eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawo › Interpretacja kodeksu drogowego
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 3

  • 1. Data: 2007-02-16 23:07:58
    Temat: Interpretacja kodeksu drogowego
    Od: "Jacek Michalski" <n...@s...net>

    Witam,

    Kilka dni temu jednego z moich kolegów zatrzymała policja. Kolega ciągnął za
    busem małą przyczepkę z jakimiś materiałami budowlanymi - o ile się nie
    mylę, wełną mineralną czy czymś takim.
    Policjanci sprawdzili mu dokumenty, i okazało się, że bus i przyczepka ważą
    razem ponad 3500 kg - według mas wbitych w dowody rejestracyjne.

    Znalazłem coś takiego: http://tinyurl.com/2555e9 . Czy taka interpretacja
    jest poprawna? W Kodeksie Drogowym wyraźnie jest napisane, że masa całkowita
    zespołu pojazdów nie może przekroczyć 3,5 t - a za taką właśnie sytuację
    kumpel dostał mandat. Czy policjant po prostu nie znał przepisów, a może
    skorzystał z niewiedzy zatrzymanego?

    pozdrawiam,

    JM


  • 2. Data: 2007-02-17 04:57:37
    Temat: Re: Interpretacja kodeksu drogowego
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>


    "Jacek Michalski" <n...@s...net> wrote in message
    news:b29fe$45d6395b$57cebf35$5175@news.chello.pl...
    > Witam,
    >
    > Kilka dni temu jednego z moich kolegów zatrzymała policja. Kolega ciągnął
    > za busem małą przyczepkę z jakimiś materiałami budowlanymi - o ile się nie
    > mylę, wełną mineralną czy czymś takim.
    > Policjanci sprawdzili mu dokumenty, i okazało się, że bus i przyczepka
    > ważą razem ponad 3500 kg - według mas wbitych w dowody rejestracyjne.
    >
    > Znalazłem coś takiego: http://tinyurl.com/2555e9 . Czy taka interpretacja
    > jest poprawna? W Kodeksie Drogowym wyraźnie jest napisane, że masa
    > całkowita zespołu pojazdów nie może przekroczyć 3,5 t - a za taką właśnie
    > sytuację kumpel dostał mandat. Czy policjant po prostu nie znał przepisów,
    > a może skorzystał z niewiedzy zatrzymanego?

    Kodeks drogowy:
    ---
    Art. 88.
    2. Prawo jazdy uprawnia do kierowania:
    3) kategorii B:
    a) pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej
    3,5 t, z wyjątkiem autobusu lub motocykla,
    b) pojazdem, o którym mowa w lit. a, z przyczepą o dopuszczalnej masie
    całkowitej nieprzekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego, o ile
    łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza
    3,5 t,
    ---
    ale jest jeszcze
    ---
    3. Prawo jazdy:
    3) kategorii A, B, B1, C, C1, D lub D1 - uprawnia do kierowania pojazdem w
    nich wymienionym z przyczepą lekką;
    ---

    I tu jest zagwózdka po ten punkt 3.3 nie precyzuje czy z uwzględnieniem
    punktu 2.3.a powyżej czy bez.
    Ale ja bym to zinterpretował tak.
    Punkt 3.3 mówi o kierowaniu pojazdem z 3.5 t z przyczepą lekką,a przeczepa
    lekka to też przyczepa, a pojazd plus przyczepa to zespół pojazdów, który
    nie może przekraczać 3.5 t, bo punkt 3.3 w żaden sposób nie wyłącza
    ograniczenia 3.5 t punktu 2.3.a

    Pytanie jest takie czy punkt 3.3 wyłącza punkt 2.3.a czy nie.
    Spójrzmy na konwencje wiedeńską
    --
    a)do pojazdów samochodowych kategorii B, wymienionych w załącznikach 6 i 7
    do niniejszej konwencji, może być dołączona lekka przyczepa; może do nich
    być także dołączona przyczepa, której największa dopuszczalna masa
    przekracza 750 kg (1650 funtów), ale nie przekracza ona masy własnej pojazdu
    samochodowego, oraz jeżeli największa dopuszczalna masa pojazdów połączonych
    w ten sposób nie przekracza 3500 kg (7700 funtów);
    --
    o ile tłumaczenie jest poprawne to tutaj sprawa jest jasna.
    Do pojazdu do 3.5 tony, może być dołączona przyczepa lekka (czyli taka do
    750 kg). koniec kropka.
    Druga częśc zdania zdanie wyraźnie określa, że ograniczenie 3.5 t dla całego
    zespołu pojazdów dotyczy tylko wówczas gdy przyczepa przekracza 750 kg,
    czyli nie jest przyczepą lekką.


    Podsumowanie.
    Konwencja wideńska w tłumaczeniu które znalzłem jest jasna
    a) Pojazd plus przyczepa lekka, brak ograniczenia co do masy zespołu
    pojadów. Ograniczenie wynika samo z siebie 3.5t pojazd 750 kg - przyczepa
    lekka.
    b) Pojazd plus przyczepa > 750 kg, ale całość mniej niż 3.5 t

    Polski kodeks drogowy jest w tym zakresie niejasny i należałoby szukać
    interpretacji,

    Ponieważ polska ratyfikowała konwencję wiedeńską, która jest aktem
    nadrzędnym w stosunku do kodeksu drogowego, więc raczej należałoby przyjąć
    interpretacje zgodna z kodeksem wiedeńskim.

    Ja bym sie od mandatu odwołał uznając go za wystawionego niezgodnie z
    przepisami.



  • 3. Data: 2007-02-17 09:14:23
    Temat: Re: Interpretacja kodeksu drogowego
    Od: "Jacek Michalski" <n...@s...net>

    "witek" <w...@g...pl.invalid> wrote in message
    news:er61s9$qif$1@news.interia.pl...

    > Polski kodeks drogowy jest w tym zakresie niejasny i należałoby szukać
    > interpretacji,
    >
    > Ponieważ polska ratyfikowała konwencję wiedeńską, która jest aktem
    > nadrzędnym w stosunku do kodeksu drogowego, więc raczej należałoby przyjąć
    > interpretacje zgodna z kodeksem wiedeńskim.

    Czyli interpretacja podana na stronce jest poprawna? OK, to wiele wyjaśnia,
    dzięki za radę :) Nie wiedziałem, czy nadrzędny jest kodeks czy konwencja :)

    Pozdro, JM

strony : [ 1 ]


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1