz <m...@o...pl>

    nod napisał(a):

    > Z tego co wiem roszczenia pieniężne przedawniają się z upływem roku od dnia
    > wymagalności pożyczki.

    Z upływem dziesięciu lat (co do zasady). W tym wypadku raczej na pewno.
    I, odpowiadając account4 tak, taka umowa ma walor formy pisemnej
    (najprawdopodobniej) i zwrot może zostać jak najbardziej wyegzekwowany na
    drodze sądowej.

    A jeśli chodzi o perswazję siłową, o której wspominał account4, to
    przestępstwo.

    Paweł Marcisz

  • 6. Data: 2005-12-10 23:26:25
    Od: "nod" <n...@o...pl>

    Głowę dałbym sobie uciąć, że przepisy szczegółowe określają przedawnienie
    roszczeń konkretnie pieniężnych na 1 rok. Kłócić się nie będę, bo zmęczenie daje
    się we znaki, ale... jestem o tym przekonany :/

  • 7. Data: 2005-12-11 15:06:30
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    nod wrote:

    > Z tego co wiem roszczenia pieniężne przedawniają się z upływem roku od dnia
    > wymagalności pożyczki.

    na podstawie jakiego paragrafu?

  • 8. Data: 2005-12-11 15:07:15
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    account4 wrote:

    > PS. Czy taka umowa przygotowana "na kolanie" i podpisana przez obydwie strony
    > jest coś warta w świetle prawa?

    Jest.
    przespaceruj się do sądu.