  • 1. Data: 2006-12-02 09:40:50
    Temat: Jak wycenić odszkodowanie za rzecz ?
    Od: Lew <l...@l...com>

    Padłem ofiarą oszusta, który przywłaszczył sobie mój sprzęt elektroniczny
    - oddałem mu go do naprawy i zapłaciłem za naprawę - teraz nie chce oddać
    ani pieniędzy ani sprzętu - chcę złożyć doniesienie do prokuratury wraz z
    załącznikiem, żeby prokuratory wystąpił w moim imieniu z powódzctwem wobec
    niego - muszę tam wpisać wartość szkody - jak mam wycenić ten sprzęt ?
    Mogę wpisać kwotę na jaką ja go wyceniam czy musi to zrobić biegły ?

    pozdr

    Lew

  • 2. Data: 2006-12-02 10:25:03
    Temat: Re: Jak wycenić odszkodowanie za rzecz ?
    Od: "Baczek" <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > z powódzctwem wobec niego - muszę tam wpisać wartość szkody - jak mam
    > wycenić ten sprzęt ? Mogę wpisać kwotę na jaką ja go wyceniam czy musi to

    Piszesz ile uwazasz.

  • 3. Data: 2006-12-02 10:25:50
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Lew" <l...@l...com> napisał w wiadomości

    Wyceniasz Ty, ale powinno to mniej więcej być umotywowane. W odniesieniu do
    typowego dostępnego na rynku sprzętu podaje się wartość rynkową. Spotkałem się z
    posiłkowaniem się w tym celu portalem ALLEGRO w odniesieniu do wartości
    telefonów komórkowych przykładowo.

    Jeśli to sprzęt nietypowy to sprawa jest bardziej skomplikowana. Dla nowszego
    sprzętu można po prostu wziąć cenę nowego i ją nieco pomniejszyć. Dla starszego,
    trzeba brać pod uwagę sprzęt nowy o parametrach zbliżonych do utraconego.

    Nawiasem mówiąc zastanawiam się, czemu mówisz o oszustwie, a nie
    przywłaszczeniu. Bo odmowa zwrotu sprzętu z reguły "ciąży" ku przywłaszczeniu.
    Chyba, ze jesteś w stanie dowieść, że już w chwili przyjmowania Twojego sprzętu
    nie dość, że nie miał możliwości wykonania naprawy, to jeszcze jego celem było
    zabranie rzeczy. Przy czym wówczas będzie kumulacja oszustwa z przywłaszczeniem.
    Czemu tak?

    Oszustwo polega w uproszczeniu na niekorzystnym rozporządzeniu swoim mieniem. A
    Ty oddając sprzęt do naprawy nie rozporządzasz nim. On nie zmienia właściciela.
    Stąd trudno w tym wypadku rozważać, czy owo rozporządzenie było mniej lub
    bardziej korzystne.

  • 4. Data: 2006-12-02 19:36:34
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Lew wrote:

    > Padłem ofiarą oszusta, który przywłaszczył sobie mój sprzęt
    > elektroniczny - oddałem mu go do naprawy i zapłaciłem za naprawę -
    > teraz nie chce oddać ani pieniędzy ani sprzętu - chcę złożyć doniesienie

    No to przywłaszczenie, a nie oszustwo.

    > do prokuratury wraz z załącznikiem, żeby prokuratory wystąpił w moim
    > imieniu z powódzctwem wobec niego - muszę tam wpisać wartość szkody -

    Powództwo to w cywilnym. Tutaj składasz do prokuratora zawiadomienie o
    popełnieniu przestępstwa i występujesz jako pokrzywdzony.

    > jak mam wycenić ten sprzęt ? Mogę wpisać kwotę na jaką ja go wyceniam
    > czy musi to zrobić biegły ?

    Biegły nie, ale kwota też nie może być za bardzo z sufitu - po prostu
    rozejrzyj się, ile taki sprzęt normalnie kosztuje.

  • 5. Data: 2006-12-03 20:10:31
    Od: "Łukasz N" <l...@s...net>

    wiadomości news:8c1944-aaf.ln1@ncc1701.lechistan.com...
    > Powództwo to w cywilnym. Tutaj składasz do prokuratora >zawiadomienie o
    > popełnieniu przestępstwa i występujesz jako >pokrzywdzony.

    Zapewne chodzi o powództwo cywilne adhezyjne i tam prokurator prosi o
    podanie wartości dochodzonego odszkodowania.

    Wartość rzeczy należy przyjąć zgodnie z "wytycznymi" prawa cywilnego - a
    więc stan rzeczy z dnia czynu, a wartość z dnia orzekania (chwili obecnej).

    Niepisanym zwyczajem stało się, że sądy posiłkują się ustalaniem wartości
    rzeczy właśnie za pomocą przedruków z Allegro lub innych podobnych aukcji.
    Forum Prawników - www.advokat.com.pl