  • 111. Data: 2013-09-13 20:37:52
    Temat: Re: Jak się pozbyć byłego męża z domu
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 13 Sep 2013, r...@k...net wrote:

    > Hmmm... pierwszy raz słyszę, aby współwłaściciel naliczał czynsz
    > za najem mieszkania drugiemu współwłaścicielowi lub kolejnym.

    Dobrze prawisz, bo "czynsz" to bardzo ściśle określona w prawie opłata.

    Ale jeśli korzystanie z lokalu wygląda tak, że jego udział
    w korzystaniu jest zmniejszony, czy to w wyniku przymusu
    prawnego czy też ugody (znaczy umowy cywilnoprawnej), to
    na mój gust mamy do czynienia z poruszanym gdzieś "prawem
    właścicielskim", zaś regulacja z art.206 KC jest dość jasna:
    skoro współwłaściciel odstępuje część swojego prawa, to
    z kolei sam będzie miał prawo do wynagrodzenia lub
    odszkodowania.
    Trzeba zaznaczyć, że warunkiem jest iż sam *chce* korzystać,
    ale np. godzi się na niekorzystanie za odpłatnością.
    To co innego, niż przypadek kiedy po prostu nie korzysta
    "bo tak", bo np. poszedł sobie i nie widzi potrzeby aby
    akurat *TU* i *TERAZ* sobie stanąć ;) (patrz przypadek
    kontroli drogowej na prywatnej działce - właściciela
    nie ma, chodzący po działce nic mu nie "ujmują").

    Oczywiście ta zapłata nie byłaby czynszem.
    I oczywiście od tej opłaty należy odliczyć wydatki, które
    przypadałyby na właściciela z tytułu współwłasności.

    > - może poza odliczeniem podatku. :)

    A tu oczywiście racja, ustawodawca skutecznie się raczył
    zabezpieczyć sformułowaniem "lub umów o podobnym charakterze" :D
    (pomijając fakt, że "w rodzinie" jest zwolnienie)

    pzdr, Gotfryd